De hype rondom cloud ligt achter ons. Veel organisaties zijn inmiddels met hun mail en applicaties gemigreerd naar een (hybride) cloud of maken plannen dit te doen. Dit betekent ook dat we de balans op kunnen maken voor wat betreft de bottlenecks bij een dergelijke migratie. Het grootste probleem? Het ontbreken van een connectiviteitsstrategie. Ofwel, de migratie wordt slecht voorbereid.
Dit is niet alleen te wijten aan de organisaties zelf, maar ook aan service providers die verzuimen dit in het proces mee te nemen. Migreren naar de cloud wordt vaak als een te eenvoudig concept neergezet. Lean, mean en het liefst tegen zo laag mogelijke kosten. Nu is het misschien ook geen rocket science, maar evenals bij het verbouwen van een badkamer, is het voor je aan de slag gaat met het ‘verbouwen’ van je it-infrastructuur tot een (hybride) cloud, goed eerst eens stil te staan welke invloed die verbouwing heeft op de rest van je woning. Ofwel wat betekent het voor mijn bedrijfsvoering?
Is het met die nieuwe regendouche nog steeds mogelijk tegelijkertijd te douchen, het bad vol te laten lopen en de wasmachine te laten draaien? Kunnen we voor dit alles de bestaande leidingen gebruiken? Of is het tijd de koperen exemplaren te vervangen voor flexibele leidingen? En vervangen we dan direct de leidingen in het hele huis of gaan we de verschillende systemen aan elkaar koppelen?
Belangrijke overwegingen waarbij je ook advies mag verwachten van degene die de verbouwing voor je gaat uitvoeren. Ditzelfde is het geval bij een cloud-migratie waarbij connectiviteit een kritieke succesfactor is. Starten met een migratie zonder een goede strategie hiervoor leidt tot problemen in het proces en tot een langere verbouwing. Met alle gevolgen van dien voor de productiviteit van je medewerkers. Mijn advies: start met een ‘connectiviteitsmap’ en vorm op basis daarvan een connectiviteitsstrategie.
Connectiviteitsmap
Een connectiviteitsmap bevat allereerst een overzicht van de onderlinge afhankelijkheden, een zogenaamde impactanalyse. Hiermee heb je snel inzicht in de kritieke punten van je infrastructuur en krijg je antwoord op vragen als: Wat gebeurt er als mijn internetverbinding wegvalt? Wat betekent het voor de dagelijkse operatie als die ene applicatie stopt of niet voldoende performance levert? Welke verbindingscomponenten zijn belangrijk?
Breng daarnaast al je vestigingen in kaart en bekijk waarin deze afhankelijk zijn van elkaar en van het hoofdkantoor. Hoeveel gebruikers werken er per vestiging? Allemaal factoren die van invloed zijn op hoe je je internetverbindingen inricht. Maak daarnaast inzichtelijk welke applicaties er worden gebruikt en waar deze draaien. Zijn ze ‘cloud ready’ of moeten ze op locatie blijven? Als je voor een hybride oplossing kiest, is het bovendien essentieel te kijken naar de stabiliteit van de verbindingen tussen de verschillende clouds.
Als de connectiviteitsmap gereed is, beslis je hoe je met de data die in de cloud wordt opgeslagen wil omgaan. Kan dit over een publieke lijn of is er een private connectie nodig? Beschrijf vervolgens waar de verantwoordelijkheid voor het beheer en de beveiliging zou moeten liggen, bij de eigen it-afdeling of de cloud provider? Dus wie gaat de boel repareren als de leidingen knappen en wie is verantwoordelijk voor de schade? Deze zaken moeten naast de performance van je verbindingen worden opgenomen in de sla met je service provider.
Als je antwoorden hebt op alle genoemde vragen en je connectiviteitsstrategie eenmaal staat, is er een solide basis voor een succesvolle migratie. De verbouwing kan beginnen! De cloud maakt wellicht alles makkelijker, maar connectiviteit is maatwerk. Iedere situatie stelt andere eisen. Als service provider vind ik dat je de taak hebt klanten hierop te wijzen en hierbij te helpen. De goedkoopste offerte uitbrengen kan immers ieder bouwbedrijf. De verbouwing van een badkamer zorgeloos tot een succesvol einde brengen én een goede garantie bieden is, zoals je misschien ook weleens hebt ervaren, alleen voor echte specialisten weggelegd.
Faudt, connectiviteit is alleen maar de toegang terwijl hele discussie om het eigenaarschap van de informatiedragers gaat. Want een CD met de gegevens van zwartspaarders is dus ook een overdachtelijke vorm van informatie. De verbouwing van de badkamer laten we tenslotte allemaal zwart doen door een stel Polen……
@Ewout. Volgens mij mis je ’the point’ van het artikel. Connectiviteit is n.l. mijn inziens een hoofdzaak voor een cloud omgeving (inclusief natuurlijk IAM), zeker als het gaat op het operationeel houden ervan. Echter één cloudomgeving staat natuurlijk niet op zich, maar meestal zijn er nog koppelingen nodig met andere applicaties, al dan niet in de cloud. Deze spaghetti vereist een goede architectuur.
Arme ewout, loopt altijd een paar stappen vooruit. Natuurlijk is de data en eigenaarschap een veel ineressantere discussie. Maar die voeren we hier niet. Dat vraagstuk is veel te essentieel en heeft zoveel haken en ogen. Daarom stellen we dat uit 🙂 Best practice is om eerst de problemen te veroorzaken en ze op te lossen als de nood daar is. Draagvlak noemt men dat.
Mensen die voor de muziek uitlopen omdat de valkuilen te omzeilen vinden we malloten en krijgen zelden navolging. Eenmaal gelokt door de bigdata trom kijken we liever naar de sexy majorettes. ik ook.
Allemaal common-sense, best-practice en open deuren. Helaas is de werkelijkheid minder maakbaar en is een “connectiviteitsmap” alleen haalbaar voor de kleinere MKB-er.
In een beetje ICT omgeving is die informatie verspreid over vele afdelingen of zit in de hoofden van degenen die nog niet aan documenteren zijn toegekomen. De weinige documenten die bestaan waren al verouderd toen op de save knop werdt gedrukt en de CMDB blijkt al jaren lang niet meer bijgewerkt, want dat werk bleek gewoonweg te geestdodend en bovendien was daar geen geld meer voor.
Verder bestaat een bedrijfskritisch (ERP) systeem toch ook uit een groot aantal kritische onderdelen en is het niet duidelijk wat er precies nu allemaal relevant is tav. de continuiteit.
Ergo: leuk idee maar niet haalbaar.