De leveranciers van boekhoudsoftware die inmiddels universal business language (ubl) als standaardformaat voor e-factureren gebruiken naast pdf, bedienen zo’n 80 procent van de markt. Volgens deze leveranciers is bij het gebruik van ubl in het algemeen geen sprake van extra implementatiekosten. Dit blijkt uit een uitvraag die UBL Ketentest op verzoek van VNO-NCW en het ministerie van Economische Zaken heeft gedaan onder 35 leveranciers van boekhoudsoftware van het midden- en kleinbedrijf (mkb).
E-factureren in ubl-formaat maakt het mogelijk om de inkoopfactuur meteen om te zetten tot een boekingsvoorstel dat snel en foutloos kan worden verwerkt, stellen de initiatiefnemers GBned en het Platform E-factureren. Bij hen loopt ook het UBL Ketentest Project, waarin leveranciers het formaat testen met behulp van zogeheten screencasts. Het project krijgt steun van het ministerie van Economische Zaken.
Speciaal voor softwareleveranciers die ubl mogelijk willen maken in hun software is er een ‘Get started’-onderdeel opgenomen op de website ublketentest.nl met uitleg, documentatie en voorbeeldfacturen in ubl. Ook wordt vanuit de UBL Ketentest ondersteuning geleverd bij het testen en onderling uitwisselen van ubl-facturen.
Ketentest
Leveranciers van mkb-boekhoudsoftware die succesvol hebben deelgenomen aan de UBL Ketentest zijn: Accept Development, Afas Software, Asperion, Cash Software, eBoekhouden, Exact Software, Informer Software, Minox Software, Muis Software, Reeleezee, SnelStart, Unit4, Visma (AccountView), Wings Software en Yuki. Nog eens vijf leveranciers zijn bezig ubl-functionaliteit op te nemen in hun boekhoudsoftware.
Overigens is ubl niet speciaal voorbehouden aan boekhoudsoftwareleveranciers. Ook andere softwarepartijen willen er gebruik van maken en kunnen ook meedoen aan de UBL Ketentest.
Dit artikel richt zich op e-factureren. Hoe is het gesteld met de rest van de berichten? Mijn aandachtsgebied ligt dan met name op het vlak van: vrachtbrieven, transportorders etc.
Als architect van Logistieke oplossingen, bij een grote logistieke dienstverlener, zie ik de aansluiting in de standaard software nog niet als een vanzelfsprekendheid. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Beste Architect Logistieke Oplossingen 😉
Bedankt voor je vraag. Ik ben vanuit Platform E-factureren een van de medeprojectleiders. Je moet ergens beginnen en dat is de factuur geworden. We zijn heel blij met de resultaten tot nu toe. En we zijn heel blij dat we uit de markt steeds meer vragen krijgen om verder te kijken. Zoals naar vrachtbrieven, creditfacturen, inkooporders, etc.
We werken graag samen met partijen die hier in de praktijk behoefte aan hebben. Samen met hen gaan we aan de slag. Dus: neem vooral contact op met Gerard Bottemanne van GBned: gerard@gbned.nl en we gaan aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Friso de Jong
Platform E-factureren
Hoi Friso,
Bedankt voor je reactie. Facturatie valt helaas buiten mijn architectuurdomein. Voor mij eindigt het bij interne verrekening.
Ik zal je voorstel doorzetten aan mijn collega’s, die finance onder hun hoede hebben.
Heel goed dat de aandacht voor UBL groeit. Met de huidige dekking van de software leveranciers die UBL ondersteunen zouden we 80% van de documenten in het MKB via UBL moeten kunnen verwerken. Wij verwerken iets minder dan een miljoen transacties per maand. Heel is hier minder dan 1% in UBL aangeleverd. De meeste partijen zetten in op het kunnen aanmaken van een UBL factuur, maar verwaarlozen de inkomende kant (waar de echte winst te halen is). Men kan een UBL lezen maar dat is niet voldoende. Je zult ook ze gemakkelijk moeten kunnen ontvangen (Dropbox, Upload, email, InvoiceSharing ect) en in een workflow plaatsen. Stap 1 is gezet maar nu even doorpakken met de volgende stappen en dan hoop ik dat wij binnen 6 maanden naar 10% van onze transactie kunnen gaan die in UBL worden aangeleverd en verwerkt.
Groeten
Arco van Nieuwland
The Yuki Company
(vroeger van scannnen mailen klaar Nu spreken wij vloeiend UBL )