'Vrijdagmiddag 15:00 uur. Ik zit te gamen. Mijn telefoon gaat, een anonieme beller. Ik neem op. Het is die hardnekkige recruiter. Ik luister voor de vierde keer naar zijn verhaal, terwijl ik eerder al heb aangegeven dat ik op dit moment druk ben met mijn minor. Na opgehangen te hebben, besluit ik het nu echt te doen: ik ga hem toevoegen aan de blacklist.' Dit scenario hoor ik vaak terug.
De it-student is gewild en wordt bestookt met mooie praatjes, vaak op een opdringerige en agressieve manier. De frustratie bij studenten is inmiddels zo hoog dat er op het web wel degelijk een zwarte lijst is ontstaan met bedrijven en recruiters. In deze blog neem ik je mee in de wereld van de it-student. Wat zijn de drijfveren van de student? Hoe kun je het beste studenten benaderen en wat moet je absoluut niet doen? Hoe voorkom je als recruiter dat jij op de zwarte lijst terecht komt? Hoe val je als recruiter positief op tussen al die andere it-recruiters die in dezelfde vijver vissen?
Snap je het wel?
De reden waarom de meeste organisaties of recruiters op deze lijst terecht komen, is simpelweg onbegrip. Deze recruiters begrijpen het gewoon niet. Een agressieve benadering werkt misschien bij klanten, maar bij IT-studenten werkt het averechts (ook daar heb ik mijn bedenkingen bij, maar dat is wellicht iets voit in een andere blog). Het allergrootste irritatiepunt dat studenten aan mij terugkoppelen, is dat de recruiter niet dezelfde taal spreekt. Hiermee bedoel ik dat zij technische kennis missen over de inhoud van de functie.
Een algemeen verhaal, een opsomming van de voorwaarden die bij de vacature horen, mooie klanten: dat wordt allemaal wel aangestipt. Maar als je doorvraagt met welke software er gewerkt wordt en welke updates er op de planning staan, blijft het stil. Je staat dan al 2-0 achter bij de student. Logisch dat je genomineerd wordt voor een plek op de blacklist. Wil je dit voorkomen? Dan moet je het volgende doen.
It’ers zijn ook maar mensen. Zet wederzijds begrip voorop in je gesprek. Laat het bezinken. Dat betekent dus niet alleen interesse van jou in de student, maar ook andersom. Bied de it-student een uitdagende functie waarbij je alle ins en outs kent. Verdiep je goed in de functie en ga research doen bij je it-afdeling. Verwijs voor technische vragen altijd naar iemand van de it-afdeling. It-studenten zijn ook maar mensen en kiezen eerder bedrijven uit op inhoudelijke werkzaamheden dan op een tof klantenportfolio. Als jij een student weet te overrompelen met een technisch inhoudelijk verhaal, dan zal hij of zij sneller geneigd zijn naar je te luisteren en onder de indruk zijn. Daag ze dus uit!
Passie voor it. Om de it-student echt volledig te begrijpen moet je weten wat zijn drijfveren zijn. Kenmerkend voor de motivatie van it-studenten is passie. Kies een benadering die passie respecteert. It is meer dan alleen een vakgebied. Het is een hobby, een lifestyle. It’er ben je 24/7: dus niet alleen op je werk. It’ers zijn echt kenniszoekers en -delers. Online content over innovatieve projecten of sprekers wordt dagelijks afgestruind. Initiatieven als IT Talent College geven je als recruiter de kans om jouw bedrijf te positioneren als kennispartner op het gebied van it. Laat een gepassioneerde developer jullie succesverhalen delen in de vorm van een eigen college. Stiekem vinden we het fijn om onze successen te delen met anderen, de it’er ook. Maak gebruik van deze passie en speel hier op in.
Do’s en don’ts. It’ers zijn ‘luie’ werkzoekenden. Ze weten dat ze vrij gemakkelijk aan een nieuwe baan komen. Ze zijn als honing voor recruiter-bijen. Je weet dat je wordt uitgenodigd op een gesprek en dat een motivatiebrief niet eens nodig is. Hoe voorkom je teleurstelling aan beide kanten? Hieronder een aantal do’s en don’ts die de it-recruiter, naar mijn mening, altijd in acht moet nemen:
DO’s
- Maak gebruik van LinkedIn. De meerderheid van de it-studenten zit niet meer op Facebook of Twitter, maar op LinkedIn. Naast een cv kun je hier ook interesses en hobby’s vinden. Ook die kun je gebruiken in je benaderingsstrategie.
- Wees zelf aanwezig op online platforms. Blogs en social media als Github, Stack Overflow, Quora en Dribble worden goed bezocht door it-studenten. Ook online platforms als IT Talent College zijn interessant. Heb jij unieke kennis in huis? Laat het horen!
- Benader ze in hun vrije tijd. It-studenten zijn vrij druk met school en werk. Zij hebben echt geen tijd wanneer je midden op de dag belt. Met onze achterban aan it-studenten merk ik het ook: zij zijn het beste aan het einde van de middag te bereiken.
