De Erasmus Universiteit Rotterdam maakt digitaal onderwijs tot speerpunt van zijn onderwijsvernieuwingen. Het voert vernieuwingen door, zoals digitale colleges, apps en games over lesstof en het delen van studiemateriaal via een on-demand-diensten.
De universiteit start op 30 september 2015 met een openbaar college over econometrie dat wordt gestreamd via internet. Ook presenteert de universiteit een streaming literatuurdienst voor studenten van de Erasmus School of Law. Daarmee hebben studenten tegen een vast bedrag per maand toegang tot alle juridische literatuur van aangesloten uitgevers.
Naast de streaming literatuurdienst ontwikkelde de universiteit een Legal Battle App waarin studenten hun juridische kennis kunnen toetsen. De game kan individueel of tegen anderen worden gespeeld. Het is ook mogelijk om ‘kennisbattles’ te organiseren tussen studenten van verschillende instellingen.
Op het Erasmus Medisch Centrum wordt gewerkt aan virtuele patiënten-casussen. Studenten doorlopen die casussen individueel of in groepen, waardoor ze in korte tijd veel ziektebeelden te zien te krijgen. Dat moet efficiënter en kwalitatief beter onderwijs over klinisch redeneren stimuleren.
MOOC’s
De openbare college’s die gestreamd worden, heten MOOC’s, dat staat voor Massive Open Online Courses (MOOCs). Het doel is om onderwijs wereldwijd toegankelijk te maken. De MOOC’s die in Rotterdam op de planning staan, zijn: econometrie, serious gaming, innovatiemanagement en onderzoeksvaardigheden.
De Erasmus Universiteit wil met online onderwijs haar opleidingen verbeteren en vernieuwen. ‘Online onderwijs levert ook een bijdrage aan de ambitie om een nog internationalere universiteit te worden. Ook wil de instelling meer studenten naar haar post-initieel onderwijs trekken en dit onderwijs beter laten aansluiten bij de verschillende doelgroepen’, licht de universiteit toe.