Ik hoorde laatst iemand zeggen dat met big data precies uw gedrag kan worden voorspeld. Met heel veel verschillende data kan men aan de hand van analyses precies vertellen wat u gaat doen, maar is dit wel zo?
Als ik in de rij sta bij de snackbar probeer ik wel eens te voorspellen wat degene voor mij gaat bestellen. Aan de omvang van sommige mensen kun je al zien dat ze niet eens gaan kiezen, maar gewoon alles nemen wat er in de vitrine ligt. Zonder de groenteburger uiteraard. Je wilt bijna tegen ze zeggen dat er ook andere mensen zijn die misschien nog iets willen hebben. Soms zit ik er ook helemaal naast en blijkt die persoon op dieet en wordt slechts een salade besteld.
Het KNMI werkt al jaren met big data. Piet Paulusma niet. Piet heeft zijn eigen methode. Hij kijkt ’s ochtends naar de lucht, ’s middags kijkt hij op zijn thermometer en vervolgens kijkt hij ’s avonds naar het achtuurjournaal en dan weet hij precies wat voor weer het morgen wordt.
Hoe meer data je hebt, des te beter je kunt voorspellen. Als je bijvoorbeeld de voetbaluitslagen wilt voorspellen, kun je heel eenvoudig naar de begroting van de voetbalclubs kijken en je komt een heel eind. Nog makkelijker is het om naar voetbalanalist Johan Derksen te luisteren. Als je de Toto goed wilt hebben, moet je precies het tegenovergestelde invullen van wat ‘de snor’ invult en je wint geheid.
Is data uit het verleden een garantie voor de toekomst? Vraag dat de gemiddelde beursanalist maar eens. Die doen niet anders dan data uit het verleden analyseren. Maar echt rijk word je pas met een beetje data uit de toekomst, een beetje voorkennis dus.
Voorspellen op grond van data is nog altijd betrouwbaarder dan naar de sterren kijken. Ik kom vaak laat thuis van een optreden en kan dan soms niet slapen. Ik zap dan weleens langs Astro TV. Astro TV is een paranormaal belspelletje. De mensen van Astro TV kunnen aan de hand van het leggen van kaarten je toekomst voorspellen. Hoe dat kaartleggen precies werkt, weet ik niet maar als je een kwartet hebt, ga je dood. Zoiets.
Aan het einde van het programma vroeg de presentatrice laatst aan het in de studio aanwezige medium wat zij de volgende dag ging doen. Waarop het medium zei: ‘Ja, dat weet ik nog niet’. Waarop ik dacht, als je al niet kunt voorspellen wat je morgen zelf gaat doen, wat weet je dan wel? Wat ben je dan voor flutmedium?
Zelf ben ik ook niet zo goed in voorspellen, maar één ding kan ik al wel voorspellen. Er gaat veel geld worden verdiend met big data. Hoe? Daar heb ik nog te weinig data voor.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 7, september 2015.
Er is niets zo moeilijk als voorspellen, vooral als het over de toekomst gaat. Overigens is vertellen net zo moeilijk, bijvoorbeeld wat je nu, in het heden, van een systeem zou willen dat het doet of levert. Het vaststellen van de juiste eisen en wensen is (in de praktijk) zo goed als onmogelijk.