Veel organisaties betrekken eindgebruikers te weinig bij ict-processen en -projecten. Dat stelt Peer Reinhard, oprichter van softwarebedrijf Icologiq (het voormalige Quality Online). Volgens Reinhard moet ict worden gezien als een middel om relevante operationele successen te behalen. Computable ging met Reinhard in gesprek over de problemen bij procesinnovatie en -digitalisering en wat volgens hem hierbij de juiste aanpak is.
Peer Reinhard is directeur van het softwarebedrijf Icologiq, dat in 1996 als Quality Online door hem werd opgericht. Het bedrijf biedt met zijn platform geautomatiseerde ondersteuning voor procesmanagement. Volgens Reinhard is de manier waarop veel organisaties hun processen als kwaliteits-, veiligheids- en compliance-processen inrichten, niet altijd even succesvol.
‘In veel organisaties liggen procesbeschrijvingen nog in kasten of opgeslagen op harde schijven, waarmee organisaties helderheid wilden scheppen in de manier waarop ze werkten’, zegt Reinhard. ‘Maar in de huidige dynamische en uiterst competitieve wereld hebben die beschrijvingen geen waarde meer. Het in kaart brengen van processen is namelijk niet genoeg om deze processen te kunnen verbeteren. Mensen gaan er niet anders door werken en innovatie blijft uit.’
Volgens Reinhard is digitaal zaken doen de norm. De mate waarin organisaties daartoe in staat zijn in de huidige wereld is volgens hem bepalend voor succes of falen. ‘Waar vroeger genoeg tijd was om een strategie te bedenken en processen te ontwikkelen om die strategie te realiseren, is de digitale structuur van een organisatie nu bepalend of strategische ambities een reële kans van slagen hebben’, licht Reinhard toe.
Versmelting web en infrastructuur
Reinhard meent dat het web en de interne infrastructuur versmelten. ‘Via het web worden klanten bediend en worden klantrelaties opgebouwd of komen daar juist ten einde omdat een organisatie niet in staat is de juiste beleving te bieden.’ Ook intern wordt digitalisering volgens hem de norm die de basis legt voor een continue cyclus van organiseren en verbeteren. ‘Dit proces definieert de digitale footprint van een organisatie, de virtuele intelligentie waarmee ze kan opereren en uiteindelijk de virtuele brand. Het digitaliseren van het complete bedrijfsproces is een onontkoombare trend dat nieuwe spelregels, nieuwe spelers en een frisse, nieuwe mindset vereist waarmee nieuwe digitale businessmodellen worden ontwikkeld.’
Biografie
Peer Reinhard richtte in 1996 het softwarebedrijf Quality Online op. Het bedrijf levert een enterprise platform voor kwaliteit, compliance en veiligheidsmanagement en is onder andere geïmplementeerd bij klanten als KLM, Bayer, de NS en Air Liquide. In 2014 werd besloten de naam van het bedrijf te veranderen naar Icologiq. Reinhard: ‘Quality Online dekte niet meer de lading, omdat we ondertussen een veel uitgebreider portfolio hadden dan enkel kwaliteitsmanagement.’ Icologiq staat voor een ecosysteem voor informatiemanagement, de logica van processen en de slimme digitale organisatie (IQ).
‘… omdat een organisatie niet in staat is de juiste beleving te bieden.’
Teiltje!