Serviceprovider Porton biedt consumenten, kleine zelfstandigen en freelancers een dienst aan waarmee zij bestanden, zoals foto's, video's, opnames en documenten, in de cloud kunnen opslaan. Het gaat om een private dienst. Hierbij kiezen klanten in de cloudomgeving in de bunker van Porton een eigen, afgescheiden en beveiligd subdomein voor het opslaan van hun bestanden. De Porton Private Cloudstorage is ideaal voor het maken van back-ups.
Harde schijf gecrasht? Mobiele telefoon gestolen? Usb-stick verloren? Dat overkomt iedereen wel eens, maar de gevolgen zijn extra vervelend wanneer er geen back-up van de bestanden is gemaakt. En voor veel mensen blijkt het regelmatig back-uppen geen automatisme.
Porton is daarom een dienst gestart waarmee consumenten, maar ook kleine zelfstandigen en freelancers, op een makkelijke manier hun bestanden kunnen opslaan in de cloud. Via deze Porton Private Cloudstorage kan bovendien via internet automatisch een back-up worden gemaakt van computers en externe opslagapparaten, zoals ‘network attached storage’ (nas)-systemen, harde schijven en geheugenkaarten. Bovendien kunnen bestanden tussen computers, mobiele telefoons en tablets gesynchroniseerd worden.
Voor zijn Private Cloudstorage-dienst maakt Porton gebruik van nas-systemen van de Taiwanese fabrikant Synology. Klanten kunnen hun bestanden alleen opslaan binnen hun persoonlijke nas-domein; ze krijgen geautoriseerde toegang via een eigen gekozen domeinnaam. Porton beheert de nas-systemen in zijn beveiligde bunker in Driebergen.
Porton biedt een private clouddienst, in tegenstelling tot de Amerikaanse partijen als Dropbox, Microsoft en Google, die met publieke clouds werken. Behalve dat die partijen niet werken met een persoonsgescheiden nas-opzet staan de servers van Porton in Nederland en vallen deze onder de Nederlandse (privacy)wetgeving.