Het gebruik van unified communications & colaboration (ucc), met onder meer voice messaging, video en presence, hangt al geruime tijd boven de markt. Het tempo van acceptatie blijkt echter lager dan tot kort voorzien. Toch is een versnelling gaande, aangedreven door het brede gebruik van mobiele devices en door veranderend consumentengedrag. Dat betekent dat het netwerk van bedrijven voorbereid moet zijn op disruptieve vormen van communicatie.
Ucc houdt een grote belofte in. Het behelst de integratie van realtime communicatieservices zoals Instant Messaging (chat), presence (beschikbaarheid laten zien), spraak (inclusief ip-telefonie), mobiele functionaliteiten (zoals extensies en een enkel nummer voor vast en mobiel), web & video conferencing, desktop sharing, web sharing, call control en spraakherkenning met non-realtime communication services zoals as unified messaging (integrated voicemail, e-mail, sms en fax). Het is een hele opsomming. Niet iedereen zal alles gebruiken, en elke service heeft zijn eigen toepassingsgebied.
Belangrijkste ontwikkelingen
Als het goed is, verschaft de gekozen oplossing een consistente gebruikers-interface en -ervaring op de diverse devices en media-typen. Wat betekent dit voor het netwerk? De belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.
1. Sip vervangt isdn
Sip (session initiation protocol) wordt in toenemende mate geadopteerd door de markt. Sip-trunking wordt gebruikt om VoIP- en multimedia-communicatie op te zetten. In dit concept wordt het verkeer tussen een bedrijfstelefonienetwerk en het publieke telefonienetwerk niet meer over een lokale isdn-centrale gerouteerd maar over het ip-netwerk van het bedrijf. Sip stelt additionele eisen aan de dataverbindingen, vooral op het gebied van bandbreedte en beschikbaarheid. Telefoongesprekken moeten zonder ruis en haperingen worden gevoerd.
2. Video vervangt telefonie
Volgens de marktanalisten zullen we binnen enkele jaren meer video-vergaderen dan telefoneren of e-mailen. De drijvende kracht achter deze ontwikkeling is de consument. Die is gewend geraakt aan nieuwe vormen van communiceren, zoals Skype, live-chat, video-on-demand, smart-tv’s, et cetera. Deze en andere nieuwe technologieën komen tegen steeds lagere kosten en met hogere performance beschikbaar. Webrtc (communicatie via de browser), smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken. Het is logisch dat dit gevolgen heeft voor de capaciteit van het netwerk. Een video-call heeft natuurlijk meer bandbreedte nodig dan een telefonie-call.
3. Personal devices vervangen de video room end-points
Corporate videocommunicatie was tot voor kort beperkt tot video rooms en scheduled calls. Tegenwoordig communiceren medewerkers steeds meer op het moment en op de plaats dat het ze uitkomt door middel van persoonlijke devices, zoals laptops, tablet en smartphones. Consumenten verwachten in toenemende mate dat ook bedrijven videocommunicatie mogelijk maken. Dit kan leiden tot een bandbreedte-explosie op het bedrijfsnetwerk. Zeker als er ten gevolge van een marketing-campagne of een incident grote volumes aan videocontacten optreden.
4. Anywhere-anyhow communicatie
We willen met iedereen en via alle devices kunnen communiceren. Dat vereist nieuwe uc-integratieoplossingen die de verschillende communicatie-eilanden (audio, video, vendors-specifieke systemen, rooms, video en uc-clients, et cetera) aan elkaar knopen. Deze integratieoplossingen worden steeds meer vanuit de cloud afgenomen, wat met zich meebrengt dat het uc-verkeer naar een centraal punt binnen of buiten het bedrijfsnetwerk gebracht moet worden. Dit vereist additionele verbindingen of upgrades van de bestaande verbindingen.
5. Eerst ip-telefonie
Er zijn nog steeds veel bedrijven die de stap naar ip-telefonie nog moeten maken. Dat betekent dat hun lan- en wan-infrastructuur VoIP-ready moet worden gemaakt. Dat wil zeggen: meer bandbreedte, meer redundancy, prioritering van het spraakverkeer et cetera.
Vinger aan de pols
Het mag duidelijk zijn dat bedrijven voortdurend de vinger aan de pols dienen te houden en in staat moeten zijn hun netwerkinfrastructuur doorlopend aan te passen aan de nieuwe ontwikkelingen. Tot voor kort werd een netwerk ontworpen voor een lange periode, zeg voor vijf jaar. Tegenwoordig is dat veel te lang, het is zaak veel korter op de bal te spelen. Al was het alleen al om te kunnen profiteren van nieuwe cloud diensten en de prijsverlagingen van carriers en vendors. Voor de meeste bedrijven is het ondoenlijk om deze ontwikkelingen in de markt en in de technologie goed te volgen. Laat je daarom goed adviseren over wat jouw business voor connectiviteit nodig heeft.
Tips
- Er is altijd meer bandbreedte en een grotere beschikbaarheid nodig dan je denkt.
- Stel per applicatie de bandbreedte in, een one-size-fits-all benadering is nodeloos duur.
- Blijf flexibel en voorkom langlopende contracten (maximaal twee jaar). Connectivity daalt voortdurend in prijs, de latency wordt steeds lager en de innovaties gaan heel snel. De oplossing van vandaag is overmorgen alweer verouderd.
- Vraag om pay-per-use bandbreedte
- Stel bij cloud nauwkeurig vast wie in de keten verantwoordelijk is voor de connectivity en de quality of service: wie bepaalt de prioritering van het verkeer? Wie zorgt voor een geïntegreerde sla en gegarandeerde performance inclusief de connectiviteit?