Het bedrijfsresultaat van ict-dienstverlener Detron is het eerste half jaar van 2015 gestegen met meer dan 100 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2014. Volgens Detron is deze stijging een direct gevolg van het kwaliteitsverbeteringsprogramma dat vorig jaar is opgestart. Daarnaast heeft de ict-dienstverlener kunnen profiteren van lagere aflossingen en rente, door nieuwe afspraken met financiers Rabobank en Detron-oprichter George Banken.
Detron ICT groep uit Veenendaal heeft in het eerste half jaar van 2015 een omzet van 49,3 miljoen euro geboekt. Het bruto omzetresultaat was in deze periode 25,6 miljoen euro. In dezelfde periode in 2014 was dit respectievelijk 48,1 miljoen euro en 24,3 miljoen euro. De operationele winst (EBITDA) van Detron komt daarmee op 2,5 miljoen euro. In het eerste half jaar van 2014 was de operationele winst 1,2 miljoen euro. Dit betekent dat deze winst met meer dan 100 procent is gestegen in 2015 ten opzichte van 2014.
Detron verwacht dat deze omzet tot het einde van 2015 nog zal verdubbelen en daarmee op iets meer dan honderd miljoen euro zal uitkomen. Er wordt verwacht dat de bedrijfswinst op ongeveer 5 procent van deze omzet uitkomt. Deze verwachtingen zijn volgens Detron-ceo Tom Tank gebaseerd op een aantal gegevens, namelijk de periodieke contractenbase, de orderintake van het eerste half jaar en de verwachte orderintake voor de komende maanden. ‘In de verwachte orderintake voor de tweede helft van het jaar zit een managementinschatting’, licht Tank toe. ‘Het voorspellingsvermogen is sterk verbeterd en daarmee dus ook de voorspelbaarheid van de resultaten.’
Ook vond er begin dit jaar een verandering plaats voor Detron op het gebied van de financiering. Aflossingen en rente daalden voor het ict-bedrijf door nieuwe afspraken met Rabobank en met Detron-oprichter en grootaandeelhouder George Banken.
Programma voor verbetering van kwaliteit
Volgens Detron is de stijging in omzet en winst een direct gevolg van een kwaliteitsverbeteringsprogramma dat het ict-bedrijf in december 2013 is gestart. Detron neemt binnen dit programma een aantal stappen, zegt Tank. ‘Zo is er eerst een innovatief en eenduidig product- en dienstenportfolio gedefinieerd die is gericht op de behoefte van de markt. Detron heeft zijn non-core activiteiten hierbij afgestoten. Daarnaast zijn de sales- en operationele processen gestandaardiseerd op basis van dit product- en dienstenportfolio. Tot slot hebben we geïnvesteerd in kennis door middel van trainingen en opleidingen en door het aantrekken van goed opgeleide medewerkers.’
De resultaten van dit programma worden volgens Tank continu gemeten door Detron en jaarlijks door een extern onafhankelijk bureau. ‘Uit onze eigen metingen is gebleken dat er een stijgende lijn is in de klantbeleving. Naar verwachting zal deze stijgende lijn door het extern klanttevredenheidsonderzoek bevestigd worden.’ Het programma heeft volgens hem ook een positief effect op de omzet. Zo zegt hij dat de verkoop van bepaalde activiteiten, zoals de hardware verkoopactiviteiten in 2014 en de software activiteiten in 2015, is toegenomen. ‘De autonome omzetgroei is goed (4 procent tot 5 procent), maar kan verder stijgen. Bovendien moet omzetgroei en kwaliteit van dienstverlening wel in balans zijn.’
Nieuwe en bestaande klanten
Detron heeft er in de afgelopen zes maanden een aantal nieuwe klanten bij gekregen. Onder andere Waterschap Brabantse Delta, CSi Industries, SWZP, INOS, COOP-ProMessa en Agfa hebben een contract met Detron gesloten. Daarnaast hebben ook een aantal bestaande klanten hun contract verlengd of uitgebreid, zoals Jaarbeurs Utrecht, KPN, ASML en IBM.