Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over Nokia’s terugkeer op de mobiele markt.
De geruchten gaan al even rond en uitgelekte foto’s zijn deze week opgedoken. Nokia waagt zich weer aan mobiele telefoons, met ingang van komend jaar. De Finse firma Nokia heeft in 2013 zijn smartphonetak verkocht aan Microsoft en mag zich daarbij tot 2016 niet op die markt wagen. Tenminste, niet onder eigen naam. En juist die oh zo bekende naam is wat Nokia’s terugkeer kan laten slagen.
In een wereld waarin goed design belangrijk is, maar zonder krachtige merknaam het toch kan afleggen. In een wereld waarin veel mensen Android gebruiken, maar soms met tegenvallende hardware. In die wereld kan Nokia zijn weg terug naar de toekomst vinden. Misschien. Mogelijk. Waarschijnlijk. Wat vind jij?
Nokia zou daar best in kunnen slagen, maar het is in deze tijd nodig om je te onderscheiden op bepaalde gebieden.
Het is duidelijk dat de security de betrouwbaarheid nog een verbeterpunt is in deze markt. Nu de Black Berry terrein heeft verloren kan Nokia daar ook de pijlen op zetten. Op het gebied van goed beveiligde data- en mailtoepassingen kan Nokia dus scoren. De hardware was altijd al vrij degelijk, dat beheersen ze dus al. De aandacht dient dan ook uit te gaan naar volledige functionaliteit op de smartphone markt.
Het gaat dan niet zo zeer om de fun-factor te overtreffen, daar staan andere merken al aan de top.