IBM en Startupbootcamp hebben tien Nederlandse start-ups en tech-bedrijven genomineerd voor het Watson-partnerprogramma. Vrijdag 25 september 2015 pitchen zij in B.Amsterdam hun innovatieve ideeën waarbij ze gebruikmaken van Watson, IBM’s zelflerende technologie. De winnaar wordt de officiële ‘launch partner’ van het Watson-ecosysteem in Nederland, dat vanaf begin november toegankelijk is voor Nederlandse organisaties.
De pitchcompetitie markeert de plannen van IBM om de zelflerende Watson-technologie op korte termijn beschikbaar te maken voor Nederlandse organisaties. IBM Watson is een cognitieve technologie die natuurlijke taal kan interpreteren en in staat is gigantische hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data te analyseren. Tegenwoordig wordt de technologie in vrijwel elke branche toegepast, van retail en e-commerce tot aan gezondheidszorg en financiële dienstverlening.
Speelgoeddinosaurus Elemental Path
In Nederland maakte men onlangs kennis met Watson via een speelgoeddinosaurus van het Amerikaanse bedrijf Elemental Path, één van de allereerste Watson-partners. Deze dinosaurus kan luisteren, spreken en tegelijkertijd zichzelf nieuwe kennis aanleren. Het maakt daarmee dezelfde leercurve door als het kind dat hem gebruikt. Tijdens een aflevering van RTL Late Night bleek de intelligente speelgoeddinosaurus in staat de vragen van Humberto Tan prima te kunnen pareren (zie video onderaan).
Met de pitchcompetitie op 25 september worden Nederlandse start-ups en tech-bedrijven de mogelijkheid geboden om met Watson aan de slag te gaan. De winnaar krijgt niet alleen toegang tot de cognitieve, zelflerende technologie die Watson eigen is, maar krijgt ook een eigen team van drie IBM-experts toegewezen. Zij zullen een jaar lang ondersteuning bieden bij de succesvolle implementatie van Watson binnen hun voorgedragen ideeën.
Genomineerden en jury
De genomineerde organisaties die vrijdag deelnemen aan de pitchcompetitie:
• Dashmote – Een platform waarop klanten foto’s kunnen zoeken, vergelijken en kopen
• Clustr – Dienst waarin ondernemers hun marketingkrachten kunnen bundelen in één website
• Sightcorp – Spin-off van de Intelligent Systems Lab van de Universiteit van Amsterdam, biedt gezichtsherkenningsoftware
• imgZine – real-time publicatie van social magazines
• On Wheels – Non-profit organisatie
• StartMonday – Recruitmenttools voor videosollicitaties
• Access to Talent – Internet
• CapGemini – Ict-dienstverlener
• Tribe of Noise – Media, printing, publishing en muziek
• Synappz Medical Apps – Digitale tools voor ‘self-health management’
De jury die de inzendingen zal beoordelen bestaat uit:
• Paul Chong (director IBM Watson Group EMEA)
• James Luke (head solutions architect IBM Watson Group)
• Sal Matteis (seed investor, serial enterpreneur, mentor Startupbootcamp)
• Patrick de Laive (co-founder The Next Web)
De pitchcompetitie wordt georganiseerd tijdens de Amsterdam Capital Week, waarin start-ups gekoppeld worden aan investeerders om de zoektocht naar (groei)kapitaal makkelijker te maken.