Microsoft is live gegaan met Office 2016. De nieuwe versie bevat onder meer Microsoft Word, Excel, Powerpoint en Outlook. Office 2016 brengt gebruikers nieuwe mogelijkheden en functies. Belangrijk is de integratie met externe apps als Linkedin en Uber. Zo kunnen contacten worden opgevraagd vanuit Linkedin en kunnen taxiritten vanuit Uber direct in de Outlook agenda worden gezet.
In de nieuwe versie van Office is ook de integratie van Onedrive verder doorgevoerd. Bestanden die door gebruikers worden gemaakt worden voortaan standaard in de Onedrive schijf van de gebruiker opgeslagen, in plaats van op de lokale harde schijf. Ook bijlages van e-mail worden niet maar aan de mail zelf gekoppeld, maar direct in de cloud gezet.
Daarnaast maakt Office 2016 het mogelijk om met meerdere personen tegelijkertijd aan hetzelfde document te werken, zoals dit ook in bijvoorbeeld Sharepoint mogelijk is. Daarmee wordt direct een einde gemaakt aan vele verschillende versies van document en onnodig onderling mailcontact.
Zoals je mag verwachten krijgt de Office omgeving ook een update wat betreft de user interface. Microsoft wil het gehele Office-pakket graag een uniforme uitstraling en ‘look and feel’ geven. Dit zag je ook al met bijvoorbeeld de Android en iOS apps van Word, Excel en Powerpoint die sterk op één lijn werden gebracht. Office 2016 krijgt dan ook exact datzelfde uiterlijk.
Het is allemaal net een stukje strakker en moderner vormgegeven. Naast de prettige ‘look and feel’ is dit ook van groot belang bij Officegebruik vanaf touchscreens. Microsoft Office richt zich namelijk steeds nadrukkelijker op aanraakschermen, zonder daarmee functionaliteit voor traditionele toetsenbord- en muisgebruikers in te leveren.
Opties en toepassingen worden dus een stuk makkelijker toepasbaar en klikvriendelijker. Het lijkt daarom wel alsof er een aantal opties en mogelijkheden uit Word zijn gehaald, maar dat moet de praktijk nog uitwijzen. Het wordt in ieder geval wel een stuk overzichtelijker en gebruiksvriendelijker.
Onedrive? Niet lokaal? Het zijn MIJN documenten.
Wat? De bijlage niet meer in de mail? Zijn ze nou helemaal belazert!?!
Ze begrijpen er daar bij mij Microsoft sinds 2000 helemaal niks meer van.
Van de Microsoft-versies was en is Office 2000 de beste. Daarna kwam het teletubbie uiterlijk en de ruimte verspilling op het scherm.
Ik ben wel erg benieuwd naar wat die nieuwe functionaliteiten zijn. Of eigenlijk helemaal niet. Op zich ben ik geen high-tech Office gebruiker. Maar er zijn maar heel weinig functionaliteiten die ik nu gebruik die ik in de versie Word, Excel of Powerpoint 2000 of ouder niet had.
En inderdaad, hoezo standaard opslaan in Onedrive!? Klinkt net zoiets al Bing als standaard zoekmachine. Ook zo’n geweldig opgedrongen instelling. Laat de gebruiker bij eerste gebruik zelf kiezen wat hij als standaard wil. Laat dat de standaard zijn, wat wil jij als gebruiker.
Globaal rond 2020 stap ik over. En wel naar Apple. Als die er net zo’n ‘zooitje’ van maken verdiep ik me rond 2018 in Ubuntu. Ben helemaal klaar met Micro-floptf, Wind-klooi-joos en zeker hun Office gerommel. Als ze niet uitkijken stapt iedereen nog over op Office Suite van Corel. Persoonlijk denk ik er hetzelfde over als voorgaande reactie van EdeHaan.