DirectPay richt zich op het efficiënt beheren en innen van vorderingen op debiteuren. Het bedrijf wilde beter gebruikmaken van de beschikbare data om bedrijfsprocessen te optimaliseren en dienstverlening te verbeteren. In aanvulling op de al aanwezige analyse-tools zoals SAS Enterprise Miner (EM), SAS Visual Analytics (VA) en SAS Visual Statistics (VS) koos DirectPay voor SAS Enterprise Decision Management (EDM).
DirectPay richt zich op het efficiënt beheren en innen van vorderingen op debiteuren. Tot het dienstenpakket behoren onder meer de koop van vorderingen, debiteurenbeheer, incassogarantie en schuldbewaking. DirectPay beschikt hierdoor over een grote hoeveelheid gegevens van klanten en debiteuren. ‘Gegevens waarvoor we tot op heden niet de mogelijkheden hadden deze volledig te benutten’, vertelt Colin Nugteren, chief analytics officer bij DirectPay.'”Een gemiste kans, daarom besloten we te inventariseren hoe de beschikbare data beter gebruikt zou kunnen worden om onze bedrijfsprocessen te optimaliseren en onze dienstverlening te verbeteren.’
Vervangen data-architectuur
DirectPay richtte zich eerst op integratie van de aanwezige data. Vervolgens werd al snel een volgende stap gezet door ook de kwaliteit van de data te onderzoeken. Nugteren: ‘We gebruikten al analyse-tools om betaalgedrag te analyseren, echter stonden deze tools op stand-alone computers en waren zij niet voor iedereen toegankelijk. Ook was onze data-architectuur aan vervanging toe. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het slimmer was een geïntegreerde oplossing in te zetten waarmee we al onze uitdagingen konden aanpakken.’
In aanvulling op de al aanwezige analyse-tools zoals SAS Enterprise Miner, SAS Visual Analytics en SAS Visual Statistics koos DirectPay voor SAS Enterprise Decision Management. ‘We hebben nu een complete oplossing. Dankzij de data management-module is het niet nodig een it-medewerker in te zetten om data op de juiste plek te zetten. Daarnaast is de functionaliteit voor datakwaliteit van een hoog niveau. Het is nu veel gemakkelijker klantprofielen te verrijken. En waar je voorheen zelf aan de slag moest met programmeren, bevat de software van SAS al goede algoritmes. Dit scheelt ons heel veel tijd.’
Veel flexibiliteit
Nugteren is enthousiast over het feit dat de software veel flexibiliteit biedt doordat gebruikers zelf modellen en business rules kunnen maken en toevoegen. Daardoor kunnen op basis van veranderende regelgeving of betaalgedrag van klanten direct aanpassingen worden gedaan. Door business rules te combineren met modellen kan DirectPay beter inspelen op individuele situaties. ‘Vroeger spraken we vooraf met de klant af of debiteuren per e-mail of post zouden worden benaderd. Met SAS Enterprise Decision Management spelen we heel gericht in op de karakteristieken van de doelgroep en maken we keuzes op basis van gedrag. Klant A wordt nu benaderd per post, omdat we weten dat deze zijn e-mail niet leest. Bij klant B kan dit precies andersom zijn. Daarmee zijn we veel effectiever in het verkrijgen van de openstaande sommen.’
‘Een andere prettige bijkomstigheid is dat we veel makkelijker data van onze klanten kunnen integreren. Zij leveren het aan in de door hen gebruikte vorm en wij integreren het moeiteloos in onze systemen. Verder is de implementatie van de software zeer voorspoedig verlopen. In vier maanden stond het systeem er en waren de modellen geïmplementeerd. En ook niet onbelangrijk; vanaf het moment dat de systemen in productie draaien begin je al met terugverdienen.’
Strategische partner
DirectPay ziet SAS als een belangrijke strategische partner. ‘De specialistische kennis en gebruiksvriendelijke oplossingen sluiten aan bij onze ambitie om te blijven verbeteren’, zegt Nugteren. ‘Daardoor kan onze organisatie inzichten uit grote hoeveelheden data optimaal benutten. Met SAS Enterprise Decision Manager hebben we onze ‘decision life cycle’ versneld, waardoor we beter kunnen inspelen op veranderingen in de markt en op de dynamiek bij onze klanten. Dit geeft ons een voorsprong op andere partijen.’