Ict-dienstverlener Ordina zag zijn omzet in Nederland het eerste half jaar van 2015 met 9,1 procent dalen naar 172,7 miljoen euro. Doordat de omzet in België/Luxemburg met 3,2 procent steeg, viel het eindresultaat met 185,2 miljoen euro in totaal 6,8 procent lager uit dan de eerste helft van 2014. Na een miniem plusje in de eerste helft van 2014, bleef over het eerste half jaar van 2015 onderaan de streep 3,9 miljoen euro te weinig over. Ordina schrijft de omzetdaling toe aan langzamere besluitvorming door de overheid na aanhoudend negatieve berichtgeving over ict-projecten bij dezelfde overheid.
De berichtgeving en discussies over ict-projecten bij de overheid hebben volgens Ordina dus geleid tot vertraging in besluitvorming met betrekking tot ict-investeringen in Nederland. De doelstelling van de overheid is om de processen en dienstverlening efficiënter te maken en de communicatie met de burger te intensiveren. Hierin speelt digitalisering een belangrijke rol. De ict-dienstverlener verwacht dan ook dat de vraag bij de overheid op termijn weer zal toenemen. Buiten het uitspreken van deze verwachting blikt Ordina in de presentatie van zijn halfjaarcijfers niet vooruit.
Meevallers
‘De omzetdaling is fors en drukt het resultaat’, meent Stépan Breedveld, ceo van Ordina. ‘Met name in de segmenten Overheid en Industrie in Nederland. In België/Luxemburg presteert Ordina goed, zowel in groei van omzet als in winstgevendheid. In het segment Industrie voert een aantal energie- en telecomklanten kostenreducties door hetgeen impact heeft op inhuur van ict-personeel. Deze daling wordt niet voldoende gecompenseerd door de groei bij logistieke klanten in dit segment.’
Naast de iets positievere cijfers uit België/Luxemburg heeft Ordina te maken met nog een meevaller. De ingezette reorganisatie, Ordina noemt dit een besparingsprogramma, moest in beginsel zes miljoen euro per jaar opleveren, maar brengt uiteindelijk meer voor de dienstverlener op. Breedveld: ‘Het reeds aangekondigde besparingsprogramma om de resultaten van Ordina te ondersteunen, is bijgesteld naar circa acht miljoen euro per jaar. Er worden maatregelen genomen om zowel directe als indirecte kosten te verlagen en procesverbeteringen door te voeren.’
Tweede kwartaal 2015
De omzetdaling over de eerste helft van 2015 is ook terug te zien in de cijfers over het tweede kwartaal. Met 84,2 miljoen euro viel die 8,2 procent lager uit dan de eerste helft een jaar eerder. Ordina wijt dit mede door het effect dat er twee werkdagen minder te noteren waren, waardoor de ict-dienstverlener volgens eigen zeggen 1,6 miljoen euro heeft misgelopen. Wel wist Ordina in dit kwartaal de herfinanciering van het bedrijf af te ronden en verbeterde de schuldpositie iets van acht naar ruim zes miljoen euro.
‘De ict-markt zit in de staart van de crisis en laat nog geen breed herstel zien in Nederland’, aldus Breedveld. ‘De komende periode zullen wij onze strategie waar nodig aanpassen en nieuwe groeimogelijkheden identificeren. Daarnaast blijven wij investeren in ons innovatieprogramma, (om)scholing en young professionals.’
Eerst meeprofiteren van de overheid, daar je prognoses (mede) op baseren en dan, als die overheid eindelijk wat verstandiger lijkt te worden, piepen dat diezelfde overheid je nu geld kost. Je moet maar lef hebben.
@hk: Als Ordina echt lef zou hebben, zou het meer investeren in scholing van medewerkers in plaats van ze te ontslaan.
Als Ordina echt lef zou hebben, zou het de nadruk leggen op omzet maken door kwalitatief goede IT te leveren in plaats van te [frauderen bij aanbestedingen](https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/5182377/1277202/ordina-erkent-ongepast-gedrag.html).
