De wereld is de afgelopen tien jaar meer veranderd dan in de honderd jaar daarvoor. Ons dagelijkse leven is door alle technologische ontwikkelingen fundamenteel anders. Daarnaast zien we dat consumenten hun nieuwe verwachtingen met betrekking tot technologie ook meenemen naar de zakelijke omgeving.
De snelheid waarmee de ingebruikname van nieuwe technologieën toeneemt, is gigantisch. Facebook had al zes miljoen gebruikers in het eerste jaar na de lancering. In de vijf jaar daarna werden dat er zelfs zeshonderd miljoen. Het effect op innovatie is hierbij ook enorm. Twee jaar nadat de iPhone werd gelanceerd in 2007, waren er 150.000 apps beschikbaar. In 2014 hadden ontwikkelaars 1,2 miljoen apps gemaakt die al 75 miljard keer gedownload waren. We zitten duidelijk in een opwaartse curve die alleen maar steiler wordt.
Voor het grootste gedeelte zijn dit positieve ontwikkelingen. Er zijn maar weinig mensen die bovenstaande zaken – mobiele technologie, sociale media en netwerken, clouddiensten en wereldwijde samenwerking – beschouwen als ‘disruptief’ in de negatieve zin van het woord. Leidinggevenden van veel mkb-bedrijven zouden daar wel eens de uitzondering op kunnen zijn. Managementteams zien hoe nieuwe concurrenten innovaties omarmen, waarmee ze hun eigen marktaandeel zien slinken.
Kleinere bedrijven; grotere uitdagingen
Door alle ontwikkelingen in bedrijfstechnologie zien we dat bedrijfsproblemen naar de onderkant van de piramide zakken. Wereldwijde communicatie en e-commerce maken nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk, waardoor het mkb nu te maken heeft met uitdagingen die voorheen alleen speelden bij de grote, beursgenoteerde bedrijven.
Ieder bedrijf kan nu zijn eigen supply chain ontwikkelen, gedreven door marktspecifieke eisen en bedrijfsprocessen. De groei van clouddiensten en hyperconnectiviteit door het ‘internet of things’ heeft ertoe geleid dat niet alleen klanten, leveranciers, partners en medewerkers, maar ook in groeiende mate apparatuur, devices en andere middelen, informatie moeten kunnen delen.
Nauwkeurig en snel
Deze eisen zetten bedrijfssoftware steeds meer onder druk. It-budgetten moeten ingezet worden voor steeds complexere processen en informatieondersteuning, tegen de laagst mogelijke total cost of ownership (tco).
Erp-leveranciers reageren hier vooral op door innovatie op het gebied van social, mobile, analytics en cloud (ook wel smac, Nexus of Forces of het Derde Platform genoemd). De nieuwste erp-producten zijn erop gericht de persoonlijke beleving van de technologie naar de zakelijke omgeving te brengen.
Erp-leveranciers moeten ervoor zorgen dat bedrijfsapplicaties niet alleen krachtig zijn, maar ook nog eens gebruiksvriendelijk, eenvoudig en flexibel. Daarnaast moeten de oplossingen direct toegang geven tot de inzichten die nodig zijn voor positieve veranderingen. Het bedrijfsleven ontwikkelt zich sneller dan ooit en daarom moeten erp-systemen mee ontwikkelen, anders sterven ze snel uit.
Erp-evolutie
Tot relatief kort geleden werd erp beschouwd als een kostbare en tijdrovende, maar ook noodzakelijke investering. De lange implementatietijden leidden vaak tot onhandige beslissingen.
Dit is tegenwoordig heel anders. Erp kan nu via de cloud geleverd worden. Daardoor kunnen it-projecten veel sneller worden geïmplementeerd, tegen een fractie van de kosten. Cloud-platformen stellen bedrijven in staat nieuwe kanalen te gebruiken om klanten te winnen en te behouden. Ze kunnen nieuwe producten en bestaande systemen effectief integreren. De huidige erp-innovaties bieden volop mogelijkheden om efficiency te verbeteren, nieuwe omzet te creëren en overhead te verlagen. Allemaal zeer positief én zichtbaar binnen de volgende belangrijke trends die onze verwachtingen ten opzichte van bedrijfssoftware fundamenteel veranderen:
1. Standaardisatie in plaats van maatwerk
Het doel is tegenwoordig horizontale integratie met verticale functionaliteit wanneer dat nodig is. De gehele supply chain moet vertegenwoordigd zijn in een centraal systeem dat realtime inzicht geeft in welk onderdeel binnen het netwerk dan ook. Dit houdt ook in dat er gestandaardiseerde informatiestromen moeten zijn,die eenvoudig gecombineerd kunnen worden. Dit in tegenstelling tot afzonderlijke maatwerksystemen, die nogal wat uitdagingen opleveren als het gaat om informatie-uitwisseling.
