Steeds meer mensen installeren op hun computer een adblocker. Een op de vijf heeft er al één of zelfs meerdere. We houden op internet niet van advertenties. We zien ze als vluchtelingen die ongevraagd ons scherm binnen komen lopen.
De advertenties laten ook heel pijnlijk zien dat je gevolgd wordt op het internet. Google volgt mij beter dan de meeste van mijn volgers op Twitter. Meest irritante vind ik dat als ik bijvoorbeeld een nieuwe jas op internet heb gekocht, ik de komende twee maanden alleen maar advertenties met die nieuwe jas te zien krijg. Die heb ik net gekocht! Ik ga hem niet nog een keer kopen.
Vitesse
Voor de meeste websites zijn advertenties hun inkomsten. Een adblocker installeren en toch naar die website gaan, is dus gewoon stelen. Of je moet voor die website betalen. Als je als supporter bij een voetbalwedstrijd alle reclameborden gaat afplakken, word je ook het stadion uitgezet. Tenzij je het natuurlijk bij Vitesse doet want daar zijn ze allang blij dat er iemand in het stadion zit.
Niets is gratis in deze wereld. Alles wat je gratis krijgt daar zit op één of andere manier toch een verdienmodel achter. Bij de gratis producten van Google ook. Die financieren ze met advertentie-inkomsten. Alle producten van Google zijn er dus ook op gericht dat een adverteerder door jouw beeld loopt. Waarom ontwikkelt Google bijvoorbeeld een zelfrijdende auto? Dan hoef je als bestuurder niet meer op de weg te letten en kunnen ze dus je voorruit vol met reclame stoppen. Elke keer als je met je ruitenwisser over je raam swiped, komt er een nieuwe advertentie.
PVV en Sylvie Meis
Met advertenties op mijn scherm kan ik dus leven. Ik zou wel graag andere blockers op mijn computer willen hebben. Bijvoorbeeld een blocker die de reacties van PVV-stemmers onder nieuwsberichten weghaalt, een blocker die alle artikelen over Sylvie Meis blokkeert of eentje die alle opiniepeilingen verwijdert tenzij we drie dagen voor de verkiezingen zitten. Maar achter die blockers zit geen verdienmodel dus die zullen er wel niet komen.
Het web is niet bedacht voor advertenties. Dat komt misschien als een schok, maar het is domweg een feit. Als je mensen ongevraagd allerlei storende rotzooi presenteert als ze je site bezoeken, moet je niet dom gaan mekkeren als ze daar iets tegen doen. Bedrijven die hun businessmodel baseren op oneigenlijk gebruik van een resource, zijn gewoon verkeerd bezig.
Reclame op zich vindt bijna niemand echt erg. En dat daar een verdienmodel achter zit ook niet.
Waarom dan toch adblockers? Omdat de advertenties zichzelf onmogelijk maken! Omdat er MB’s aan plaatjes binnenkomen die de sites traag maken. Omdat de banners soms zo groot (en bewegend) zijn dat de content niet meer eenvoudig te lezen is. Dan neem je je maatregelen.
Als in een stadion de wedstrijd bijna niet meer te volgen is door de commerciele uitingen, ook dan gaat het publiek wat bedenken.
Dat is geen diefstal, dat is reageren op overmaat.
“Niets is gratis in deze wereld”.
Beste Spoelstra, in de tijd dat er nog geen ruilmiddelen bestonden was alles in deze wereld gratis. In diezelfde tijd waren er ook al neanderthalers die het nodig vonden om die kale rotswanden vol te kalken met plaatjes. Hieruit kun je concluderen dat er altijd aandachttrekkers zijn geweest die recht menen te hebben op jouw aandacht. En geld. Een beetje vergelijkbaar met gesubsidieerde kunstenaars die ons de zwarte piet toespelen. Als de dingen die ze maken en doen zo goed zijn, hebben ze geen reclame nodig. Geef mij dus maar die kale rotsmuur.
Wat is het verdienmodel van een adblocker, vraag ik me dan af…
Dat vind ik wat kort door de bocht. Veel websites zijn gratis om te lezen, en er wordt veel tijd door mensen in gestoken om de content te genereren en de site in de lucht te houden. Je bent niet verplicht om hun site te bezoeken, maar als je dat doet vraagt men indirect om de tegenprestatie om een advertentie te bekijken. Ook al focus je er niet op.
Door een adblocker te gebruiken ga je dus eigenlijk in tegen de huisregels van de website. Wellicht dat websites hier tegen in verzet gaan door een adblocker-wall. “Je kan onze website alleen bezoeken als je je adblocker uitschakelt (of als je een donatie doet).” En dat lijkt me hun goed recht. Al vrees ik weer voor de negatieve impact op de gebruikerservaring. Maar daar maakt de gebruiker het dan zelf naar. Websites zijn niet verplicht om hun content zonder enige tegenprestatie prijs te geven. Een ander businessmodel is natuurlijk ook een optie, maar dat zal in veel gevallen niet haalbaar zijn.
