Het printvolume daalt al een aantal jaren. Printerconcerns anticiperen hierop door te investeren in dienstverlening en nieuwe markten aan te boren. Dat varieert van overnames van softwarebedrijven op het gebied van enterprise content management (ecm) tot aan het leveren van it-diensten en business process outsouring (bpo). Ook it-beveiliging-, cloud- en big data-oplossingen behoren steeds vaker tot het portfolio van printbedrijven.
De wens van printerfabrikanten om ook gezien te worden als ‘ict-dienstverlener’ is al een hele oude. Eind jaren negentig riep het Amerikaanse concern Xerox al regelmatig – en daarna de concurrenten in koor – dat het klanten wilde ondersteunen bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen (in de jaren zeventig kende het bedrijf overigens al de divisie Xerox Computer Services). In 2010 maakte Xerox hierin een definitieve, grote stap door de overname van het wereldwijd opererende Affiliated Computer Services (ACS). Dit Texaanse bedrijf was naast it-diensten gespecialiseerd in het overnemen en uitvoeren van zakelijke processen van klanten, zoals administraties, helpdesks en transactieverwerkingen. Xerox verkocht de it-tak eind in 2014 aan Atos; de bpo-taken bleven binnenboord als een belangrijke aanvulling op zijn eigen documentoutsourcing-diensten.
Einde tijdperk
Printerbedrijven moeten wel veranderen, omdat de groei in het verkopen en onderhouden van printerapparatuur voor de kantooromgeving er wel uit is. De voortgaande digitalisering in de samenleving is al een tijdje zichtbaar, maar sinds een paar jaar gaat de omzet uit de printeractiviteiten echt stevig omlaag. Het einde van het tijdperk van het zwart-wit printen raakt in zicht. Daartegenover staat dat cio’s en it-managers vragen om mogelijkheden die de printkosten in hun bedrijf verder verlagen. Tevens willen ze investeren in oplossingen waarmee ze via een verdere digitalisering hun bedrijfsprocessen efficiënter kunnen inrichten om ze daarna eventueel uit te besteden. Ook vragen klanten om mobile printing en printen via de cloud.
Printerconcerns anticiperen hier op door hun portfolio uit te breiden met software en aanvullende diensten op de hardware. Kern van het portfolio blijven de ‘managed print services’ (mps): het beheren van de documentoutputomgeving voor klanten, zowel in de kantoor- als productieomgeving. Die dienstverlening hebben printerbedrijven de afgelopen decennia opgebouwd en wordt nu aangevuld met diensten voor mobile en cloudprinting. Daarnaast versterken sommige bedrijven hun portfolio met softwareproducten voor workflow- en documentbeheer en business process optimalisatie. Een treffend voorbeeld is het Amerikaanse Lexmark.
Acquisities
Deze in 1991 van IBM afgesplitste printerdivisie nam sinds 2010 verschillende softwarebedrijven over, waaronder het Nederlandse Pallas Athena, leverancier van software voor business process management (bpm). Andere opvallende namen zijn onder meer het Duitse Saperion (ecm- en bpm-softwareleverancier) en de Zweedse documentautomatiseerder Readsoft.
In eerste instantie bracht Lexmark zijn softwareactiviteiten onder in de divisie Perceptive Software. Maar nadat afgelopen mei het bedrijf de grote overname van Kofax afrondde – voor circa een miljard dollar – heeft het besloten tot de oprichting van de divisie Lexmark Enterprise Software. Kofax levert software voor het bijeenbrengen, routeren en analyseren van klantcommunicatieprocessen. Saillant detail: het bedrijf kocht vlak voordat het zelf werd overgenomen door Lexmark, het Nijmeegse bedrijf Aia Holding, leverancier van managementsoftware voor klantcommunicatie en documentbeheer.
Verandering
Ook het Japanse Konica Minolta volgt voor een deel dit spoor en investeert in software en it-diensten. Het Japanse bedrijf kocht recent de Tsjechische bpm-speler Webcom. Met het ingelijfde bedrijf wil Konica zijn print- en documentbeheerdiensten verbeteren en kunnen koppelen aan bedrijfsprocessen op het gebied van enterprise resource planning (erp) en klantrelatiebeheer. Het biedt daarmee documentbeheer en ict-beheer in één dienst aan.
Het bedrijf keerde afgelopen maart na negen jaar afwezigheid met een eigen stand weer terug op de CeBIT, de grootste ict-vak- en handelsbeurs ter wereld in Hannover. Topman Ikuo Nakagawa stelde toen dat zijn bedrijf de afgelopen jaren sterk is veranderd en met zijn digitale printoplossingen en software voor documentbeheer en printmanagement veel meer een it-bedrijf is dan alleen een fabrikant van allerhande soorten printers, scanners en kopieermachines. Op beurzen als de CeBIT kan zijn bedrijf cio’s en it-managers ontmoeten, tegenwoordig de belangrijkste doelgroep op de zakelijke markt voor Konica Minolta, aldus de topman.
It-beheer
Opvallend is ook de route die Ricoh aflegt. Het Japanse printerbedrijf regelt en beheert in het verlengde van zijn mps-aanbod voor printerparken, waar ook veel ict in zit, tegenwoordig ook werkplekomgevingen voor klanten. Dat doet het bedrijf samen met partners, maar het pleegt ook overnames om zijn it-dienstentak te versterken. Begin 2014 nam het bijvoorbeeld Mindshift over, een Amerikaanse it-dienstverlener voor het midden- en kleinbedrijf. Ook in Nederland wil Ricoh een middelgrote ict-dienstverlener met cloudexpertise overnemen, maar dat plan is nog niet geconcretiseerd.
Interessant is verder de aankondiging eerder dit jaar dat het Japanse concern samen met Data Watch, een Amerikaanse specialist in big data-analysesoftware, een nieuwe dienst heeft ontwikkeld. Dit management dashboard Data Visualisation geeft inzicht in de waardevolle informatie die is verankerd in datastromen. Organisaties kunnen een dashboard inrichten voor elk zakelijk proces, waardoor ze werkelijk inzicht krijgen in hoe die processen lopen.
Onderzoeksbureau Quocirca stelde afgelopen juli in een rapport over ‘managed print services’ vast dat naarmate printerfabrikanten steeds meer strategische waarde leveren aan klanten, zij ook worden gevraagd om producten waarmee big data-analyses zijn los te laten op de moderne, mobiel ingerichte kantoor- en (digitale) printomgeving. Voorwaarde is wel een krachtige ict-beveiliging. Het zou dan ook niet eens zo onlogisch zijn wanneer een printerconcern binnenkort een bedrijf overneemt dat gespecialiseerd is in ict-beveiliging voor mobile, social media en cloud.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 7, september 2015.
Canon aanvoerder
Quocirca rekent in zijn rapport ‘Managed Print Services Landscape, 2015’ Xerox, HP, Lexmark, Ricoh en Canon tot de aanvoerders van de mps-markt. Op de voet gevolgd door Konica Minolta en Kyocera. Toshiba is de stabiele middenmotor, gevolgd door een groep ‘overige’.
Tot de andere printerfabrikanten die ook op de zakelijke mps-markt actief zijn, behoren onder andere Epson, Samsung, Brother, OKI en Sharp. Daarnaast zijn er ook diverse dienstverleners die op de mps-markt actief zijn en aanbieden printerparken te beheren.