Rotterdam The Hague Airport heeft een zelfbedieningssysteem voor de bagageafhandeling geïnstalleerd. Hiermee kunnen passagiers zelf hun bagage inchecken, ongeacht met welke luchtvaartmaatschappij zij reizen. Dit zorgt weer voor mindere lange rijen aan de check-in-balies van het vliegveld en een snellere doorstroming van passagiers. Deze 'fast bag drop application' is onderdeel van het zogeheten Airport Passenger Processing System van Unisys.
Sinds 2009 heeft de luchthaven Rotterdam The Hague het passagiersaantal met 83 procent zien groeien tot 1,7 miljoen reizigers in 2014. Hierdoor ontstond de behoefte aan een efficiëntere verwerking van passagiers. Unisys werd geselecteerd om de check-in ervaring te verbeteren in samenwerking met Aviapartner, verantwoordelijk voor de grondafhandeling op RTM, en Type 22, een hardwareleverancier voor selfservice-bagageoplossingen.
Doordat de passagiersstromen sneller kunnen worden verwerkt met het nieuwe bagagesysteem verwacht Rotterdam The Hague Airport ruimte te krijgen voor de toelating van nieuwe luchtvaartmaatschappijen.
De oplossing voorziet in een systeem voor meerdere gebruikers en maatschappijen, dat kan wisselen tussen de verschillende vertrekcontrolesystemen van de luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor kan bagage bij meerdere check-in punten worden afgegeven via een gemeenschappelijk systeem, waardoor het aantal contactmomenten tussen de passagiers en check-in medewerkers geminimaliseerd wordt, voor een snelle, efficiënte bagageafhandeling.