Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de nieuwe komst van virtual reality (vr): nu echt of is het een toevlucht?
Google, Samsung, Microsoft, Intel, Facebook en vele andere grote ict- en internetbedrijven pompen geld en middelen in virtual reality, augmented reality en aanverwante views via uiteenlopende cyberbrillen. Ook kleinere, gevallen en noodlijdende leveranciers zien brood in vr, zoals Nokia en HTC. Laatstgenoemde heeft zijn net onthulde – en positief ontvangen – cyberbril Vive echter uitgesteld naar 2016. Staat vr echt op het punt van doorbreken? Of blijft het een gimmick die door zoekende leveranciers wordt aangegrepen in de hoop op herstel of doorbraak? Wat vind jij?
Sinds de komst van VR in de jaren 60 van de vorige eeuw met je rood groene brilletje in de bioscoop is dit een gimmick gebleken dat nooit is doorgebroken.
Ook met de komst van de nieuwe generatie VR brillen zal het wederom een gimmick blijken te zijn. De reden is eenvoudig dat je zo’n bril niet te lang op kan hebben omdat je anders met spoed maar een toilet moet begeven om de inhoud van je maag in de witte dame te moeten deponeren.
Wellicht dat we het over 20 a 40 jaar weer met een nieuwe iteratie gaan proberen om via een directe neurologische interface beelden direct naar onze hersenen gaan sturen.
Het succes van VR zal vallen of staan met de toepassingen.
Als je bijvoorbeeld met zo’n bril op een je (virtueel) nieuwe keuken rond kunt lopen, zal deze een stuk meer tot de verbeelding spreken dan een foto in een catalogus.
3D kunnen kijken in het binnenste van een mens geeft een arts veel meer inzichten dan een “platte” scan.
Zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te vinden en bedenken.
Toevlucht is onzin. Het is een innovatie en dus per definitie onzeker. We weten niet welke toepassing geld op gaat leveren en of consumenten het ding zullen kopen voor gaming. Een toevlucht *kan* het niet zijn.
Ergens begin jaren negentig kon je een een arcade hal met zo’n helm op spelen. Dat was traag, blokkerig maar oh wat verlangde ik ernaar om meer te spelen.
Ik ben zeker in de markt voor een VR bril, maar wil er wel 1 die het gewoon doet, dus ik zal niet in de rij gaan staan.
Maar de bril als redding voor je omzet is onzin. De kans is namelijk groot dat het er gewoon weer een VR winter aan komt. Net zoals 3D op televisie niets is en lijkt te worden.
Overigens zie ik wel professionele toepassingen zoals PaVaKe schrijft, maar ook daar zal een booming markt onzeker zijn en zullen de aantallen niet hoog zijn en dus vooralsnog een niche markt…
@Johan
3D video is iets anders dan VR, 3D is overigens vaak wel een onderdeel van de VR ervaring.
Zelf boeit 3D mij niet. Ik heb een 3D tv, en de meegeleverde brilletjes heb ik nog nooit gebruikt. Ook in de bios hoeft het voor mij niet.
Waar het toegevoegde waarde heeft, is bv bij trainingen en opleidingen. Een vliegtuig is duur, piloten opleiden in een simulator is veel goedkoper.
Maar VR voor de gewone man (m/v)… ik zie het nog niet op grote schaal doorbreken!