Synaxion heeft de business intelligence-oplossing van Qlik geïntegreerd in zijn monitoring-oplossing voor gemeenten. Ook voegt Synaxion Software-as-a-Service (SaaS) toe aan zijn vernieuwde platform. Gemeenten kunnen met het nieuwe platform de kwaliteit van processen in de gaten houden en hun inzichten delen met relevante andere partijen, zoals scholen en zorginstellingen.
Softwareleverancier Synaxion is bezig met het uitrollen van zijn nieuwe platform ‘Synaxion Monitoring Suite powered by Qlik’. De Kwaliteitsmonitor was al een belangrijk onderdeel van het oude platform, waarbij de kwaliteit van verschillende processen binnen gemeenten in de gaten worden gehouden. Denk hierbij aan kwaliteitsmonitors als Dienstverlening, BAG, WOZ, WABO en Gegevensbeheer.
Het platform is vernieuwd door de business intelligence-technologie van Qlik met de andere functionaliteiten te integreren. Eerder was het analyseren van data al mogelijk, maar de technologie van Qlik is beter, meent Pim van Stiphout, commercieel manager bij Synaxion. ‘Qlik is makkelijker te beheren, sneller te implementeren en bovendien een stuk visueler. Door de integratie met Qlik is het nu mogelijk om niet alleen overheden te bedienen, maar ook daaraan verwante partijen zoals scholen en zorgaanbieders’, legt Van Stiphout uit. ‘Hierdoor kan bijvoorbeeld een zorginstelling makkelijker data delen met een gemeente, die daar vervolgens analyses op kan draaien. Dit resulteert in meer snelheid en inzicht in de totale keten.’
SaaS voor standaardisatie
Daarnaast is software-as-a-service toegevoegd aan het nieuwe platform. Dit heeft volgens Van Stiphout te maken met standaardisatie. ‘Doordat niet alles op maat hoeft te worden gemaakt, kunnen grotere groepen afnemers in een keer worden bediend.’
Synaxion rolt de nieuwe oplossing nu uit bij diverse organisaties, waaronder Syntrophos. 85 gemeenten in Nederland doen al een beroep op de Monitoring Suite. Organisaties die het huidige platform gebruiken gaan niet automatisch over op het nieuwe platform, legt Van Stiphout uit. ‘We gaan bij al onze klanten langs om het nieuwe platform te laten zien. Zij kunnen dan zelf de keuze maken of zij willen overstappen.’