Elke vijf jaar is Amsterdam het middelpunt van historische tallships (windjammers) met miljoenen bezoekers. Maar naast historie heeft Sail dit jaar ook een hoop innovatieve toepassingen. Zo dragen KPN, inBeacon en Hostnet allen hun steentje bij aan het nautische event van 2015.
Tijdens de Sail-in parade wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde long-range beacons met een bereik van 300 tot 350 meter. InBeacon ontwikkelde een software platform waarbij toeschouwers via de Sail app automatisch informatie krijgen over bijzondere schepen zodra ze in de buurt zijn. Hiervoor worden aan beide kanten van een tallship beacons geplaatst, waardoor ook de toeschouwers op de kade van het soms wel vierhonderd meter brede Noordzeekanaal via bluetooth worden bereikt. Beacon-technologie is gebaseerd op de Bluetooth 4.0 standaard. Deze gebruikt veel minder energie dan oudere Bluetoot- technieken en is beschikbaar op iOS en Android
Hoog in de mast van de ‘Bark Europa’ wordt een webcam geïnstalleerd die unieke live overzichtsbeelden uitzend. De toeschouwer krijgt via de Sail app een link naar deze beelden zodra de Europa langs vaart.
Extra netwerk
KPN is wederom ict-partner van Sail. Maar deze editie is voor de Nederlandse ict- en telecomdienstverlener een grotere uitdaging, aldus Joost Farwerck, coo en lid van de raad van bestuur KPN. ‘Het dataverbruik is het drievoudige van een normale zomerse dag in Amsterdam en iedereen wil altijd en overal bereikbaar zijn, social media gebruiken en foto’s en video’s kunnen delen. Daarbij moeten ook de hulpdiensten goed bereikbaar zijn. KPN draagt bij aan de veiligheid van Sail 2015 en verzorgt alle noodzakelijke vaste en mobiele netwerkverbindingen voor de veiligheidsdiensten.’
Speciaal voor de bezoekers en alle deelnemende boten heeft KPN twee extra grote communicatiemasten ingericht, zodat ook op het water communicatie werkt. Daarnaast breidt KPN de capaciteit van de mobiele 4G, 3G en 2G netwerken tijdelijk uit. Die uitbreiding moet garant staan voor spraak- en datacommunicatie voor ruim 1,5 miljoen smartphones, niet alleen in het Sail-gebied, maar in heel Amsterdam.
Free Wi-Fi
KPN biedt bezoekers aan Sail 2015 over het gehele gebied Free Wi-Fi. Hiervoor is acht kilometer netwerkkabel aangelegd om de tachtig Wi-Fi access points te kunnen inrichten. Verder heeft KPN 3 ‘Reload’ en ‘Relaxplekken’ op het Sail-terrein ingericht, waar bezoekers hun smartphone kunnen opladen.
De Sail Social Media Boot is een nieuw onderdeel voor Sail. Deze editie zijn Facebook, Twitter, Instagram en Youtube dan ook de belangrijkste kanalen voor communicatie van Sail. KPN verzorgt de benodigde techniek en internetverbindingen en is redactiepartner op de boot met een eigen social media team. De Sail Social Media Boot gaat dagelijks varen met speciale gasten aan boord.
Livestream
De provider zorgt niet alleen voor live-verbinding met het publiek, maar ook met iedereen die op afstand mee wil genieten van dit grootse evenement. Via livestreams vanuit tien plekken waaronder de Sail Social Media Boot kan men gedurende het hele evenement meekijken met het publiek op het Sail terrein. Dat kan via de officiële Sail 2015 App, waarin alle nuttige informatie over Sail te vinden is, en online. Ook Hostnet verzorgd gedurende de parade een livestream van het grootse event. Deze is te volgen via het Hostnet café.