2. Werk met een dashboard
Binnen de nieuwste erp-systemen zijn dashboards een must geworden om gegevens te beoordelen. Deze gegevens kunnen vervolgens gemanipuleerd worden om daarmee effectieve besluitvorming te ondersteunen. Ook hier is standaardisatie weer noodzakelijk om datahomogeniteit te bereiken.
3. Gebruikerservaring is essentieel
De ervaring van de gebruiker van de bedrijfssoftware wordt tegenwoordig gezien als een belangrijke prioriteit. Noch managers, noch medewerkers willen hun tijd verspillen aan het doorspitten van spreadsheets en verouderde systeemrapportages om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Tegen de tijd dat ze die informatie eindelijk gevonden hebben, is het al te laat.
4. Onderweg data genereren, delen en analyseren
Mobiliteit en sociale platformen maken het mogelijk realtime informatie vanuit en naar verschillende richtingen te delen. Mobiele data stellen bedrijven in staat klantinteracties te volgen en te managen, tot op het niveau van de individuele transactie. Dit faciliteert effectief risicomanagement en versnelt de responstijden bij incidenten. De it-systemen zijn daarbij betrouwbaar en eenvoudig in gebruik. Dat zorgt ervoor dat medewerkers zich houden aan best practices en dat er gestroomlijnde workflows ontstaan.
5. Iedereen heeft big data
Een lijstje als dit is natuurlijk niet compleet zonder de term ‘big data’. Een erp-systeem moet informatie over producten, leveranciers, resellers en andere stakeholders kunnen verzamelen en analyseren en dit vervolgens kunnen combineren met allerlei ongestructureerde data. Hiermee hebben bedrijven dé informatie in handen om hun bedrijfsvoering verder te verfijnen. Dit betekent dat connectiviteit en datamanipulatie de belangrijkste criteria worden bij het bepalen van de toegevoegde waarde van een nieuw systeem.
6. Hybride cloud
De cloud is een serieuze game changer. Maar de stap naar de cloud is niet zo simpel als we zouden willen. De cloud is niet de beste plek voor alle soorten it. Grotere bedrijven gaan vaak nog wat conservatief om met de data uit hun kernprocessen, terwijl mkb-bedrijven meer openstaan voor het verhuizen van al hun data. Het is cruciaal eerst heel helder te krijgen wat precies in de cloud geplaatst moet worden en wat niet, om vervolgens een partner te kiezen die daarbij past.
7. Het internet of everything (IoE)
Op dit moment zijn er al heel veel verschillende apparaten en machines die data kunnen genereren en delen met grotere netwerken. De technologie hierachter lijkt een grotere disruptieve impact te hebben binnen het mkb dan bij grotere, minder flexibele bedrijven. Of een bedrijf de technologie toepast, hangt daarbij vooral af van hoe effectief klanten ermee bediend kunnen worden. Op zoek naar een nieuw erp-systeem? Dit is mijn checklist voor een toekomstbestendige investering:
Geschikt voor de cloud, bij volledige of hybride toepassing;
Branchespecifieke functionaliteit;
Centrale plek voor data & processen, voor een optimaal gebruik van analytics en bi-tools;
Modern api-platform dat connectiviteit met andere ‘best of breed’-oplossingen ondersteunt;
Veranderingen in bedrijfsprocessen flexibel door eindgebruikers uit te voeren;
Mogelijkheden voor sociale media integratie;
Ingebouwde ondersteuning voor mobile en web-UX;
Voorspelbare kostenstructuur die berekening van Rroien tco faciliteert
Het is wel niet voldoende een zogenaamd ERP pakket op cloud te leveren, ook een cloud toepassing moet in staat zijn de planning te ondersteunen. En daar zijn meerdere momenteel goed verkopende pakketten helemaal niet toe in staat. Je nog moeten behelpen met excel is dan het paard achter de kar spannen, en zal er tov. van op eigen server het zelfs voor een klein bedrijf nog meerdere jaren duren voor men denkt operationeel te zijn. Nu zegt men: iedereen moet het meemaken, dat het 3 tot 5 jaar duurt om minder te krijgen dan verwacht.