Telecomaanbieder KPN heeft een nieuwe dienstentak opgericht rond internet of things-toepassingen (IoT) in en rond het huis. Onder de naam KPN Smartlife gaat het bedrijf zogenoemde connected home-diensten aanbieden. Daarbij wordt informatie van aan internet gekoppelde apparaten die zich in en rond het huis bevinden, gedeeld met de bewoners. Dat moet de leefomstandigheden prettiger en veiliger maken.
Als eerste start KPN met beveiligingsoplossing Smartlife Veilig. Met die nieuwe dienst krijgen klanten via een app een alarmmelding als er thuis iets gebeurt. Het alarmsysteem is via apps verbonden met de mobiele apparatuur van de bewoners. Zij krijgen bij een ongewenste situatie een alarmmelding. Voor de opvolging van meldingen werkt KPN samen met beveiligingsbedrijf Trigion. Er wordt ook samengewerkt met elektronica-concern Philips. Philips’ Hue-lampen worden gekoppeld aan het alarm en kunnen met de Smartlife-app op afstand worden bediend.
Ruim 150 geselecteerde klanten gaan de komende periode de dienst testen en helpen optimaliseren. De dienst, Smartlife Veilig moet in het najaar van 2015 algemeen beschikbaar zijn. De dienst is gericht op huishoudens die beschikken over breedbandinternet en een smartphone of tablet.
Zakelijke markt
KPN kampt in de zakelijke markt met moeilijke marktomstandigheden en grote concurrentie van andere aanbieders. Onlangs nam KPN nog de Purmerendse aanbieder van beheer- en clouddiensten IS Group over. Met die overname hoopt het zijn positie op de snelgroeiende Nederlandse cloud computing-markt voor het midden- en kleinbedrijf verder te versterken.