Zoals eerder vastgesteld door de Rabobank (juli 2015) beperkt het omzetverlies zich niet tot de overheid, m.a.w. Ordina zit in de hoek waarde klappen vallen. Inmiddels is de balanspositie wel minder afhankelijk van externe partijen, maar is het niet eens tijd voor een strategie die waarde toevoegd, i.p.v. fantasieloos bezuinigen?
Want zonder een duurzame strategie verdampt de 2 miljoen extra kosten besparing toch snel door verder teruglopende omzet. Pappen en nat houden lijkt mij in deze veranderende markt zeker geen oplossing, dus toch maar wel eens ingrijpend anders denken? Zo is er geen sprake meer van een national kampioen, maar van een nationeel kneusje!
Ordina werd door Zembla beschuldigd van fraude bij overheids ict projecten. Ordina ontkent natuurlijk. Wie is de schuld ? (mijn favoriete vraag 🙂 : Zembla, Overheid of Ordina ?
We hebben al jaren te maken met een ’terugtredende overheid’, die sterk afslankend steeds meer overlaat aan het bedrijfsleven.
Essentiële kennis en regievoerende/opdrachtgevende vaardigheden zouden daarbij binnen de overheid behouden moeten blijven. Daartegenover zou een leverancier dienen te staan die de opdrachtgever ‘ontzorgt’ dmv..een goed ingevulde opdrachtnemersrol.
Zowel overheid als bedrijfsleven – met name ICT-gerelateerd – schieten op dat front te kort. Dat is niet alleen bij Ordina het geval.
Een leverancier met toegevoegde waarde kan een opdrachtgever binnen enkele minuten en op 1 A4 duidelijk maken waarom het verlenen van een opdracht verstandig is. Bijv. omdat ‘niets doen’ (0-optie) duurder is. Als de leverancier écht kien is levert hij meteen een concept-projectbrief mee.
Je hoeft de kamerstukken maar te lezen om te weten wat er speelt en welke scenario’s politiek en maatschappelijk kansrijk zijn.
Je kunt natuurlijk ook je targets halen door jaar op jaar af te slanken. Daarna heb je geen slagkracht meer over om een deuk in een pakje boter te slaan, en ben je vervolgens overnameprooi. De bedrijven die deze strategie volgen zijn genoegzaam bekend.
En inderdaad : ‘je personeel is je kapitaal’, niet investeren in je personeel is een teken aan de wand.
Wanneer je als dienstverlener je strategie baseert op het uitmelken van young professionals terwijl je onderwijl een strategische kennisrijke partner wil zijn voor je klanten dan staat dat vrij haaks op elkaar. Laag inkopen en met hoge marge aanbieden. Maar gaat dat structureel bijdragen aan hetgeen je als bedrijf wil bewerkstelligen? Ik denk niet dat klanten daar erg warm van worden. Young professionals zijn ook niet achterlijk en verlaten na een paar jaar een dergelijk bedrijf om er nooit meer terug te keren. Mensen met kennis zijn te duur en worden na verloop van tijd de deur gewezen wanneer er geen marktinzet is. De schaarste op de arbeidsmarkt m.b.t. ICT kennis is nu al aan de orde en zal zich de komende jaren verder manifisteren. Het is jammer dan als er niemand meer bij je onderneming wil werken. Geen mensen, geen opdracht, geen omzet en winst.
Bovendien wanneer een organisatie zich doorlopend blijft reorganiseren dan is er sprake van een interne focus en niet de ondernemende focus die er zou moeten zijn en gericht is op het binnenhalen van opdrachten. Het drukken en jarenlang blijven drukken op kosten is de facto geen succes voor een goede sfeer en geen garantie voor baanzekerheid. Dit laatste is nog steeds enorm belangrijk voor mensen.
Ook de merknaam Ordina is niet meer wat het geweest is met dank aan Zembla. Het ligt in de lijn der verwachting dat de overheid ook mede daarom geen zaken meer wil doen met deze partij.
