Consumenten zijn steeds veeleisender en ook medewerkers worden mondiger. Ze geven aan wat hun wensen zijn ten aanzien van ict-voorzieningen op het werk en gaan er van uit dat de ict'er het zonder meer voor hen regelt. De ict'er is weliswaar de aangewezen persoon om mee te denken over het vormgeven van nieuwe oplossingen binnen een organisatie, toch is het soms lastig voor hem dat ook aan een leverancier over te brengen. Hij is de belangrijkste schakel tussen de business en de oplossingen van de leverancier.
Ict’ers zijn door de jaren heen zo gewend geraakt aan complexiteit dat zij neiging hebben om zoveel mogelijk in eigen hand te houden en eventuele uitdagingen zelf op te lossen. Het zou goed zijn wanneer de ict’er zich in afspraken met de leveranciers wat vaker als (mondige) consument opstelt. Hij weet precies waaraan behoefte is binnen een organisatie en aan welke voorwaarden de oplossing moet voldoen. Het is vervolgens aan de leverancier om hierbij de beste oplossing te bieden. Als ict’er mag je hier uiteraard hoge eisen aan stellen. Net als bij de nauwe samenwerking tussen business en ict is het essentieel om te werken aan een partnership tussen ict en technologieleveranciers.
Gebruiksvriendelijke oplossingen
Door de snel veranderende markt biedt een traditionele infrastructuur niet altijd voldoende mogelijkheden om aan de behoefte van de business te voldoen. In hun zoektocht naar de best passende oplossing zouden ict’ers er goed aan doen om bij leveranciers naar meer gebruiksvriendelijke oplossingen te vragen. Niet alleen vanuit het eindgebruikersperspectief maar ook met het oog op hun eigen ict-beheer. Door zich meer als consument op te stellen ten aanzien van producten en diensten van ict-leveranciers, kunnen ze nog beter kijken naar afzonderlijke, bedrijfsspecifieke voordelen. Het kan hierbij gaan om geïntegreerde toepassingen in plaats van losse toepassingen of bijvoorbeeld gekoppelde oplossingen in de cloud.
Met softwareoplossingen in de cloud kunnen organisaties zich veel flexibeler opstellen. Bij de zoektocht naar de meest geschikte applicaties en programma’s is het verstandig hun clouddiensten zoveel mogelijk bij één leverancier onder te brengen. Het is gemakkelijker, sneller en goedkoper om met een partij te werken die alles voor je regelt en er is een helpdesk voor alle vragen. Dit maakt het werk van een ict-afdeling een stuk gemakkelijker.
Om te voorkomen dat een organisatie té afhankelijk wordt van die ene leverancier is het wel belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt over de samenwerking. Zo is het aan te raden om te kiezen voor een leverancier met wie kan worden afgesproken dat de afnemer te allen tijde eigenaar blijft van de data in de applicaties en systemen.
Breed ondersteunde software
Bij het maken van een keuze in de software die voor de organisatie wordt ingezet is het van belang dat deze breed wordt ondersteund. Daarnaast moet er op worden toegezien dat niet alleen bij groei de capaciteit kan worden opgeschaald, maar dat ook in mindere tijden tussentijds het aantal licenties kan worden teruggebracht.
Om te voorkomen dat een ict’er slechts troubleshooter wordt, is het van belang dat hij nauw wordt betrokken bij de invulling van de nieuwe infrastructuur. En dat ook de technische kennis wordt ingekocht. Door deze ondersteuning voor bijvoorbeeld updates en hulp bij calamiteiten, hoeft de ict-beheerder minder aandacht te besteden aan de techniek en kan zich meer bezighouden met het zo goed mogelijk ondersteunen van de business.
Door de opkomst van clouddiensten is het voor een ict-afdeling ook gemakkelijker de infrastructuur zo vorm te geven dat het de meest efficiënte oplossing is voor de betreffende organisatie. Zoals een consument thuis alle producten en diensten vergelijkt voordat hij tot aanschaf overgaat, zou dat ook de ict’er van deze tijd passen.
Belemmeringen voor het efficiënt beheren van de ict-infrastructuur moeten worden weggenomen en ict’ers zouden het belang hiervan wat vaker op de agenda kunnen zetten. Immers, een ict-afdeling heeft een grotere meerwaarde wanneer deze zich bezig kan houden met business gerelateerde zaken dan wanneer de kostbare tijd wordt opgeslokt door technische en organisatorische aangelegenheden.
Remco Vermeulen, manager KPN één grootzakelijk bij KPN Zakelijke Markt
Tis nu officieel, Nederland kennisland is dood. ICT-er als consument in company wonderland. Lekker Businessje spelen. Niet meer zelf oplossen, maar nauw worden betrokken bij infrastructuur. Technische kennis koop je gewoon in. Werkt het allemaal maal niet meer, dan bel je mondig iemand met de melding “het werkt allemaal niet meer”, mischien “iets met een calamiteit of updates”.
Even denken, wat nog meer. Owja, “Belemmeringen voor het efficiënt beheren van de ict-infrastructuur moeten worden weggenomen en ict’ers zouden het belang hiervan wat vaker op de agenda kunnen zetten”. Goed punt, ik heb ook een hekel aan belemmeringen. Niet vergeten om eigenaar van je data te blijven.
Auteur schrijft dat ICT-ers als mondige consumenten moeten denken en verwijst ze vervolgens naar cloudprodukten. Doet mij denken aan een chefkok die bij de supermarkt inkoopt. Alsof technici zeggenschap hebben in de aanschaf van nieuwe produkten en/of diensten.
Nogmaals het ICT-paradigma: degenen in de ICT die bevoegd zijn om (financiele) beslissingen te nemen, hebben door de aard van hun functie meestal niet de kennis om die beslissing te nemen.
@Felix en dan vergeet je even te melden dat dit verhaal ook een nachtmerrie is voor een security of audit afdeling.
De consument denkt immers dat alles veilig en getest is.
De cloud is gewoon de haarlemmerolie van dit decennium.
U hebt een IT probleem, stop het gewoon in de cloud, daar is nagenoeg alles flexibel en mogelijk
Dat achter die ethernet- of glasvezelpoort een heel IT bedrijf schuilgaat vergeten we gemakshalve maar even.