Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Het land waar alleen ‘de top halen’ er toe doet. Het altijd streven naar een daverend succes met je bedrijf is daar de regel. Ik merkte dit duidelijk tijdens een handelsmissie naar Californië. We waren daar met het Digital Gateway team en bezochten San Diego, Silicon Valley en San Francisco. De handelsmissie bestond uit de bedrijven Agriport, i3D.net, KPMG Meijburg & Co, NFIA, Resello/Your Hosting,
HostingCon
San Diego bezochten we omdat HostingCon daar dit jaar plaatsvond. HostingCon is de grootste hosting beurs die wordt gehouden in Noord-Amerika. We vertegenwoordigden daar Nederland in samenwerking met de NFIA en KPMG Meijburg & Co. Vanuit een eigen stand informeerden we bedrijven over de vele voordelen van Nederland als de Digital Gateway to Europe. Een geslaagde missie; we vielen goed op.
Naast onze stand was er nog een aantal Nederlandse bedrijven aanwezig met een eigen stand: Interxion, Leaseweb en SpamExperts. In totaal waren er zo’n vijftig Nederlanders als bezoeker op de beurs aanwezig.
Binnenkort, op 22 en 23 september om precies te zijn, staan we met hetzelfde team op de Europese editie van HostingCon in Amsterdam. De 24ste organiseren we voor de buitenlandse bezoekers tevens een Launchpad Event. Daar krijgen ze via een complete toer langs een aantal bedrijven in één dag een uitleg over alle facetten van het starten van business in Nederland.
The Valley
Na de succesvolle beurs vlogen we naar San Francisco en bezochten we in San Francisco en in Silicon Valley een aantal bedrijven en organisaties. Want in ‘onze wereld’ is dat toch de plek waar het gebeurt op het vlak van online toepassingen.
We startten daar met een bezoek aan Palo Alto Networks. René Bonvanie, een Nederlander en de nummer één cmo van de Valley, gaf een presentatie over zijn achtergrond, over Palo Alto Networks en over toekomstige ontwikkelingen op het gebied van security. Palo Alto Networks zit in de top vijf van meest succesvolle start-ups ooit. En ze hebben expliciet gekozen voor een Europees hoofdkantoor in Amsterdam!
Hierna en daar vlakbij in de buurt hadden we een kort maar interessant bezoek aan VMware. Juist de mobile devices zijn voor hun het grote speerpunt om hun virtuele platformen naar toe te brengen.
Vervolgens was het tijd voor een bezoek aan de Singularity University bij het NASA Ames research center naast Moffett Airfield (waar nog drie enorme zeppelin hangars staan).
De missie van Singularity is: ‘to educate, inspire and empower leaders to apply exponential technologies to address humanity’s grand challenges’. In een uur werd verteld over het nieuwe denken, over disruptie en hoe je hier mee moest omgaan als bedrijf. Inspiratie alom. Wat trouwens opviel, en ook degene die de presentatie gaf, was dat de meeste van de disruptie-voorbeelden, een groot Nederlands aandeel hadden!
Hierna gingen we naar San Francisco. Na een flinke rit (voor Nederlandse begrippen) kwamen we daar aan voor het volgende bezoek aan Dropbox. Net als AirBnB, Uber en Twitter hebben zij downtown San Francisco gekozen als vestigingsplaats in plaats van Silicon Valley. Voornamelijk omdat het personeel dichter bij het stadscentrum van SF wilde wonen.
Hun kantoor is de stereotype werkplek waar je aan denkt bij grote software start-ups. Bijna vijftienhonderd mensen werken achter grote Apple schermen in een soort georganiseerde chaos. Zolang mensen hun werk goed afleveren is alles oké. Met gratis eten, hippe interne cafés, drank en voedsel wel even iets anders dan de standaard kantoorvloer.
Als laatste die dag volgde nog een bezoek aan Fenwick & Partners. Het advocaten-kantoor van de top vijftien bedrijven uit de valley, het bedrijf dat ook Facebook begeleidde in hun ipo. We hadden een mooie open discussie, die langer duurde dan gepland met één van hun senior partners. Een partner, Ralph Pais, met ook weer ‘Dutch heritage’. Een boeiend gesprek over alle aspecten van het zaken doen in de VS. Juridische inhoud zonder dat het droge kost werd.
Als afsluiting van de missie brachten we vrijdags een bezoek aan het Nederlandse consulaat in San Francisco. Op de 30+ vloer van een skyscraper in downtown SF hoorden we over hun focus op de digitale economie. Een mooie ochtend volgde met presentaties en discussie. Goed om de juiste mensen daar te kennen als sector, om Nederland als Digital Gateway to Europe nog beter op de kaart te zetten.
Succes!
Om terug te komen op het succes. Silicon Valley is het voorbeeld van focus, het dicht bij elkaar zitten en het juiste eco-systeem bouwen waar mooie dingen mogelijk zijn. En als belangrijkste punt de absolute focus op succes. Iets waar Nederland nog een groot voorbeeld aan kan nemen. Volgend jaar gaan we hier dan ook zeker weer naar terug.
We hebben daar ook geleerd dat je altijd baas boven baas hebt. Je bent een ‘Unicorn’ als je als startup snel een waarde van één miljard dollar bereikt. Maar het hoogste succes, de top van de top, en daar zijn er maar een paar van, zoals Google, Facebook en Palo Alto Networks, heeft een veel mooiere naam. Dat zijn de ‘Diamond Encrusted, Rainbow Farting Unicorns’: als startup tien miljard waarde weten te creëren binnen vijf jaar.
Kijk hier, ons nieuwe doel in het leven!
Als geld de maatstaf aller dingen wordt, dan hebben we veel verloren.
De focus op geld/winst (en dus beloning van de CEO) heeft zoveel kapot gemaakt inmiddels. En dan nog zijn er mensen die zich daar door laten veblinden.
Laten we Amerika vooral niet als voorbeeld nemen.