Dit jaar was San Francisco wederom het decor van de conferentie, Dreamforce, het jaarlijks terugkerende event van en door Salesforce. Wederom werd het aantal bezoekers van vorig jaar (150.000) ruimschoots overtroffen, er kwamen dit jaar 170.000 deelnemers op af! Inmiddels weten we van Salesforce dat ze een conferentie tot in de puntjes kunnen verzorgen, met de nodige entertainment en afleiding.
De keynote door ceo en chairman Marc Benioff, waar analisten, klanten en partners naar uitkijken, werd voorafgegaan door een Hawaiianse zegening, gevolgd door een optreden van Stevie Wonder, die de meer dan 20.000 aanwezigen vast opwarmde met de meezinger ‘Dreamforce is the sunshine of my life’. De keynote bestond naast het de traditionele ’thank you’ aan de Salesforce-community, vooral veel uit justificatie van Salesforce als echte ‘enterprise’ speler. De keynote was in zijn geheel ook wat somberder en met minder aankleding dan voorafgaande jaren, toen er nog gepersonaliseerde Coca Cola-flesjes met een drone in het Mosce Convention Center werden afgeleverd.
Met de ambities, maar vooral ook het trackrecord, is dit meer dan terecht; Salesforce zal in 2016 het vierde softwarebedrijf ter wereld zijn, met een omzet van tien miljard dollar in het vizier. Dat dit in een krappe zestien jaar is bereikt, is een mijlpaal op zichzelf. Salesforce mag zich tot het ‘establishment’ in de industrie rekenen, de geloofsovertuiging dat dit ook echt zo is, was dit jaar ondergeschikt aan wat Salesforce als bedrijf te bieden heeft. De statistieken zijn indrukkend; een uptime van 99 98 procent in 2015, 3,5 miljard transacties per dag, elf datacenters wereldwijd, 79 procent jaarlijkse groei en meer dan 48 releases! Waarbij de release met grootste impact die van deze zomer is, waar een totaal nieuwe user interface en user experience is ontwikkeld, passend bij de wensen en eisen van nu; Salesforce Lightning!
Thunder
Inhoudelijk stond met name de nog hechtere samenwerking en integratie met de diverse cloudproducten centraal. Dat de grens tussen marketing, sales en service vaag is en uiteindelijk verdwijnt, laat de suite van Salesforce goed zien, net als dat je in al deze domeinen wilt beschikken over real-time, predictive analytics, insights en met machine learning je klanten nog beter kunt bedienen en succesvoller kan maken. Salesforce Lightning als applicatie-ontwikkelplatform vindt nu zijn oorsprong in de App Cloud, waarbij tijdens de keynote ‘Thunder’ werd geïntroduceerd.
Thunder is het onderliggende framework voor de IoT Cloud, om de explosie aan connected devices, data en sensoren te relateren aan het klantbeeld. De IoT Cloud richt zich op opvangen van hoog-volume internet of things-events, waarbij de IoT Cloud dit real-time toepast op business rules, om zo via Sales, Service of Marketing één-op-één met klanten te interacteren. En daarbij komt het meest opmerkelijke, het opvangen van de IoT-events, gebeurt met Microsoft’s Azure-cloudplatform.
PowerBI en Excel
Dit verklaarde mede de overall aanwezigheid van Microsoft op het Salesforce-event. Microsoft en Salesforce hebben de strategische en structurele samenwerking nu naast office automation, volledig doorgevoerd in beider technology stacks. De ceo van Microsoft, Satya Nadella, had een keynote na de openingskeynote, waarbij hij heel ontwapend en moedig, al deze integraties toonde. En dan niet alleen het geijkte met Microsoft Sharepoint en Office, maar vooral ook de samenwerking op besturingssysteemniveau en met reporting en analytics tooling zoals PowerBI en Excel.
Salesforce zoekt bewust de verdieping op in zijn producten en bedrijfsmodel, naast een verbreding in functionaliteit en toetreden in nieuwe domeinen. In hun Community Cloud, Salesforce’s portal functionaliteit, zijn sterke e-commerce componenten toegevoegd, die niet in huis zijn ontwikkeld, maar gebaseerd zijn op technologie van partners: in deze CloudCraze, DemandWare en BigCommerce. Door het Lightning-framework, laten deze componenten zich eenvoudig ontwikkelen en integreren.
Dit is dan ook werderom een mooi voorbeeld dat naast de verbreding, de verdieping is gezocht door het aanhaken van succesvolle businesspartners, waamee de groei naar de nummer vier van de wereld ongetwijfeld snel een feit zal zijn.