- Stuur een persoonlijke e-mail. Verander dus niet alleen een naam van een standaard mail die je hebt opgemaakt. E-mail blijft met stip op nummer één staan als het gaat om de beste benaderingsstrategie voor it-studenten.
DON’Ts
- Bellen werkt niet. Niet op hun mobiel en helemaal niet op eventueel een bijbaan! It-studenten ergeren zich wanneer ze telefonisch benaderd worden onder school- of werktijd.
- Algemene berichten schrikken af en belanden direct in de prullenbak. Een persoonlijke benadering werkt het best en zorgt voor langdurige relaties. It-studenten hebben het vrij snel door als je alleen de aanhef verandert.
- Inmail sturen. Ondanks het grootverbruik van LinkedIn, wordt Inmail als hinderlijk ervaren;
- Dagelijks benaderen. De meeste it-studenten zetten recruiters op de blacklist als ze dagelijks benaderd worden met functies die totaal geen match zijn.
- Gelijk over salaris beginnen. Ondanks dat salaris een driver is, moet de functie passend zijn. Het zijn geen geldwolven hoor!
Kies er voor om getargete informatie te versturen met een persoonlijke touch en een passende benaderingsmethode. Verdiep je in de psychologie van de student. Hoe denkt en handelt hij? Kijk waar ze online vindbaar zijn en meng je daar inhoudelijk in. Grote kans dat je je naam niet meer terug zal vinden op de blacklist. Nog meer halen uit online it-recruitment? Lees mijn vorige blog.
“Passie voor it”? Vacatures die beginnen met “Heb jij een passie voor ………. ” worden tegenwoordig niet meer gelezen. Dikke DON’T dus.
IT studenten gebruiken procmail:
:0
* ^From:.*@conjugo.*
/dev/null
Hoop dat die zwarte lijst zeer snel bekend wordt buiten de ICT studentenkring en ook snel gevuld worden want de praktijken van veel recruiters zijn onacceptabel. Vooral de Engelse bureau’s zijn zeer agressief, bellen je via de centrale onder werktijd en gaan gewoon door als je zegt niet open te staan. En dan hebben ze ook nog het lef te vragen of je nog collega’s weet.
Het geldt niet alleen voor ICT studenten maar ook voor professionals op elk niveau.
In elk geval dienen die bedrijven die dit soort praktijken toepassen publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden zodat ze met hun praktijken stoppen.
Als we nu eens de bedrijven die met zulke lieden in zee gaan aanpakken, lost dat wellicht meer op.
Bedrijven die gebruik maken van de “cowboy IT recruiters” vallen (wat mij betreft) altijd vrij snel & genadeloos door de mand. Je ziet vaak dezelfde vacatures (titel, functie inhoud, bedrijfstype) die met grote regelmaat door meerdere “recruiters” wordt aangeboden. De recruiter heeft kennelijk geen exclusiviteit kunnen bedingen en het bedrijf bedient zich (samen met de recruiter) van een “op hoop van zegen” aanpak. Lijkt wat dat betreft veel op de spam/phishing mail van een Nigeriaanse bank directeur: de aanhouder wint en ooit leidt het tot een “succesje”. En dat laatste valideert voor veel recruiters de gebezigde aanpak.
De genoemde blacklist is een goed initiatief. Ik hoop dat deze veel “te vermijden” bureau’s/recruiters in kaart zal gaan brengen.
Er is al een nuttige blacklist m.b.t. recruiters op internet te vinden. Ook bestaat er een “hall of shame”. Deze heeft vooral betrekking op recruiters, die menen iemand via bv. LinkedIn toch een bericht te moeten blijven sturen, ook al heeft die persoon duidelijk op zijn profiel aangegeven, niet op contactverzoeken/recruiterberichten in te willen gaan.
@Arie4
Ik ben vaak door Nederlandse recruiters benaderd. 1 ervan werd mij te langdradig, voor gesprek, na gesprek, gesprek met klant, cv sturen.. ik dacht “rot op, dit kost mij teveel tijd, graag of niet”.
Even later belde een Engelse recruiter, dag later bij bedrijf langs geweest, deal gesloten en ik werk er nu 4 jaar tot volle wederzijdse tevredenheid. Salaris is ook ruim 2x hoger.
Ik koop dus geen pinda’s meer van Nederlandse recruiters. Meest agressieve was nog een ene Jeroen van Computerfutures. Ik heb hem 5x moeten vertellen mij nooit meer te bellen. Die britten zijn over het algemeen veel fatsoenlijker.
Wij doen ons voordeel met dit artikel en hebben het correct benaderen van IT’ers zeer hoog in het vaandel.
Waar we vanuit Between wel een uitdaging hebben is het goed duidelijk maken, dat de opdrachten op de Between marktplaats altijd direct bij de eindklant zijn. De aanvragen op de Between Marktplaats worden veel door gepost. Daar hebben we geen grip op.
Een tip is dus nog… kijk altijd goed bij wie een opdracht is en welke partij direct aan de eindklant levert. Zo sla je ongewenste tussenschakels over. Behalve als je graag via een tussenpartij wil werken, om welke reden dan ook!