Apple benoemt de nieuwe iPad Pro als ideaal voor de professionele productiviteit. Toch is de zakelijke markt terughoudend om het nieuwe Apple-product in gebruik te nemen. Volgens analisten is het product van 799 dollar te duur. Daarnaast is de gebruikte zakelijke software niet goed compatibel met iOS. Zo schrijft het Amerikaanse persbureau Reuters.
Ondanks Apple’s pogingen om zich te richten op de zakelijke markt, is slechts 10 procent van de jaarlijkse inkomsten afkomstig van zakelijke klanten. Apple benoemt de nieuwe iPad Pro tijdens de introductie als ‘ideaal voor professionele productiviteit’. Analisten zeggen dat er twee redenen zijn waarom de nieuwe tablet niet snel aanslaat bij de zakelijke markt.
Prijs en compatibiliteit
Allereerst is de prijs van de nieuwe iPad Pro te hoog. Voor de nieuwe tablet moet 799 dollar worden neergelegd. Dit is nog exclusief de nieuwe Apple Pencil en Smart Keyboard. Wanneer ook deze producten worden aangeschaft komt het totaalbedrag boven de duizend dollar uit. Dit is een hogere prijs dan de meeste tablets van concurrenten en is bijna gelijk aan de MacBook Air.
Een tweede reden waarom bedrijven niet snel overschakelen naar het nieuwe Mac-apparaat is de gebrekkige compatibiliteit. De meest gebruikte zakelijke software en op maat gemaakte applicaties zijn niet of gedeeltelijk compatibel met iOS. Apple werkt via partnerschappen met IBM en Cisco aan de ontwikkeling voor iOS-software. Zo werken IBM en Apple aan iOS-applicaties voor zakelijke gebruikers in diverse industrieën, zoals de financiële sector of de zorg.
Zakelijke markt
Uit onderzoek van Forrester blijkt dat de zakelijke markt in 2018 goed zal zijn voor 20 procent van de tabletgebruikers. Voor nu domineert Apple nog steeds de zakelijke markt, maar het gebruik van iOS-apparaten is het afgelopen kwartaal flink gedaald. Zo blijkt uit onderzoek van Good Technology. Hierbij is de grootste daling te zien bij tablets: van 81 procent (Q2 2014) tot 64 procent (Q2 2015).