De rol van een ict-afdeling verandert in rap tempo, net zoals de eisen die gesteld worden aan de individuele teamleden. Het is vaak lastig te bepalen waar precies de behoefte ligt van een organisatie om ict-medewerkers bij te scholen en ze klaar te stomen voor nieuwe technologieën. Tegen dit dilemma liep ook het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk aan. Ze zochten daarom contact met Global Knowledge.
Het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk is een regioziekenhuis en omvat tevens het Brandwondencentrum. Het telt 275 bedden en er worden jaarlijks ruim 210.000 patiënten geholpen via een poliklinische behandeling of een opname. Het Rode Kruis ziekenhuis heeft ervoor gekozen om vrijwel alle itin huis te houden, omdat ze het belangrijk vindt snel interne klanten te kunnen servicen tot op een zeer hoog niveau. Marcel Bunnik, teamleider ict bij het Rode Kruis Ziekenhuis, verwoordt het alsvolgt: ‘Wij moeten in staat zijn onze interne klanten 24/7 te kunnen bedienen en hebben daarvoor geen externe partij betrokken, maar doen het zelf.’
De Iictafdeling van het Rode Kruis-ziekenhuis is verdeeld in twee groepen. De afdeling Functioneel Applicatiebeheer telt zeven mensen en is verantwoordelijk voor het beheer van onder meer het ziekenhuis informatie systeem (zis), de databases en de koppelingen. De afdeling Techniek, waarvoor Bunnik verantwoordelijk is, telt elf medewerkers en is onderverdeeld in een servicedesk, werkplekbeheer, systeembeheer en netwerkbeheer. Deze werken nauw samen voor het onderhoud en beheer van de gehele infrastructuur.
Er zijn elfhonderd werkplekken in het ziekenhuis, waarvan ongeveer 60 procent uitgerust is met thin clients. Daarnaast zijn de printers, verschillende soorten meetapparatuur en tweehonderd virtuele servers op basis van VMware. Er zijn twee serverruimtes in een gespiegelde configuratie, waarbij de ruimte in de zusterflat dient als uitwijk en in staat is volledig stand-alone te draaien.
Groeiende belang van ict
Onder invloed van het groeiende belang van ict voor de dagelijkse werkzaamheden binnen het ziekenhuis en de groeiende complexiteit van de infrastructuur werd enige jaren geleden besloten om de wervingscriteria aan te passen. Bij het selecteren van nieuwe staf voor de afdeling Techniek dienden voortaan ook de it-certificeringen waarover de sollicitant beschikt als extra aanbeveling voor een functie. ‘De afdeling is organisch gegroeid’, stelt Bunnik. ‘Er werden tot voor enkele jaren geen specifieke eisen gesteld aan de functieprofielen van de medewerkers. Het was dus bij werknemers die al langer meedraaien, soms lastig te bepalen op welke vlakken een training echt nut zou hebben. Daarnaast ontstond er door het nieuwe sollicitatiebeleid een disbalans, vooral op het gebied van VMware en nieuwe Windows-versies.’
Een logische conclusie is om medewerkers op training te sturen en ze zo naar het juiste niveau te tillen, maar het is in de praktijk vaak lastig te toetsen wat ze echt nodig hebben. Hoewel er de afgelopen jaren binnen het Rode Kruis Ziekenhuis meer aandacht is gekomen voor opleidingstrajecten, blijft het zaak de budgetten nuttig te besteden. De behoefte aan een kennisupdate blijft evident, volgens Bunnik. ‘Binnen de zorg werken we met gekwalificeerd personeel, dat aan alle mogelijke regels en opleidigingseisen moet voldoen. Deze mensen hebben vrijwel allemaal in de dagelijkse praktijk met technologieën te maken, die essentieel zijn voor hun activiteiten. Dan is het cruciaal dat de mensen op de ict-afdeling ze goed kunnen servicen en dus dat zij ook over de vereiste vaardigheden beschikken.’
Scantool
Bunnik ging te rade bij Global Knowledge, waar het de it-opleidingen van afneemt, met de vraag naar een ‘scantool’ om voor alle medewerkers het kennisniveau in kaart te brengen voordat er gesproken zou worden over trainingen. De opleider beschikt sinds enkele tijd over een leveranciersonafhankelijk toetsingsplatform dat beslissers en leidinggevenden kan helpen om op beargumenteerde wijze opleidingen aan te bieden aan werknemers. De Global Knowledge Career Support Assessment is geënt op het European eCompetence Framework (e-CF). Dit competentieraamwerk bevat een aantal ict-functieprofielen, die organisaties kunnen helpen bij het aanstellen van nieuwe medewerkers en bij de ontwikkeling van huidige teams. Door de test aan te laten sluiten op de e-CF, kunnen klanten er zeker van zijn dat er wordt gekeken naar skillsets die niet alleen nu, maar ook in de toekomst relevant zijn.
Bunnik heeft een aantal oplossingen bekeken, maar geen van alle bood de veelzijdigheid of de inzichten, die met de Global Knowledge Career Support Assessment wel gehaald kunnen worden. Daarom besloot de teamleider ict van het RKZ met Global Knowledge in zee te gaan. ‘We hebben het proces van toetsen, analyseren van de skills gap en opvolgen met ze besproken en zullen gedurende het project ook samen optrekken. In het najaar gaan we starten met de inzet van de assessment tool van Global Knowledge om de kennis van de hele afdeling Techniek in kaart te brengen, zodat we vanaf januari kunnen beginnen met de trainingen. We mikken op een score van 50 procent als startpunt. Dat is realistisch, de vragen variëren van eenvoudig tot zeer complex.’
Vakgroep overstijgend
Vooraf is per vakgroep bekeken of er kennis van een bepaald onderdeel aanwezig dient te zijn en op welk niveau. Zo zal elke vakgroep vragen krijgen op zijn eigen niveau en alleen van die gebieden die relevant zijn. Ook is rekening gehouden met medewerkers die vakgroep overstijgende werkzaamheden verrichten. Met de uitkomst van de kennistest kan samen met de leidinggevende een opleidingstraject afgesproken worden om de ontbrekende kennis op het juiste niveau te krijgen. Dit zal dienen als basis voor het persoonlijk ontwikkelplan, dat jaarlijks binnen het jaargesprek wordt besproken.
‘Begin 2016 willen we in staat zijn gerichter trainingen aan te bieden. Door de assessment te doen, kunnen wij veel beter bepalen waar de precieze focus van een cursus voor een medewerker moet liggen. Dan heb je optimaal rendement van je trainingsinvestering’, besluit Bunnik.