Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over tablets die eigenlijk gewoon bij pc’s moeten worden geteld.
Lange tijd is gedacht dat tablets de rol van pc’s grotendeels over zouden nemen. Lange tijd is ook gedacht dat tablets in de productcategorie ‘mobile’ vallen. Terwijl die platte touch-apparaten weliswaar mobiel zijn, zoals ook laptops dat al jaren zijn, horen ze eigenlijk niet echt bij smartphones en phablets. Die twee laatstgenoemde devices hebben een zelfstandige internetverbinding, terwijl tablets het in de regel met Wi-Fi moeten doen. Eigenlijk horen tablets dus bij pc’s, qua markt en marktaandeel. De verkoopafvlakking van de een strookt dan met de neergang van de ander. Wat vind jij?
Kun je vandaag de dag nog wel van een pc-markt spreken, of moeten we niet naar een “device-markt”?
Immers, het is ook bring your own device, niet bring your own tablet of bring your own laptop.
Dat de één de ander over kan nemen is een illusie in mijn optiek. Ieder type device is geschikt voor bepaalde doeleinden. Om alleen mailtjes te lezen is een zwaar workstation een overkill, maar als je een paar miljoen regels softwarecode moet compileren, dan kom je met een tablet ook niet ver.
Of een apparaat een eigen 3G/4G internetverbinding heeft of niet is wel een heel slecht kriterium om te bepalen of iets een mobiel apparaat of een pc is! Volgens die definitie is m’n oude iPod touch een pc…
Je moet kijken naar het gebruik, zoals PaVaKe ook al zei.
Een tablet is geschikt voor het consumeren van gegevens (mail/sites/documenten), en in beperkte mate voor het produceren van gegevens.
Wil je iets comfortabeler je gegevens kunnen intypen, en mobiliteit is belangrijk, dan is een ultrabook het apparaat dat je moet hebben.
Zit je hele dagen op je computer te werken, dan heb je een normale laptop of desktop nodig.
Ontwikkelaars hebben een krachtige desktop met een groot scherm nodig, of een krachtige laptop met een groot extra scherm.
De tablet (en dan vooral de iPad) heeft marktaandeel van de onderkant van de pc markt afgesnoept. En hoe krachtiger de tablets worden, hoe meer er van de onderkant van de pc markt kan worden afgesnoept. Simpel foto en video bewerken gaat ook prima op een iPad, en ook MS biedt z’n Office op tablets aan.
Voor simpel mailen, browsen en chatten volstaat de simpelste iPad, terwijl je daar rond 2000 een “zware” multimedia pc voor nodig had. Dat houdt volgens mij in dat je een redelijk deel van de pc’s door een (premium) tablet kunt vervangen, zonder dat de gebruiker minder kan.