De sprekers van de Big Data Expo zijn bekend. Tijdens het event voor big data toepassingen komen onder andere keynotes van Google, Amazon, Adidas, Twitter, Bol.com, RTL Nederland en American Express.
Bedrijven die big data analytics inzetten hebben 20 procent voordeel op de concurrent aldus Gartner. De vraag is dan ook niet meer of bedrijven big data moeten inzetten, maar hoe zij dit kunnen aanpakken. Op woensdag 30 september en donderdag 1 oktober 2015 vindt de Big Data Expo plaats in Jaarbeurs Utrecht. Centrale thema’s zijn dit jaar ‘Hoe start ik met big data’ en ‘Hoe kunt u big data science vertalen naar uw business strategie?’.
TNO’s Jop Esmeijer is dagvoorzitter tijdens de Big Data Expo. Volgens Esmeijer starten veel organisaties met het idee dat ze ‘iets’ met big data willen doen. ‘Dit is op zich niet zo raar gezien de hype die er ook wel rond deze ontwikkeling speelt. Maar het is heel belangrijk om te werken vanuit een plan: wat zou je dan willen doen en waarom? Wat is je doel en wat heb je nodig om daar te komen. Bovendien vraagt het implementeren van innovatie die sterk data-gedreven is, ook veel van een organisatie omdat er mogelijk nieuwe manieren van werken ontstaan, nieuwe vaardigheden nodig zijn en misschien wel een hele nieuwe cultuur. Het is dan ook zaak om zowel technologie als strategie zo snel en goed mogelijk bij elkaar te brengen, zodat ‘big data’ niet iets van de it-afdeling is.’
De hype voorbij
Remco Wilting van Wehkamp en spreker tijdens de Big Data Expo meent dat de hype voorbij is. ‘Zoek concrete toepassingen. Schroom niet te experimenteren en toon de waarde van Big Data aan. Zorg er voor dat de oplossing schaalbaar is.’
De Big Data Expo is na online registratie gratis toegankelijk. Voor meer informatie: bigdata-expo.nl