Nederlanders kunnen verbinden. We zijn goed in het ‘over grenzen denken’ en het zien van mogelijkheden, lees handel. Door de gezonde zeelucht, veel melkproducten maar vooral de centrale locatie in Europa (naast powerhouse Duitsland) zijn we uitgegroeid tot wat we nu zijn: de Gateway to Europe. En ook de Digital Gateway to Europe – en daar ligt de toekomst.
Digitale Infrastructuur Nederland (DINL), de koepel waarbinnen zich alle toonaangevende bedrijven in deze digitale infrastructuur sector hebben verbonden, nam met het project Digital Gateway to Europe’ het initiatief om de Nederland verder internationaal op de kaart te zetten. En de volgende mijlpaal in dit streven is zeer onlangs gezet met de live gang van de site www.digitalgateway.eu.
Logisch
Als het om de digitale infrastructuur gaat staat Nederland aan de top. Ons land heeft de snelst groeiende datacentersector van Europa en telt diverse grote internet exchanges, waaronder het grootste internetknooppunt ter wereld: de AMS-IX. Naast Schiphol en Rotterdam vormt de digitale sector dan ook de derde grote mainport van ons land.
Nederland heeft een ideale positie om als springplank voor de rest van Europa te dienen. Het goed ontwikkelde digitale eco-systeem in Nederland maakt ons land voor veel buitenlandse bedrijven de logische keuze om de Europese markt te betreden. Denk hierbij aan Google, Huawei, Microsoft en Netflix. Een ander voorbeeld is Apple, dat haar software-updates standaard via Nederland aan de rest van Europa levert.
Alle krachten bundelen
De site www.digitalgateway.eu helpt buitenlandse bedrijven met het vinden van de juiste contacten, diensten en informatie over Nederland. Van datacenterlocaties tot personeel, van internet exchanges tot belastinghulp, van cloud providers tot investeringsinstantie. Onder het motto: van de sector, voor de sector.
Veel organisaties en bedrijven, ook buiten DINL, hebben de krachten gebundeld om samen de promotie meer kracht te geven. Door beter samen te werken op het vlak van promotie kunnen we efficiënter te werk gaan, de zaken professioneler aanpakken en altijd up-to-date informatie verstrekken. Daarmee kunnen we internationale organisaties beter informeren en enthousiasmeren.
Eén centraal project, Digital Gateway to Europe, was hard nodig. Landen om ons heen zijn qua promotie een stuk verder. Mede door minder gedifferentieerd werken, flinke hulp van overheden met miljoenen budgetten en heel belangrijk, afgewogen regelgeving worden daar bedrijven gelokt. Zelfs al is de digitale infrastructuur er stukken minder sterk dan hier.
Landen als Luxemburg, Ierland en vooral de laatste tijd Engeland hebben een veel meer samenhangend beleid om grote bedrijven met veel personeel en omzet (dus geen start-ups) voor zich te winnen. Ze hebben hun visie uitgewerkt in concrete acties en afgewogen regelgeving. Beleid om bedrijven te overtuigen dat zaken als privacy, innovatie en doorvoeren van (Europese) wetgeving daar slimmer geregeld zijn. Centraal en uitgevoerd door mensen uit de sector. Deze landen begrijpen heel goed dat nu het moment is aan te sluiten. Doe je dit niet dan mis je de boot.
In Nederland is nog flinke ruimte voor verbetering, ondanks onze goede infrastructuur. Buitenlandse bedrijven zijn zeer openlijk sceptisch over onze laatste veranderingen op het gebied van privacy, een te scherpe koers in Europese wetgeving en het vroeger dan iedereen in Europa doorvoeren van nieuwe belastingregels. En dat is direct te merken in bedrijven die voor Nederland kiezen.
Met dit project willen we naast directe, concrete acties ook aandacht hierop werpen. Dit kan en moet veel beter!
Vervolg
Het project Digital Gateway to Europe loopt inmiddels bijna een jaar. En in dat jaar hebben we al veel gedaan. We hebben handelsmissies georganiseerd naar Spanje, Canada en afgelopen juli naar San Diego en Silicon Valley. In San Diego stonden we op de HostingCon-beurs zelf met een eerste Holland Paviljoen stand. Volgende week herhalen we dit in Amsterdam op de Europese versie van HostingCon en organiseren we los daarvan, de dag erna, het Launchpad event waar we buitenlandse bedrijven een dag meenemen langs de digitale infrastructuur en die met hun eigen ogen laten aanschouwen.
Zeer binnenkort gaat ook de Nederlandse versie live van de site bedoeld voor Nederlandse bedrijven. Met daarop nieuwe missies tot half 2016 gepland over de hele wereld. De ideale manier om een land te kennen, inspiratie op te doen en een week lang met een bijzondere groep ondernemers op te trekken. Veel missies zijn gepland naar landen direct om ons heen als Duitsland, Engeland en België, maar ook naar onder andere Dubai, China en de VS. Dit om buitenlandse bedrijven te bezoeken, paviljoens te organiseren maar ook om bedrijven uit Nederland te helpen groeien over de landsgrenzen. Dat is net zo belangrijk.
Kortom, een mooie mijlpaal, er is een hoop te doen maar laten we met zijn allen de schouders eronder zetten en doen. ‘Als je niet schiet kan je ook niet scoren,’ zei een over de hele wereld beroemde Nederlander ooit eens. En je weet: hij heeft altijd gelijk.
Amerikaanse peptalk.
Ten eerste ligt Nederland niet centraal in Europa, kijk maar op de kaart die op genoemde website staat.
Ten tweede lachen de anderen in Europa om dit soort typisch Nederlandse dikdoenerij.
Ten derde heeft Nederland ook een grote reputatie waar het gaat om het verspreiden van malware etc.
Ten vierde krijg ik een WC-eend gevoel bij dat soort artikelen, goed de amerikanen hebben altijd al Nederland als startpunt in Europa gezien maar inmiddels, na NSA etc., is men in de rest van Europa niet meer zo overtuigd als in Nederland.
Vraag eens na waar in de EU nog meer vestigingen van Google, MS en zo zijn, je zult je verbazen.
@Jan
Je kunt bij Google de kaartjes vinden van internet knooppunten en dan zelf vaststellen dat aangaande je verwijt van verspreiden van malware daar een simpele infrastructurele reden voor te vinden is.
Dat kritiek van Stijn aangaande veranderingen in het beleid sommige bedrijven niet zo goed uit komt is meer een politieke dan een technische discussie en Oostenrijk is wat dat betreft inderdaad een kritische noot betreffende TTIP.
@Ewout
ik refereer aan een artikel waar malware-verspreidende hoster naar herkomstland gesorteerd waren en waar nederland verrassend hoog scoorde.
Dat heeft weinig met Google knooppunten te maken.
Overigens is er in Duitsland een grote groep die tegen TIPP is maar die hoor je niet omdat de media in Duitsland niet meer onafhankelijk zijn. Een programma als Zembla is daar niet meer mogelijk.
Voor meer onafhankelijke nieuwsberichten moet je tegenwoordig in Zwitserland, Tsjechië en Slowakije zijn.
In dat opzicht is Nederland nog steeds tamelijk “vrij”.