Het aantal zakelijke retail glasvezelaansluitingen is het eerste kwartaal met 4 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde Telecommonitor-onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het eerste kwartaal van 2015. Volgens ACM is de toename in aansluitingen het gevolg van de toename in cloudgebruik.
In het eerste kwartaal van 2015 waren er in totaal 43.677 zakelijke retail glasvezelaansluitingen in Nederland. In hetzelfde kwartaal van 2014 waren er nog 41.919 van dergelijke aansluitingen. Daarmee is het aantal glasvezelaansluitingen in een jaar tijd toegenomen met ongeveer 4 procent. Ten opzichte van het vorige kwartaal, met 42.729 aansluitingen, heeft er een stijging van ongeveer 2 procent plaatsgevonden.
Autoriteit Consument & Markt (ACM) speculeert in het rapport over de oorzaak van deze toename. Volgens ACM maken zakelijke eindgebruikers steeds vaker gebruik van clouddiensten, waarbij een relatief hoge uploadsnelheid nodig is. ‘Zakelijke eindgebruikers kiezen daarom steeds vaker voor een zakelijke glasaansluiting om aan hun groeiende bandbreedte-behoefte te kunnen voldoen.’
Breedbandaansluitingen en -snelheid
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de zakelijke markt steeds minder behoefte heeft aan hoge kwaliteit wholesale-breedbandtoegang (wbt)-aansluitingen en huurlijnen. In het eerste kwartaal van 2015 werden 117.728 hoge kwaliteit wbt-aansluitingen en huurlijnen zakelijk gebruikt, ten opzichte van de 128.822 aansluitingen een jaar geleden. Dit is een daling van 8,6 procent.
Tegelijkertijd is de breedband-snelheid het afgelopen jaar enorm toegenomen. Zo zijn er nu 402.000 glasvezelaansluitingen die een snelheid van tussen de 30 Mbps en 100 Mbps aanbieden, ten opzichte van 350.000 aansluitingen twaalf maanden geleden. En er zijn 315.000 glasvezelaansluitingen die een snelheid van meer dan 100 Mbps aanbieden, ten opzichte van 205.000 aansluitingen vorig jaar.
Volgens ACM kan de toegenomen breedbandsnelheid een verklaring bieden voor het dalende gebruik van hoge kwaliteit wbt-aansluitingen en huurlijnen. ACM concludeert dat de toegenomen breedbandsnelheden ervoor zorgen dat lage kwaliteit wbt-aansluitingen voldoen voor de levering van zakelijke netwerkdiensten.
Zakelijke netwerkdienstverleners
KPN behoudt zijn rol als marktleider binnen het verlenen van zakelijke netwerkdiensten. Dit kwartaal behaalt KPN een marktaandeel van 55 tot 60 procent. Ver daarna volgen Tele2 en Vodafone met een marktaandeel van 10 tot 15 procent. Tot slot staat Eurofiber op de lijst met 5 tot 10 procent.