In 2014 koos 96,5 procent van de particulieren voor de digitale aangifte van de Belastingdienst. Voor ondernemers is de score nagenoeg 100 procent. Daarmee kan gesteld worden dat de vooringevulde aangifte (VIA) een succes is. Dit jaar maken 7,2 miljoen mensen hier gebruik van, zo blijkt uit het Begrotingsplan 2016.
De toename van de digitale aangifte heeft mede geleid tot een sterke daling van de papieren aangiften. De verwachting is dat nog meer mensen gegevens die al bij de Belastingdienst bekend zijn, elektronisch gaan ophalen. Volgend jaar kunnen ook belastingconsulenten met behulp van commerciële software in 2016 aangifte te doen met deze VIA-gegevens.
Daarnaast vindt vernieuwing plaats bij de C-aangifte die geldt voor buitenlandse belastingplichtigen en de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers (winstaangifte). In een online versie van deze aangiftes worden VIA-gegevens beschikbaar gesteld. In de winstaangiftes zullen in het eerste jaar van de vernieuwing alleen de particuliere bestanddelen uit de aangifte vooraf worden ingevuld. Deze hebben onder meer betrekking op eigen woning, hypotheekrente- en schuld eigen woning, waarde effectenportefeuille en premies lijfrente.
Volledig digitale correspondentie
Via het portaal MijnBelastingdienst kunnen burgers straks al hun belastingzaken regelen. Ze krijgen daar steeds meer inzicht in de stand van de aangiften, aanvragen, betalingen en dergelijke. De Belastingdienst streeft op termijn naar volledig digitale correspondentie. Dit sluit aan bij de ambitie dat burgers straks al hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen. Deze overschakeling gaat stapsgewijs. Een en ander hangt af van de verdere ontwikkeling van de digitale infrastructuur. Tevens wordt gewerkt aan een vangnet voor digibeten of mensen die om andere redenen niet via de computer hun zaken kunnen afhandelen.
Voor de 12.000 postbusfirma’s van de grote bedrijven die hier geen of nauwelijks belasting hoeven te betalen is het heel makkelijk te digitaliseren. Dat dan weer wel.