Het aantal faillissementen in de Nederlandse ict-sector is in de eerste helft van 2015 gestegen ten opzichte van de eerste zes maanden van 2014. Dit blijkt uit cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijf- en kredietrapporten. Waar er 198 ict-bedrijven in de eerste helft van 2014 failliet werden verklaard, zijn dat er 209 in 2015, een stijging van bijna 6 procent.
De stijging is opmerkelijk, omdat het aantal faillissementen en vrijwillige opheffingen in andere sectoren juist afneemt. Binnen de retailsector bijvoorbeeld is een duidelijke daling in het aantal faillissementen waargenomen sinds de piek in 2013. De ict-sector is volgens Creditsafe dan ook een uitzondering in de dalende trend van het aantal faillissementen in Nederland.
Het aantal vrijwillige opheffingen in de ict-sector is in de eerste helft van 2015 (2419) nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de eerste zes maanden van 2014 (2420). Ook in het aantal vrijwillige opheffingen is in andere sectoren een dalende trend vastgesteld, in tegenstelling dus tot de ict-sector.
Minder start-ups
Het aantal start-ups in de ict-sector neemt sinds 2013 af (9881 in 2013, 9141 in 2014) en ook in de eerste zes maanden van 2015 zijn er weer minder startende ict-ondernemers. In het eerste half jaar van 2014 schreven 5040 starters zich nog in bij de Kamer van Koophandel, in 2015 zijn dat er 4762, een daling van 5,5 procent.
‘Er heerst binnen de ict-sector een sterke behoefte aan goed geschoold personeel’, licht Ronald van Megen, business development director bij Creditsafe, toe. ‘De groeiende vraag heeft gezorgd voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en het is daarom voor ict’ers aantrekkelijk om voor een werkgever te werken. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het krimpende aantal starters in de ict-sector.’
Stoppende start-ups
Naast het krimpende aantal starters in de ict-sector zijn er in de eerste helft van 2015 ook meer start-ups verdwenen in vergelijking tot 2014. Het aantal vrijwillige opheffingen onder ondernemingen jonger dan drie jaar lag in de eerste helft van 2014 op 716. In 2015 is dat bijna 13 procent meer: 1025 ondernemingen jonger dan drie jaar werden opgeheven. Ook het aantal faillissementen onder ondernemingen jonger dan drie jaar is in 2015 toegenomen, van dertien in de eerste helft van 2014 naar 44 in 2015, een toename van bijna 14,5 procent.
Met dit soort berichtgeving gaan er toch een aantal aspecten door mijn hoofd die hier niet genoemd worden, en de belangrijkste hiervan is de klant. Blijkbaar zijn we binnen de ICT sector minder goed in staat om de klanten te vinden, te binden en te laten groeien ten opzichte van andere sectoren.
Zou het dan zo zijn dat we teveel vanuit onze producten denken, de vraag van de klant niet goed in acht nemen? Of zou het zo zijn, omdat we het in het verleden niet zo moeilijk hebben gehad, dat we onze klanten nog steeds onvoldoende centraal stellen? Of zijn we niet in staat om de snelle ontwikkelingen steeds door te vertalen naar de klant, en ziet deze onvoldoende goed de toegevoegde waarde ten opzichte van de investering? Hebben we onvoldoende de expertrol?
Ik weet het niet, maar ik moedig alle verantwoordelijken in de ICT om eens goed naar deze aspecten in hun organisatie te kijken. Daar waar gewenst, help ik graag een handje mee door onze ervaringen ernaast te zetten…