Het takenpakket van de informatiemanager gaat veranderen. Dat voorspelt ict-leverancier Iron Mountain op basis van eigen onderzoek. Volgens de ict-leverancier moeten informatiemanagers zich meer gaan richten op het beheren van nieuwe en ongestructureerde vormen van informatie. Op die manier zullen meer organisaties de waarde van hun functie in gaan zien.
In de retailsector worden relatief weinig informatiemanagers aangesteld. Zo blijkt uit het onderzoek van Iron Mountain. Slechts één op de drie ondervraagde retailers heeft een informatiemanager in dienst. Dit is weinig in vergelijking met de maakindustrie (46 procent), de energie-industrie (48 procent) en de financiële dienstverlening (50 procent).
Het feit dat weinig retailers een informatiemanager aanstellen, heeft mogelijk te maken met het feit dat 38 procent van de respondenten niet weet wat het takenpakket van de informatiemanager is. Ondanks deze onduidelijkheid gelooft 92 procent van de retailers dat de informatiemanager een belangrijke rol kan hebben binnen hun industrie.
Volgens Iron Mountain betekenen deze resultaten dat de informatiemanager moet laten zien dat hij meer vaardigheden bezit dan enkel de verantwoordelijkheid hebben voor informatie op papier. ‘Hij moet laten zien dat hij ook nieuwe en ongestructureerde vormen van informatie, zoals communicatie via e-mail, via mobiele toestellen en via social media kan beheersen.
Daarnaast geven ondervraagden uit het hoger management in het onderzoek nog een aantal andere belangrijke vaardigheden van de informatiemanager aan. Zo vindt 61 procent van hen het belangrijk dat een informatiemanager analyses kan verrichten en inzichten heeft die verder gaan dan de feiten. Ook moeten wet- en regelgeving worden nageleefd, veiligheid worden gewaarborgd en moet de informatiemanager digitale transformatievaardigheden bezitten (62 procent). Verder moet de informatiemanager vooruitzichten hebben die zijn gebaseerd op strategische doelstellingen (68 procent) en informatie gemakkelijker toegankelijk maken (64 procent).
Het feit dat weinig retailers een informatiemanager aanstellen, heeft mogelijk te maken met het feit dat 38 procent van de respondenten niet weet wat het takenpakket van de informatiemanager is.””
Of zou het ook kunnen zijn dat dat de sterk onder druk staande retail sector gewoonweg geen geld over heeft voor een rol waarvan de werkelijke ROI enigzins overtrokken is ?
@kj
Een goede informatiemanager kan goud waard zijn voor een organisatie. Ik heb recent een adviesopdracht gedaan waarbij een organisatie totaal geen grip op hun IT had omdat coördinatie van vraag en aanbod ontbrak: oftewel gebrek aan goed informatiemanagement.
Maar goed, dat is helaas bij zowel sommige bestuurders als ‘hardcore’ IT-ers moeilijk aan het verstand te krijgen.
@mdv1984 Ben het met je eens dat een informatiemanager waardevol kan zijn, maar dit artikel gaat over datamanagement, iets wat een informatiemanager erbij zou moeten gaan doen. In de praktijk heb ik geen datamanagers gezien die wat verschil maken.
Recent onderzoek (Canon Europa) onder 3.200 kantoormedewerkers uit verschillende branches in Europa, Het Midden-Oosten en Afrika geeft aan dat het onderwerp informatiebeheer bij het IT management niet altijd hoog op de agenda staat. Dat is jammer, omdat goed informatiebeheer onder andere kan bijdragen aan een betere service verlening aan klanten. Bedrijven die hier geen goed beleid op voeren lopen het risico om het zicht op belangrijke bedrijfsinformatie te verliezen. Immers, medewerkers kunnen informatie op allerlei manieren en devices opslaan. Een schaalbaar informatiebeheersysteem zou een oplossing kunnen zijn, met dien verstande dat medewerkers sterk betrokken worden bij het belang om informatie beter te beheren.
De titel suggereert een artikel over informatiebeheer (lees het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om informatie in goede geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren).
Ik lees echter vooral percentages van verwachtingen die bedrijfsdoelstellingen op strategisch niveau verwoorden. Mijn ervaring is dat de huidige informatiemanagers niet uitblinken in het propageren van informatievaardigheden als (verplichte) interne competentie, maar meer een tool van het management zijn c.q. worden om in control te blijven via compliance, security en data analyse.
Wordt hij of zij uiteindelijk het vleesgeworden schaap met de vijf poten?