Het e-commerce channel is volgens specialist in syndication van gestandaardiseerde productinformatie, Icecat, met 147 procent gegroeid ten op zichtte van vorig jaar. Vooral Dell heeft zich ontwikkelt tot belangrijk merk binnen het kanaal.
Het ecommerce channel groeide in het tweedee kwartaal 2015 met 147 procent gemeten naar datasheet-downloads,. In het 2e kwartaal 2015 faciliteerde Icecat 1,8 miljard productdatasheet-downloads voor producten van elfduizend verschillende merken, vanuit 234 landen.
2e kwartaal 2015 | Groei/jaar | |
Downloads | 1800 | 147% |
Merken | 11000 | 25% |
Categorieën | 2300 | 24% |
Channel partners | 49000 | 27% |
Platforms Supported | 4600 | 32% |
Landen | 234 | 47% |
Dell heeft de meeste progressie gemaakt in het e-channel. Zo blijkt uit een groei in datasheet downloads van meer dan 600 procent in het tweede kwartaal van 2015 in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Icecat geeft als reden voor deze groei de opschaling van het indirecte kanaal van Dell in westerse landen. De leverancier passeerde eerder al kanaalmerken als Toshiba, Asus en Acer. Icecat verwacht dat Dell de opmars voortzet en ook een uitdager wordt van Lenovo’s marktpositie in de laatste twee kwartalen van dit jaar.
Splitsing HP
Een andere significante verandering is de aankondiging van de splitsing van HP en Hewlett Packard Enterprise. Deze merken zijn door Icecat los van elkaar gemeten op product- en categorieniveau. Hewlett Packard Enterprise is dan een top drie merk, en het bestaande merk HP blijft de nummer één in het online kanaal, hoewel de voorsprong op nummer twee, nu Philips, duidelijk geslonken is.
De snelst groeiende merken in het ecommercekanaal gemeten in het tweede kwartaal 2015 in datasheetdownloads zijn kabelleverancier Valueline, huishoud-en-technologiemerk König, en screen protector-merk atFoliX.
Laptops en it-support en services brochures zijn het tweede kwartaal meest gedownload. Hoewel de groei ten op zichtte met cijfers van 2014 vooral zit in digitale camera’s en networking en kabels.