Het middelbaar beroepsonderwijs moet sneller kunnen inspelen op trends en de veranderende arbeidsmarkt. Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) neemt daarom maatregelen om het mbo onderwijs flexibeler te maken, zodat scholen beter kunnen inspelen op wensen van het bedrijfsleven of op bijvoorbeeld ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Dat biedt kansen voor ict-bedrijven.
‘Ontwikkelingen op het gebied van ict, robotisering en globalisering stellen nieuwe eisen aan werknemers en dus ook aan opleidingen. Zo leidt ons beroepsonderwijs ook glasvezel engineers op, of leestenmakers die bijvoorbeeld digitaal orthopedische schoenen op maat ontwerpen en tandtechnici die 3D geprinte tandprotheses maken. Komende jaren komen daar nieuwe beroepen bij die we op dit moment nog niet kennen’, aldus minister van Onderwijs Jet Bussemaker.
Mbo-scholen krijgen meer ruimte om met regionale bedrijven en instellingen sneller een opleiding of leertraject samen te stellen. Ook krijgen de mbo-opleidingen een andere naam die volgens de minister beter recht doet aan waar toekomstige vakmensen voor worden opgeleid. De bewindsvrouw: ‘De dynamiek op de arbeidsmarkt wordt steeds groter. We zien dat banen in een steeds sneller tempo opkomen, veranderen of verdwijnen. Natuurlijk blijven bakkers, loodgieters en metselaars komende jaren heel hard nodig, maar de wereld verandert.’
Regionale samenwerking bedrijven
Bussemaker wil dat in het mbo de komende jaren meer op regioniveau de vraag centraal komt te staan wat jongeren moeten leren, wat bedrijven en instellingen nodig hebben en welk onderwijsconcept daar het beste bij past. Bedrijven en scholen moeten dus nog nauwer met elkaar gaan samenwerken om sneller innovaties in het onderwijs te kunnen inpassen. Zo krijgen scholen van minister Bussemaker meer ruimte om samen met bedrijven uit hun regio een opleiding samen te stellen. Nu zijn de scholen nog veel tijd kwijt als ze een nieuwe opleiding willen introduceren. Dat moet volgens de minister echt sneller, zodat toekomstige vakmensen beter worden voorbereid op hun werkplek van morgen.
Bussemaker kondigde eerder al aan de harde richtlijnen bij de beroepsopleidende (bol) en beroepsbegeleidende (bbl) leerwegen in het middelbaar beroepsonderwijs flexibeler te willen maken. Scholen en bedrijven kunnen zelf afspraken maken over het combineren van opleidingen en samen bepalen op welke dagen studenten op school zitten en op welke dagen ze werken. Ze wil hiermee de kansen van jongeren op een baan vergroten.
Lector benoemen
De verschillende niveaus in het mbo krijgen herkenbare namen, zodat het voor studenten, ouders en werkgevers duidelijker wordt waar de opleiding voor staat. Mbo-studenten kunnen straks kiezen voor een entreeopleiding (niveau 1), het basis beroepsonderwijs (niveau 2) of voor het middelbaar beroepsonderwijs (op niveau 3 en 4). Ook kunnen mbo-scholen met ingang van 2016, net als in het hbo, lectoren aanstellen die lesgeven combineren met praktijkgericht onderzoek, zodat de kennis meteen beschikbaar komt voor het onderwijs.
leuk, bedrijven gaan een opleiding samenstellen. MBO-Dafmonteur of HBO-Apple met specialisatie iPhone. He wat jammer, ze zochten net iemand met kennis van iPad pro. Kunnen ze de kustacademie niet hernoemen naar out-of-box-think-university ?
Ach we hebben opleidingen HBO vrijetijdskunde (wordt je opgeleid tot bijstandstrekker) dus dan kan dit ook wel bij.
En o ja: Graag geen wiskunde en natuurkunde als vakken want dan is het niet leuk
Hmmm.
Het bedrijfsleven heeft door lobbyisten de regering al in de zak. Volgende stap: het onderwijs.
Nu de arbeidsmarkt tot voorbij het redelijke geliberaliseerd is (wie krijgt er nog een aanstelling voor meer dan twee jaar ?) de volgende stap: Beperk de (kosten aan) opleidingen tot het hoogst noodzakelijke.
Ik zal wel paranoïde zijn maar ik geloof gewoon niet in altruïsme. Zeker niet van organisaties die winstoogmerken hebben.
Dat wordt vast een 4-jarige opleiding WordPress met een studieschuld van EUR 20.000.
Wat een negativiteit….Persoonlijk vind ik het goed dat het bedrijfsleven hierin betrokken wordt. Daardoor kunnen scholen/ opleidingen veel beter inspringen op de ontwikkelingen in de markt. Op HBO opleidingen wordt ook steeds meer in projectvorm gedaan, zo ben ik nu zelf zijdelings betrokken bij een opleiding van de Haagse Hogeschool waar ze iets leuks doen met Open Data. Zoiets zou ik me ook op MBO niveau kunnen voorstellen, maar dan wel meer begeleiding vanuit school (en dus niet van het bedrijf!).
Zeker voor ICT gerelateerde opleidingen (en eigenlijk komt ICT steeds meer voor in elke opleiding denk ik)vind ik het goed dat het bedrijfsleven meer richting gaat geven aan de inhoud van opleidingen. Voordat modernisering bij een schoolbestuur erdoor is….of bij de politiek in Den Haag… 🙁
MevrouwJ het is goed dat het bedrijfsleven verantwoordelijkheid neemt.
Het bedrijfsleven heeft immers moeite om gekwalificeerde mensen te vinden. Zo word nochtans beweerd en ik geloof dat ook wel.
Echter mensen opleiden tot specialistmen die de gemiddelde bankzitter tussen het stofzuigen en aardappelschillen door doet gaat weinig winst opleveren.
Ook niet als je daar een zoveelse HBO diplomaatje voor weet uit te reiken.
Computable wordt toch gedomineerd door lieden die hun mannetje staan.
De negativiteit onstaat vooral omdat snelle jongens alles voor een appel en een ei gedaan willen krijgen terwijl het voor een aantal mensen behoorlijk lastig is om echt vakmanschap te mogen tonen.
@MevrouwJ
Iets leuks doen met open data klinkt als zoveelste onzin studie, dit is niet negatief bedoeld maar een constatering op grond van analyses van enkele datasets. Kortom, iets specifieker over wat je nu precies doet op de Haagse Hogeschool omdat vaak enige wiskunde nodig is om iets nuttigs met open data te doen.
Mevrouw J Bussemaker stelt trouwens zelf dat we niet weten welke beroepen er over 5 jaar zullen zijn, schraalhans keukenmeester maken door bedrijven de opleiding te laten bepalen is misschien toch niet zo’n goed idee.