Organisaties die internet of things (IoT)-technologie inzetten, kunnen hogere omzet behalen. Vooral industriële fabrikanten behalen voordelen uit IoT. Dit blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener Tata Consultancy Services (TCS) onder 246 Europese deelnemers naar de inzet van internet of things-toepassingen binnen organisaties. Wat betreft het inzetten van IoT-technologie lopen Europese en Noord Amerikaanse landen voor op andere landen.
Bijna vier op de vijf organisaties (79 procent) zet al internet of things-technologie in. Zeker 64 procent van de overige organisaties geeft aan IoT-initiatieven te starten voor 2020.
Europese organisaties zetten IoT het meest in bij productie- en distributie werkzaamheden (48 procent). Daarnaast zet ruim 44 procent van de ondervraagde organisaties internet of things is door middel van mobiele applicaties. Ruim 27 procent zet voornamelijk in op digitale sensoren in producten waarmee data over productprestaties wordt verzameld. Verder zetten organisaties sensoren in op locaties waar werkzaamheden zelf plaatsvinden (24,7 procent), zoals in winkels en kantoren. Tot slot worden digitale devices (zoals slimme armbanden) ingezet om productgebruik te meten (12,8 procent).
In Europa en Noord-Amerika wordt gemiddeld het meest geïnvesteerd in internet of things initiatieven. Dit jaar gaat er gemiddeld 85,6 miljoen euro (93,9 miljoen dollar) in Europa worden besteed aan IoT-technologie en in Noord-Amerika is dit gemiddeld 86,5 miljoen euro (94,8 miljoen dollar). In de regio Azië-Pacific en Latijns Amerika wordt minder in IoT geïnvesteerd, namelijk respectievelijk 57,5 miljoen euro (63,1 miljoen dollar) en 49,9 miljoen euro (54,7 miljoen dollar).
Impact van investeren in IoT
Dergelijke investeringen kunnen een positief effect hebben op de omzet van organisaties. De organisaties in het onderzoek die aangaven IoT-technologie in te zetten, behaalden namelijk gemiddeld een omzetstijging van 15,6 procent in 2014 ten opzichte van het jaar daarvoor. Zij schreven deze stijging toe aan de investering die zij hadden gedaan in internet of things-initiatieven. Iets meer dan de helft (52 procent) van de organisaties behaalde een omzetstijging van tussen de 6 procent en 20 procent en 9 procent van de organisaties nam zelfs een omzetstijging van meer dan 30 procent waar. Slechts 5 procent van de organisaties behaalde geen omzetstijging als het gevolg van hun investering in IoT.
Naast een omzetstijging hebben investeringen in IoT ook een impact op andere aspecten, zo blijkt uit het onderzoek. De belangrijkste effecten van internet of things initiatieven zijn volgens de respondenten een proactievere dienstverlening, waarbij productproblemen al worden gesignaleerd, voordat klanten dit zelf ontdekken. Daarnaast kunnen producten, diensten en marketingcampagnes beter op maat worden geleverd.