De aandacht voor beveiliging is binnen de ict-markt tegenwoordig hoog. Dat meent Peter Bastiaansen, country manager Benelux bij F-Secure. ‘Ook binnen het internet of things begint hier steeds meer aandacht voor te komen.’ Als sponsor van de Computable Awards 2015 vertelt Bastiaansen namens ict-beveiligingsbedrijf F-Secure over ontwikkelingen binnen de Nederlandse ict-markt en de belangrijkste ontwikkelingen binnen zijn eigen organisatie.
Peter Bastiaansen, country manager Benelux bij F-Secure, ziet een begin van de aandacht voor internet of things (IoT)-beveiliging. ‘Dat betekent een hele grote shift en binnen F-Secure is er nu reeds de nodige aandacht voor de beveiligingsaspecten hiervan.’ Bastiaansen vindt bovendien dat de aandacht voor security binnen de hele markt tegenwoordig hoog is. ‘Het wordt voor iedereen steeds belangrijker, zowel voor de consument als ook voor bedrijven. De prioriteiten op het gebied van security worden opnieuw bepaald. Het moet een integrale aanpak zijn, ongeacht device. Daarnaast speelt beveiliging van cloud-omgevingen een steeds grotere rol.’ Daarnaast heeft dit jaar een aantal trends zich verder doorgezet, meent hij. ‘Denk aan virtualisatie, multi-device/bring your own device (byod) en privacy. In onze security oplossingen is hier dan ook de juiste aandacht voor.’
Lokale markt
Naast het feit dat F-Secure inspeelt op de groeiende behoefte aan bepaalde security-oplossingen, hebben er ook op ander vlak ontwikkelingen plaatsgevonden binnen het bedrijf. Bastiaansen legt uit dat er binnen F-Secure veel meer aandacht is voor de lokale markt. ‘Met een hoofdkantoor in Finland is het belangrijk dat klanten in de Benelux voelen dat F-Secure lokaal aanwezig is en dat de lokale markt begrepen wordt. Security is een mondiaal onderwerp, maar er is duidelijk behoefte aan wat het nu precies betekent voor bedrijven in lokale markten. Van oudsher is F-Secure wereldwijd groot in oplossingen voor operators, zoals bijvoorbeeld KPN en Ziggo. Het bedienen van de zakelijke markt heeft baat bij een meer lokale benadering, waar we nu dus volop mee bezig zijn.’
Bastiaansen kan de stappen die hier de afgelopen tijd in zijn genomen, illustreren met een aantal voorbeelden. Zo is het lokale team, zowel in Nederland als in België, uitgebreid en wordt de informatie op de website van F-Secure in lokale talen aangeboden voor de zakelijke klanten. Ook is het bedrijf bezig met lokale profilering op sociale media. Bijvoorbeeld met de start van Nederlandse en Belgische LinkedIn-pagina’s en de lokale aanwezigheid op Twitter met een Nederlandse en een Belgische pagina. Tot slot heeft F-Secure een zogenaamde Business Insider (BSI) blog geïntroduceerd. Ook deze is beschikbaar in lokale talen. Het blog behandelt security onderwerpen in begrijpelijke taal en is niet product gerelateerd. ‘Kortom think global, act local’, aldus Bastiaansen.
‘Daarnaast blijft de kwaliteit van onze oplossingen voorop staan. Dit jaar hebben we voor de vierde keer op rij de AV-test award mogen ontvangen voor onze zakelijke oplossing. En nu natuurlijk de nominatie van Computable. Dat geeft een goed gevoel.’
Toekomstbeeld
F-Secure zal de ingeslagen weg verder ingaan, laat Bastiaansen weten. Dit houdt volgens hem in dat de hoge en vertrouwde Scandinavisch kwaliteit blijft, maar dan met een lokale twist om bedrijven zo goed als mogelijk te bedienen. ‘We willen onze kennis delen met de markt, middels onder andere de genoemde BSI (blog). Er is heel veel kennis binnen onze organisatie en dat kan de beeldvorming over een bepaald onderwerp in het kanaal en bij klanten alleen maar helpen. We staan aan de goede kant en daar zijn we trots op. Het doel is om gebruikers van een vrij internet te laten genieten, zoals thuis, op kantoor of bijvoorbeeld op publieke wifi netwerken. Het bouwen van die positie zal veel investering vergen, maar het past bij onze strategie. Als een vendor die volledig bouwt op het kanaal, blijven we ook vasthouden aan onze vuistregels:’
- Kwalitatief hoogwaardige oplossingen
- Een gezonde kanaalmarge
- Makkelijk om zaken mee te doen
Ook wat betreft de ontwikkelingen binnen de gehele ict-markt, verwacht Bastiaansen dat de huidige trends (virtualisatie, byod en privacy) door gaan zetten. ‘Klanten zullen steeds meer op zoek gaan naar oplossingen die flexibiliteit bieden en ook makkelijk te managen zijn. Iedereen begrijpt dat bijvoorbeeld byod niet meer is weg te denken, maar hoe regel je dit in? Bijvoorbeeld met verschillende policies? En hoe beheer je de privacy van je werknemers?’ Volgens Bastiaansen weten bedrijven wel dat het belangrijk is, maar moet het ook nog eenvoudig op te zetten zijn en een goed overzicht bieden. ‘Dit heeft dan impact op de producten als ook op businessmodellen. Bedrijven zoeken de flexibiliteit om snel wijzigingen door te voeren. Het kanaal kan hiervan profiteren door hierin mee te gaan en bijvoorbeeld maandelijkse modellen aan te bieden. F-Secure zit reeds op dit pad.’
Ook het IoT blijft volgens hem nog volop in ontwikkeling. ‘Iedereen begrijpt dat er veel meer devices het internet op zullen gaan. Tegelijkertijd is het duidelijk dat, vanuit security-oogpunt, niet alle devices bijvoorbeeld securitysoftware geïnstalleerd zullen hebben. De beveiliging zal dus op een andere manier moeten plaatsvinden.’
Tien jaar Computable Awards
Bastiaansen vindt het knap van iedere winnaar om de Hall of Fame te halen, maar er is een bepaalde groep winnaars waar hij extra veel bewondering voor heeft. ‘Mijn meeste respect gaat uit naar organisaties die de Hall of Fame meerdere keren hebben behaald. Consistentie geeft hier de echte waarde aan. Het is ook de ambitie van F-Secure om volgend jaar tenminste weer genomineerd te worden.’
Niet alleen blikt Bastiaansen met ons terug op tien jaar Computable Awards, maar ook op mijlpalen binnen de Nederlandse ict-branche sinds 2006. Het valt hem op dat Nederland de afgelopen tien jaar in vergelijking met andere landen de stap naar andere businessmodellen relatief snel heeft omarmt. ‘Bijvoorbeeld een maandelijks SaaS (software as a service) als concept is iets wat echt tractie heeft. F-Secure gelooft hier sterk in en ziet voor dit model dan ook nog sterke groei in de markt.’