Wie het telecomnieuws maar een klein beetje volgt is bekend met de term ‘unified communications’ (UC) – een architectuur waarin alle communicatiekanalen in één systeem worden samengevoegd. Steeds meer organisaties stappen over naar een vorm van UC. Sterker nog; onderzoek van Infonetics toont aan dat de UC-markt in de eerste helft van 2014 met 31 procent is gegroeid. Bovendien ontstaan er weer nieuwe interessante en innovatieve mogelijkheden voor UC toepassingen met de standaardisatie van ‘Web Real-Time Communications’ (WebRTC).
WebRTC is een open-source project dat onder andere is ontwikkeld door Google. Maar ook andere invloedrijke bedrijven participeren in de ontwikkeling en standaardisatie (W3C). Applicaties die gebruikt maken van het WebRTC protocol zijn geschikt voor real-time communicatie via de webbrowser. Voorbeelden van toepassingen zijn videocommunicatie, telefonie en collaboratie.
Met WebRTC kan een gebruiker, zonder installatie van software of plug-ins, communiceren met een collega of klant via zijn webbrowser. Slechts enkele jaren na de introductie heeft WebRTC al een grote impact op onder andere de videocommunicatie industrie. Waar voorheen organisaties vooral worstelden met interoperability (het verbinden van verschillende protocollen) kan WebRTC als een eenvoudige brug fungeren.
Groot potentieel
Volgens deze infographic zullen er in 2019 wereldwijd maar liefst 6,5 miljard devices actief zijn die WebRTC ondersteunen. Met name de exceptionele groei van het aantal smartphones heeft een enorme impact. Het potentiele bereik van WebRTC is daardoor enorm groot. Volgens analytici maakt eind 2016 ongeveer de helft de internetgebruikers op één of andere manier gebruikt maken van de mogelijkheden van WebRTC.
Er zijn diverse mogelijke zakelijke toepassingen van WebRTC zoals bijvoorbeeld:
– Faciliteren van gestandaardiseerde communicatie tools op devices die door werknemers worden meegenomen (BYOD).
– Websites met ingebedde communicatiemogelijkheden. Door voice, video en berichten- en bestandsuitwisseling te integreren. Denk bijvoorbeeld aan hoe een online winkel (webshop) de interactie met bezoekers kan vergroten of service kan bieden door chats en videogesprekken.
– Applicaties met ingebedde communicatiemogelijkheden.
WebRTC geeft dus meer toepassingsmogelijkheden van videocommunicatie. Bovendien kan het de lasten van beheer verlagen door standaardisatie en het gebruik van bestaande applicaties.
WebRTC vereenvoudigt de communicatie tussen mensen en het verkleint de afhankelijkheid van het traditionele landschap van hardware, carriers en serviceproviders. Met WebRTC komt de kracht van communicatie te liggen in de handen van de webdevelopers die met behulp van de geschetste HTML5- en JavaScript API’s realtime multimedia-applicaties kunnen ontwikkelen. De verwachting is dan ook dat er een rijk ecosysteem ontstaat van interoperabele WebRTC-applicaties en -diensten.
Videocommunicatie
Voor de introductie van WebRTC waren er grofweg 3 mogelijkheden voor videocommunicatie;
Consumenten apps zoals Skype en Facetime, cloud services zoals Go-to-Meeting of de implementatie van een volwaardig unified communication platform. Gebruikers van gratis applicaties worstelen geregeld met kwaliteit en stabiliteit. Volwaardige UC oplossingen zijn erg kostbaar om te implementeren en te onderhouden. Bovendien hebben deze oplossingen vaak last van lage adoptiegraad.
API’s
WebRTC kan door goed gedocumenteerde API’s and SDKs eenvoudig worden geïntegreerd met andere oplossingen. Hierdoor kan een eco-systeem aan communicatiemiddelen ontstaan die aansluit op de behoefte van de gebruikers. Dat zal een positieve impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid, waardoor de adoptie zal toenemen.
Inmiddels ondersteunen veel leveranciers in diverse branches WebRTC. Een overzicht van deze aanbieders is hier te vinden.
Het overzicht is wat verouderd, maar geeft nog steeds een goede indruk.
Gratis de mogelijkheden van WebRTC verkennen? Klik hier.