Systeembeheerders maken veel mee op een dag. Van het updaten van software tot het beveiligen van de aanwezige apparaten. Veel beheerders krijgen echter ook regelmatig vragen van minder computerbedreven gebruikers. Op de zestiende SysAdmin Day zet Kaseya zeven ‘bijzondere’ voorbeelden onder elkaar. Benieuwd hoeveel er bij jou voor herkenning zorgen.
1. De kast opjagen
Zo was er eens iemand van een lokale vestiging die belde met zijn systeembeheerder: niemand had toegang tot de belangrijkste bedrijfsapplicatie. Wat doet een goede systeembeheerder dan? Precies, hij pakt de auto en rijdt zo snel als hij kan naar de plek des onheils. Wat bleek? De server was volledig verdwenen. Sterker nog: de hele serverruimte was leeggehaald. De directeur bleek een groter kantoor te hebben gewild. De serverruimte leek haar wel wat.
De server werd verplaatst naar de kast van de conciërge, net naast de wc. Daar bleken er twee redenen te zijn waarom het niet werkte. Eén: stroom kwam vanaf een stopcontact dat was verbonden met de lichtschakelaar. Elke keer als iemand het licht in de wc uitdeed, schakelde de server uit. Reden twee: er waren geen netwerkkabels in de kast. Volgens de verplaatser waren ‘telefoonkabels’ niet belangrijk voor een server. Go figure…
2. Balen als een stekker
Een directeur van een niet nader te noemen bedrijf had weliswaar een pc in zijn kantoor, maar hij had werkelijk geen flauw idee hoe die te gebruiken. Op een dag belde hij de helpdesk: zijn pc wilde niet opstarten. De systeembeheerder zag direct dat de stekker er niet in zat. In plaats van hem dat te vertellen, besloot hij zijn brutale pet op te zetten. Hij vertelde de directeur dat de computer een niet-gedocumenteerde bug had die ervoor zorgde dat de computer af en toe zomaar afsloot. De oplossing: de stekker uit het stopcontact halen en opnieuw erin steken.
Dus wat doet de directeur? Hij kijk achter zijn bureau en merkt op dat de stekker er niet inzit. Toch geeft hij dat – als een trotse baas – niet toe. Dus hij stopt de stekker erin, zet de computer aan en gaf de helpdesk de schuld van de bug.
3. Ik ben even wissen
Zo was er eens een behoorlijke (getrouwde) casanova die een seksueel getinte e-mail aan een vrouwelijke collega stuurde. De vrouw stelde dat weinig op prijs, zeker gezien ook zij getrouwd was. Ze begon direct te dreigen met een rechtszaak. En te roepen dat ze de mail zou doorsturen aan zijn vrouw.
De vrouwenverslinder had zijn e-mail blijkbaar onderschat. Dus belde hij zijn vriend bij de helpdesk om te vragen of hij op afstand de e-mail kon verwijderen. De systeembeheerder wilde zich hier niet in betrekken uiteraard. Dus verzon hij een andere manier: hij leidde de vrouw af zodat ze haar werkplek verliet, klikte snel haar mail open en verwijderde de mail zelf. Maar of dat nu slim was…
4. Ruimtegebrek
Windows wilde niet opstarten, zo belde een medewerker eens naar de helpdesk. De systeembeheerder schatte in dat het ging om een schijfcorruptie. Bij het opnieuw laden van Windows ontdekte hij echter dat er onvoldoende ruimte was voor het besturingssysteem. Na het stellen van enkele vragen kwam de aap uit de mouw. Om ruimte te maken voor zijn games, had hij allerlei bestanden weggegooid die hij niet herkende. Jawel, de systeembestanden. Omdat hij de draaiende bestanden niet had kunnen verwijderen, bleef het systeem het nog wel doen. De volgende dag alleen niet meer…
5. Jaar in, jaar uit
Elk jaar in december ontvangen medewerkers van een bedrijf een e-mail van de office manager. Met hierin de mededeling dat ze een nieuwe agenda kunnen bestellen voor volgend jaar. Dat leidde ertoe dat een systeembeheerder snel daarna een telefoontje kreeg. Of hij de nieuwe elektronische agenda kon bestellen. De admin moest hierna zo hard lachen dat hij de telefoon in eerste instantie ophing. Enkele tijd later belde hij terug dat hij was geïnstalleerd. Het enige wat de medewerker hoefde te doen was op de twee pijlen (>>) te klikken om ook de agenda van volgend jaar te zien.
6. Opstartproblemen
Een gebruiker had opstartproblemen. Hij kreeg het nieuwe systeem niet aan de praat, ondanks zijn computer meerdere keren opnieuw opgestart te hebben. De helpdesk raakte al snel bezorgd – wat kon het probleem zijn? Een systeembeheerder die in hetzelfde gebouw zat, liep naar de betreffende medewerker toe en vroeg te laten zien wat het probleem was. De stappen waren logisch, tot het moment van restarten waarbij ze de monitor herhaaldelijk aan en uit zette: ‘Zien jullie het? Ik doe het toch?’
7. Alles is ok
Systeembeheerder krijgt screenshot. Er is een probleem. Systeembeheerder raadt aan op OK te klikken. Het probleem blijkt opgelost.
Eentje uit de oude doos (lees: jaren 90)
PC van de secretaresse doet het niet meer. Systeembeheerder lost het probleem op, en wil de backup van de vorige dag terugzetten zodat de recente data weer beschikbaar is.
Vragend naar de backup wijst de secretaresse naar een kast vol met ordners. De systeembeheerder kijkt vragend, maar de secretaresse loopt vastberaden naar de kast en pakt een ordner en klapt deze open.
In de ordner zitten keurig netjes geordend een stapel 5¼ floppy-disks; van iedere dag eentje (de dagelijkse backup). Echter … om ze makkelijk op te kunnen bergen had ze met een perforator netjes 2 gaatjes gemaakt in iedere floppy …
De systeembeheerder is naar buiten gevlucht om niet in het bijzijn van de secretaresse in lachen uit te barsten. Het heeft even geduurd eer hij zonder lachen naar binnen kon.
Ik werd ooit door de telefoniste gebeld met het verzoek om tijdens het opmaken van de rekening, wat harder op het toetsenbord te tikken, zodat de doorslagen wat duidelijker uit de printer zouden komen.
Nog eentje uit de oude doos.
Elke dag rond 19:00 valt de storage omgeving uit. Dagen van testen en tracen gaan voorbij. Zonder oplossing, alles lijkt in orde.
Dan wordt de oorzaak ontdekt. Rond 19:00 gaat de deur van de server ruimte open. Een hand verwisselt de stekker van de storage box voor die van de stofzuiger. Nadat de gang is schoongemaakt wordt de stekker van de storage box weer teruggeplaatst.
De oplossing was dus eigenlijk simpel, meer stopcontacten.