Als outsourcing specialist neemt OGD ict-diensten de complete ict van klanten over: van servicedesk en systeembeheer tot vervangingstrajecten en implementatieprojecten. Omdat de dienstverlening in de loop der jaren verder uitgebreid en verdiept is, heeft het bedrijf zich ontwikkeld van systems integrator naar service provider. In dit aanbod miste echter nog een schakel: een infrastructuur waar klanten hun vm's en applicaties snel eenvoudig kunnen laten landen. Dat was het startpunt voor de ontwikkeling van een eigen IaaS-platform op basis van VMware NSX.
‘In ons eigen groeiproces staat de Lean-methode centraal. Wij zijn no-nonsense en dat is ook hoe wij technologie benaderen’, zegt Joep Piscaer, cto bij OGD ict-diensten en VMware certified design expert (VCDX). ‘En hoewel we onze processen en services strak ingericht hebben, was het voor de ondersteuning van nieuwe applicaties nog wel nodig om vanuit een standaardarchitectuur steeds een nieuwe omgeving voor klanten op te zetten. Inclusief het bestellen van racks en servers en de inrichting van een netwerk en san. Die aanpak op maat sluit goed aan bij ons streven naar kwaliteit, maar kost wel relatief veel tijd. In het verleden duurde het proces van offerte tot het opzetten van een infrastructuur dan ook drie tot vier maanden. Tegenwoordig kan dat in een paar uur. Terwijl het eindresultaat hetzelfde is: een stabiel en veilig platform om vm’s op te zetten.’
Proeftuin
Om de doorlooptijd te verkorten en de flexibiliteit te verbeteren, ontwikkelde OGD een eigen IaaS-platform. ‘Bij de keuze voor de technologie hebben we ingezet op oplossingen waarmee wij en onze klanten nog jaren vooruit kunnen. Dat betekent een nieuwe architectuur met technologieën die net volwassen zijn. Als VCDX ben ik nauw betrokken bij klauwd.com, een non-profit community die een IaaS-platform op basis van VMware-technologie heeft opgezet en deze gezamenlijk verder ontwikkelt. Dit was voor ons de ideale proeftuin om kennis en ervaring op te doen met de nieuwste VMware-technologie voor netwerkvirtualisatie.’
In de zoektocht naar de juiste technologie voor het IaaS-platform koos OGD voor VMware NSX en Nutanix. Het voordeel van Nutanix is dat het server en storage hardware en -software combineert. Hierdoor kan OGD snel een omgeving opzetten waar een klant naar kan migreren. Ook NSX sloot aan bij de eisen van OGD. ‘NSX staat nog aan het begin van de levenscyclus en heeft een enorme potentie. Bovendien biedt netwerkvirtualisatie nog veel innovatiekansen. Het is voor ons belangrijk dat we nu nog direct invloed op de ontwikkelrichting kunnen uitoefenen. We zijn zeer actief op dit vlak en hebben regelmatig contact met de ontwikkelteams. Dat betekent dat we vanuit onze eigen visie en de behoeften van onze klanten in de frontlinie kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling. Zeker omdat we wereldwijd uniek zijn met een goed functionerend IaaS-platform op basis van VMware NSX en Nutanix.’
Automatisering
Het multi-tenant IaaS-platform van OGD is inmiddels live. ‘We kunnen nu zonder onnodige complexiteit automatisch een netwerk op maat opzetten. Het is niet nodig om steeds nieuwe hardware zoals switches en routers aan te schaffen en de omgeving in te richten. Dat is nu een kwestie van een aantal vinkjes in de software aanklikken en aan de slag. Dit proces wordt verder vereenvoudigd door de inzet van vRealize Automation, waarmee we de uitrol verregaand gestandaardiseerd en geautomatiseerd hebben. Op die manier kunnen we zelf sneller en efficiënter werken, en is de kwaliteit van de omgeving die we bieden altijd hetzelfde. Dat geldt ook voor de beveiliging. Alle segmenten zijn op granulair niveau te scheiden, waardoor klanten zonder risico van de schaalvoordelen profiteren.’
De automatisering is ook van belang omdat OGD de controle zoveel mogelijk bij zijn klanten laat. ‘Die ontwikkeling is in de consumentenwereld al gemeengoed. Bijvoorbeeld bij webdiensten zoals mail. Een gebruiker maakt eenvoudig zelf een account en kan dan mailen. Hoe de achterkant in elkaar steekt, is daarbij niet zo interessant voor de gebruiker. En dat self-service principe gebruiken we ook met ons IaaS-platform.’ Als voorbeeld noemt Piscaer een advocatenkantoor dat van Windows 2003 naar Windows 2012 en Office 365 migreerde en een aantal applicaties op het IaaS-platform van OGD onderbracht. ‘Voor een aantal applicaties maken zij gebruik van onze infrastructuur. Daarvoor laten ze zelf vm’s op ons platform landen. De klant bepaalt zelf wat overgaat naar OGD en wanneer. Dus geen big bang, maar een migratie in kleine stappen.’
Vlekkeloze migratie
Bij een big bang-aanpak is de planning leidend. Alles wordt minutieus voorbereid en een organisatie gaat in een weekend over. Op maandag is dan voor de eindgebruikers alles anders. ‘Die aanpak is vanuit het perspectief van de dienstverlener prettig. Met onze flexibele aanpak leggen we het initiatief weer terug bij de klant. Dat levert ook tijdwinst op, omdat er minder voorbereiding nodig is om de planning en techniek op te lijnen. Met NSX en IaaS ligt de controle en de uitvoering bij de klant. Er is geen rigide projectplanning en minder rompslomp. De infrastructuur voor ontwikkeling, testen of productie is vrijwel direct beschikbaar. Het platform is verder zo opgezet dat klanten in principe alles zelf kunnen; van een vm maken of applicaties migreren tot nieuwe netwerken inrichten. Hierdoor verloopt de migratie snel, vlekkeloos en heeft deze minder impact op de organisatie. Uiteraard ondersteunen we klanten tijdens deze trajecten met inzet van systeembeheerders en projectmedewerkers. Belangrijk hierbij is keuzevrijheid: de klant kan alles zelf via ons self-service portal, maar het hoeft niet.’
Met het IaaS-platform zet OGD weer een belangrijke stap voorwaarts in zijn dienstverlening. ‘We bieden een compleet aanbod outsourcing services die afgestemd zijn op wat de eindgebruikers bij onze klanten nodig hebben. Zowel wij als onze klanten kunnen doen waar ze goed in zijn. Wij regelen snel de juiste performance, uptime en beveiliging én de klant kan applicaties razendsnel en volledig op maat in gebruik nemen.’