Tot slot, het verlies van 4 miljoen is m.i. op basis van bovenstaande geen incident door bijvoorbeeld verhoogde investeringen maar een structureel probleem. Het is de vraag of het (dure)management van Ordina zich realiseert dat menselijk kapitaal de basis vormt van hun onderneming en dat korte termijn identificatie van groeimogelijkheden an sich geen langdurig vertrouwen gaat geven bij (potentiele) klanten. Het gaat niet enkel om identificeren maar ook om het benutten van deze mogelijkheden.
Wellicht kan het management een salarisverlaging van 50% op de RVB & het topmanagement voorstellen om aan te tonen dat ze alles zullen geven om de verliezen en de interne kosten structureel te verlagen en zich volledig verantwoordelijk en begaan op te stellen om dit bedrijf te redden. Want graaien aan de top, kost het bedrijf de kop.
Zoniet, dan kan ik de verwachting wel schetsen voor het boekjaar 2015: 10 miljoen euro verlies.
Een pennystock waardig is Ordina. Overheid, verzekeraars en banken worden rationeler in hun aanbestedingen en inhuur. Door daar volledig van afhankelijk te zijn ben je gewoon niet goed bezig. Steps Breedbeeld en Jolanda Plots hebben wel ten koste van anderen alvast een graai gedaan uit de pot met een plus van 20 procent. Een beetje voorbarig, of alvast vooruit lopen op een overname?
24-8-2015
Veel van al het commentaar komt van personen die geen weet hebben van de turbulentie die in een bedrijf rond gaat. Een bedrijf van meer dan 25 personen aansturen is al een klus en in een veelvoud daarvan een een zware taak. Zover knap dat men bij Ordina zich er zo goed door heen slaat en dat zegt ook iets over de inzet van het personeel. Bij Zembla leeft men in een andere wereld. Persoonlijk heb ik en over de gehele wereld niet
anders gezien en ervaren dat een klant krijgen moeilijk is maar de klant houden heelveel moeilijker is. Deze wordt vanaf alle kanten bewerkt door
“collega’s” en relatie geschenken en op goede voet met je klant blijven is een van de eerste regels die bij marketing en commercie geldt. Uiteraard moet je een goed product hebben. Ordina heeft zich bewezen over de jaren heen en verdient het vertrouwen en dient het landsbelang met goede software.Nederland is al veel goede bedrijven kwijtgeraakt op wat we nu nog hebben moeten we heel zuinig zijn en zeker op Ordina.
Overheid, overheid, overhead.
Het is allemaal zo makkelijk. Bedrijven als Ordina zijn gewoon veel te duur voor wat ze bieden. Software is vaak een noodzakelijk kwaad, wat er aan uurtarieven voor gevraagd wordt is buiten alle proporties.
Het wordt tijd voor ICT bedrijf Next Level. Begin maar eens met het afschaffen van die leaseauto’s. Ik heb als bedrijf geen zin om aan dat soort zgn. ‘commodities’ mee te betalen. Net als met de overhead.
27-9-2015
Als we eens de zaken op een rij zetten;
– zoals beweert werd zijn banken wereldwijd de grootste boosdoeners geweest en werd voor
het grote publiek, kopen,verkopen,lenen,eten,drinken,op reis gaan, drastisch door elkaar
geschud en vele in grote problemen gestort. Als gevolg daarvan en met de daarop volgende
bezuinigingen nu al jarenlang bedrijven aan hun lot overgelaten.Kijk naar de aantallen
faillissementen van de afgelopen jaren, verlies van arbeidsplaatsen,verlies van kapitaal, en
bedrijven die niet meer bestaan. Dan in het geweld de bedrijven hun uiterste doen om
klanten te plezieren is zo wie zo een normale gang van zaken en nu echt nodig om de
concurrentie die ook naar lucht hapt bij je klanten weg te houden. Ik heb respect voor
elk bedrijf dat zich door de misère heeft staande gehouden en die stuurlui aan de kant , de
beter weters hebben echt geen flauw benul van wat er speelt bij zwaar weer, steun en respect
is wat de bedrijven en hun werknemers nu hard nodig hebben.