De geschoonde omzet van KPN daalde in het tweede kwartaal van dit jaar met 3,8 procent tot 1,7 miljard euro ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Deze daling is te wijten aan de aanhoudende krimp in de zakelijke markt, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van KPN. Het telecombedrijf ziet groeimogelijkheden op de zakelijke markt, met name door het leveren van cloud-diensten. De resultaten voor de consumentenmarkt zijn een stuk positiever, met een stijging van 31.000 nieuwe breedbandklanten en 64.000 nieuwe interactieve tv-klanten. Ook het segment consumenten mobiel wierf zeventigduizend nieuwe klanten.
De omzetdaling van KPN is te wijten aan de krimpende zakelijke markt. Eelco Blok, ceo KPN, stelt dat er op de zakelijke markt nog stappen te maken zijn voor het telecombedrijf. ‘In een snel veranderende markt transformeren we het segment zakelijk markt door onze producten eenvoudiger te maken, ons kostenprofiel aan te passen en het benutten van nieuwe groeimogelijkheden.’ Daarnaast wordt het productportfolio gestandaardiseerd.
Daarnaast meldt Blok een overeenkomst te hebben bereikt met relevante ondernemingsraden om hiermee de personeelsreductie van 580 man bij KPN Zakelijke Markt in de tweede helft van dit jaar te versnellen. Deze maatregelen zullen naar eigen zeggen op termijn de vaste kosten verlagen en de winstgevendheid ondersteunen.
Groeimogelijkheden
KPN denkt dat de omzet van de traditionele vaste spraakdiensten zal blijven dalen. Daarentegen wordt verwacht dat de omzet uit mobiele diensten stabiliseert. Daarnaast ziet KPN een groeimogelijkheid in de cloud. Zo heeft KPN eerder dit jaar de IS Group overgenomen en heeft naar eigen zeggen een leidende positie in de Nederlandse markt voor cloud computing. Naast de cloud slaan de combinatiediensten aan bij de zakelijke klanten. Het gaat bijvoorbeeld om zogenaamde ‘multi play’ werkplekken.
Ondanks de aanhoudende daling op de zakelijke markt, scoort KPN beter in de consumentenmarkt. Zo zag het bedrijf een toename van zeventigduizend klanten voor het segment consumenten mobiel. Daarnaast was er een groei in het aantal breedband- en interactieve tv-klanten voor binnen het segment consumenten thuis. Het aantal breedbandklanten nam met 31.000 toe en er kwamen 64.000 nieuwe interactieve tv-klanten bij. Ook het aantal ‘triple play’-klanten – klanten die via KPN vast bellen, internetten en tv afnemen – steeg met 61.000 in het tweede kwartaal. Inmiddels heeft 54 procent van de breedbandklanten een ‘triple play’-pakket.
Nederlandse markt
KPN richt zich volledig op de Nederlandse markt en heeft onlangs alle buitenlandse activiteiten afgestoten. Zo Heeft de Nederlandse telecomaanbieder in 2014 het Duitse dochterbedrijf E-Plus aan Telefónica Duitsland verkocht voor vijf miljard euro in contanten. In 2015 verkocht KPN het Belgische dochterbedrijf BASE Company voor 1,325 miljard euro aan de Belgische telecomaanbieder Telenet. Eerder deze maand werd bekend dat het Mexicaanse telecombedrijf América Móvil zijn belang in KPN te koop heeft gezet.
Het is niet zozeer dat de zakelijke markt inkrimpt, maar KPN verliest veel klanten aan de concurrentie. Dit komt doordat zogenaamde highflyers door KPN zijn aangenomen om deze markt te bedienen, maar geen kennis hebben van de zakelijke markt.
Het aannemen van ‘highflyers'(mooie term overigens!) speelt KPN al van vóór de verzelfstandiging in 1989 parten. Ik spreek uit ervaring!
KPN is een te log bedrijf geworden dat niet meer kan inspelen op de markt. Vorig jaar onze glasvezel internet verbinding willen versnellen. De oplossing van KPN was stukken duurder dan een andere partij die ook nog eens een nieuwe glasvezel in gebruik moest nemen.
Toen ik mijn oude KPN contract wilde opzeggen duurde het een eeuwigheid voordat er iemand gevonden was die mijn een afkoop regeling MOCHT aanbieden. Nog gekker, toen ik dan eindelijk een afkoop regeling had en die getekend terug had gestuurd was er in eerste instantie niemand binnen KPN te vinden die de opzegging mocht invoeren. Uiteindelijk heeft het nog 6 maanden geduurd voor de beëindiging van het contract werd bevestigd.
Dit is maar 1 voorbeeld, ik kan er meer noemen, waarom we bijna alle contracten met KPN hebben opgezegd.
Ook is dit soort problemen niet uniek voor KPN, alle grote telecom bedrijven die moeten herstructureren vanwege een veranderende business lopen hier tegen aan.
Er kan ook sprake zijn van een gekozen distributiestrategie om onder de aanmerkelijke marktmachtpositie uit te komen waarmee KPN een aantal reguleringen kan ontwijken. Bijvoorbeeld om een deel van de omzet in de zakelijker markt via distributiepartners te laten lopen. Deze distributiepartners als bijvoorbeeld Company Connect, bestaan voornamelijk uit voormalig specialisten van KPN en kunnen door hun beperkte omvang en hun brede kennis snellen schakelen op klantbehoeften. Het mes snijdt aan meerdere kanten: De klanten krijgen via deze partijen de kennis en service in huis die ze nodig hebben, de fabrikanten hebben een nieuw kanaal dat voor congruentie zorgt en KPN is van de personeelslast af en boekt een deel van de omzet in de zakelijke markt via Wholesale-contracten terug.