Adblockers ondermijnen hiermee de diversiteit aan websites. Veel sites zullen niet meer rendabel zijn, alleen de grote blijven over. Ik begrijp dat advertenties storend kunnen zijn, maar veel mensen zien alleen hun eigen voordeel. Er is zelden besef dat daarmee het bestaansrecht van veel websites verdwijnt.
Persoonlijk heb ik het er best voor over om een advertentie ergens in beeld te hebben. Meestal zie ik ze niet eens actief. En als ik daarmee een bijdrage lever aan een website waar ik iets heb gehad aan de content, dan vind ik dat een prima. Vind ik de advertenties te opdringerig, dan moet ik voor mezelf besluiten dat ik de website wil boycotten. Een adblocker installeren vind ik in dat opzicht hypocriet.
eens met Frank. Bovendien vertraagt al die troep het laden van de website en de pc, en kost meer stroom. Vergeet bij mobiel de data kosten niet!
Advertenties, zoals op papier, dus als plaatje of tekst afkomstig van het opgevraagde domein, -zonder wat voor tracking dan ook-, kan ik begrijpen en mee leven. Het is mijn pc en die hoort te doen wat ik wil! Alles en iedereen die mij in het echt of via het web probeert te volgen maak ik het zo moeilijk mogelijk. In real live zijn daar wetten tegen! Waarom worden die niet toegepast op het web???
Alles wat niet van het opgevraagde domein afkomt blokkeer ik. Sindsdien nooit meer last gehad van een virus!
” Of je moet voor die website betalen. Als je als supporter bij een voetbalwedstrijd alle reclameborden gaat afplakken, word je ook het stadion uitgezet. ”
Slechte analogie. Beter: de supporter zet een speciale bril in het stadion op, waardoor de reclameborden VOOR HEM niet meer opvallen.
Ik zap trouwens ook altijd weg tijdens reclameblokken, ben ik in jouw optiek dus ook een dief.. lekker dan..
De advertentieindustrie treft zelf blaam, de advertenties zijn vaak te irritant (1x zoeken naar een product, en dat dan overal continu op elke site zien), filmpjes die spontaan beginnen te spelen, traag laden van sites, verspilling van bandbreedte en ook zeker niet zonder gevaar (malware verspreidt zich vaak via advertenties, en je privacy is in het geding).
Wanneer advertenties door de site zelf worden gehost kunnen ze ook niet geblokkeerd worden en is er geen gevaar voor malware via advertentienetwerken meer. Zie Nu.nl die dat met sponsored artikelen doet.
En Computable.nl die ook heel vaak een nogal gekleurd artikel plaatst wat doorspekt is met reclame; ik neem aan dat daar een compensatie aan vast zit en onderdeel van het business model van deze site is.
Op zich ben ik het wel eens met vSchaik, advertenties houden websites betaalbaar. Maar om ook Spoelstra gelijk te geven, het gaat wat ver om drie maanden na het zoeken naar een leuke jas of leuke reis nog dood gegooid te worden met ads voor jassen of reizen is ook niet handig. En dan zeker niet als ads gewoon mega storend in beeld komen, dwars door een tekst die je wilt lezen en dergelijke. In een krant staan toch ook geen advertenties dwars door een column?
Als websites zich nou gewoon eens een beetje inhouden met waar de advertenties precies staan, geen vervelende popups er door drukken, en adverteerders nou eens hun surfgedrag-analyse een beetje inperken, komt iedereen aan zijn trekken, en heb je geen adblocker meer nodig. Adblockers heb je omdat je advertenties storend vind. Niemand knipt de advertenties uit de krant voordat ‘ie hem gaat lezen.
AdBlockers TOP!
1.
Er zijn slecht 2 businessmodellen op internet. Modellen die persoonlijke informatie exploiteren, de googles en facebooks van deze wereld. Modellen die dit zullen proberen te beschermen. Bij de laatste weet je hoe je hoeveel betaald, bij de eerste wordt je ongecontroleerd bestolen. AdBlockers bieden de mogelijkheid om weer controle te krijgen op je eigen gegevens. Top!
2.
Reclame richt zich alleen op mensen die te beïnvloeden zijn. En dat is maar een kleine homogene groep tussen de 10 en de 45. Dus alleen daarvoor wordt content ontwikkeld door sites die het moeten hebben van advertenties en plgen kaalslag onder betaalde sites. Zij blokkeren de ontwikkeling van een pluriform internet.
AdBlockers rekenen hiermee af en stimuleren dus een pluriform internet. Top!
Advertenties plaatsen is diefstal. Het kost mij tijd, energie en bandbreedte om die rommel binnen te halen.
Op mijn brievenbus heb ik een sticker zitten die reclame verbiedt. Dat is geen diefstal. Op mijn browser heb ik een adblocker. Dat is dan dus ook geen diefstal. Dat mensen inkomsten verwachten als ik hun site bezoek verplicht mij tot niets.