Op het moment dat we beseften dat we een interessant product in handen hadden, was ik samen met Ireckon-ceo Jan Jaap van Roon in Boedapest. We waren uitgenodigd door hotelketen CitizenM en zaten in het publiek. We wilden na de conferentie met hoteliers in gesprek, informatie inwinnen en praten over mogelijkheden voor ons. Maar toen kwamen ze zelf al naar ons toe. Ik keek Jan Jaap aan en we wisten het meteen: we hebben goud in handen.
We zijn altijd op zoek naar ingewikkelde vraagstukken die ons jonge team kunnen oplossen. Zo’n anderhalf jaar geleden zijn we door hotelketen CitizenM gevraagd voor een oplossing van hun problemen met de destijds bestaande it-infrastructuur. Binnen vier maanden hebben we het vraagstuk opgelost. Voor die oplossing hebben we een aparte bv opgericht en het project werd een product genaamd: IreckonU.
Hospitality-groentjes
Maar het is niet alleen een kwestie van een U plaatsen achter onze productnaam, een bv starten en een aparte webpagina aanmaken. Ons it-team had nog nooit iets in de hospitality gedaan. We zijn groentjes. Dat is zowel een voordeel als een nadeel, want we bekijken alles met een frisse blik. Van huis uit zijn we een technologiebedrijf dat verder kijkt dan onze neus lang is. Dus ja, we kunnen de software ontwikkelen, maar we kunnen er tegelijkertijd ook voor zorgen dat de klantervaring wordt verbeterd.
Losse systemen geïntegreerd
Het klinkt simpel en zo is het ook: als hotels gebruikmaken van onze IreckonU-software kunnen ze de volledige controle terugkrijgen over alle afzonderlijke hospitality-systemen die een hotel heeft. Degene die gaat over de dagelijkse operatie kan in een handig overzicht zien welke kamers bezet zijn, nog moeten worden schoongemaakt of waar de techniek (tablet, televisie en algehele room control) het laat afweten.
Handig toch? Zo kan het hotel niet alleen geld besparen met IreckonU, maar ook de gastervaring verhogen. En dat betaalt zich dan weer uit in de hotels die al met onze software werken. Zij krijgen hogere waarderingen op bookingwebsites als Booking.com en Tripadvisor, wat betekent dat zij vergeleken worden met hotels in hogere segmenten en daardoor de kamerprijs kunnen opwaarderen. Er is dus een directe relatie tussen het gebruik van onze IreckonU-software en een hogere revenue.
Toekomstige hotelbezoekjes
Conclusie: hoe meer hotels met onze software integreren, hoe totaal anders de hotelbezoekjes van hotelgasten over de hele wereld eruit gaan zien (we mogen ook aan de slag in hotelparadijs Las Vegas!). En dus voelen wij ons als team extra uitgedaagd om nog meer ingewikkelde vraagstukken op te lossen. Kom maar op!
IreckonU is een spin-off van softwarebedrijf Ireckon dat in 2012 is opgericht in Amsterdam. Hier is een video met uitleg van de IreckonU-software: