Is het u wel eens opgevallen dat een timmerman, een loodgieter en een stukadoor altijd hun eigen gereedschap meenemen naar het werk? Ook veel kapsters hebben een mandje met hun eigen kam, schaar en tondeuse. ‘Goed gereedschap is het halve werk,’ zeggen ze dan, waarmee ze doelen op gereedschap dat ze zelf hebben mogen uitkiezen en waar ze lekker mee werken. Nou, het is zelfs erger dan dat: met slecht gereedschap wil je ander werk!
Wat wij ons als softwareontwikkelaars niet altijd realiseren, is dat wat wij bouwen, niets meer of minder is dan gereedschap, waarmee anderen dag in dag uit werken. Dat houdt in dat we, wanneer we een slecht product opleveren, bij honderden, zo niet duizenden mensen hun dag vergallen. En niet alleen hun dag, maar hun week, hun maand.
Om de slachtofferstress nog wat te vergroten, wordt software vaak aangeschaft middels grote aanbestedingen, waardoor de eindgebruikers (in elk geval voor hun gevoel) weinig invloed hebben op de keuze van hun dagelijks gereedschap. Dus als softwarebouwers maken we tools waarmee anderen worden gedwongen om te werken.
Software neemt een steeds centralere plek in binnen onze samenleving. Toen ik in de ict begon, werd software nog niet beschouwd als cruciaal; in mijn hele studie ben ik de termen ‘eindgebruiker’ en ‘bedrijfskritisch’ niet tegengekomen. Dat is razendsnel veranderd. Men zou de bedrijven die voor hun bestaan inmiddels volledig afhankelijk zijn geworden van hun ict eens de kost moeten geven. De druk die hierdoor komt te liggen op de gebruikers van onze software wordt daarmee ook steeds hoger. Die arme eindgebruikers worden onder druk gezet voor hogere productiviteit en minder fouten, terwijl ze niet eens kunnen kiezen met welk gereedschap ze dat doen.
Kan het ook anders?
Gelukkig hoeft het niet altijd zo te zijn. Als je in je werk slaagt, kun je veel betekenen voor anderen en iets maken dat fijn is om mee te werken en mooi om naar te kijken (klinkt misschien suf, maar ja, het oog wil ook wat).
Laatst maakte ik het nog bonter mee. Een klant van ons had aangekondigd bij ons weg te gaan (het kan de beste overkomen) en één van hun medewerkers nam prompt ontslag. Hij zocht op onze klantenlijst en solliciteerde bij andere klanten die erop voorkomen. Hij werkt nu bij een van die anderen. Voor hem was goed gereedschap niet zomaar het halve werk, voor hem was het zijn hele werk en hij besefte dat. Die mensen, daar doen we het voor.
professioneel werknemerschap is juist dat je je werk zo goed mogelijk doet met de tools die je krijgt. En dan die persoonlijke drama benadering m.b.t. dag vergallen door slechte software..
Onderdeel van professioneel werkgeverschap is een concurrentiebeding.
Maar het komt vanzelf goed, men vertrekt blijkbaar 😉
@Felix
Klopt als een bus.
Mijn vorige baan was slechte (software) gereedschap en het niet inzien van de noodzaak dit te verbeteren ook een van de redenen om naar een andere baan te solliciteren.
De vergelijking gaat wel een beetje mank. Wanneer een kapper een klant knipt, heeft hij niets te maken met zijn collega kapper die een andere klant knipt; de klant wordt niet uitgewisseld.
In IT draait het niet zozeer om gereedschap maar om het uit kunnen wisselen van gereedschap.
Om in het kappersvoorbeeld te blijven: als de klant bij een kapsalon komt en zijn permanent bij kapper A laat zetten en het verven van zijn haar bij kapper B, en deze gebruiken vloeistoffen die met elkaar botsen (in combinatie met permanent wordt het haar roze in plaats van zwart bijvoorbeeld) dan heb je al snel een ontevreden klant, en zal ook de kapper moeten gaan standaardiseren.
Een groot deel van de professionele industrie is juist groot geworden door standaardisatie, van zowel materiaal als gereedschap. Hoe minder vaak men bij assemblage van een apparaat hoeft te wisselen van schroevendraaier en bakje met schroeven, hoe sneller en efficiënter de assembleur kan werken.
Ik zie het de laatste jaren wel vaker dat men “het tool” de schuld geeft. Lekker makkelijk, want “het tool” zegt doorgaans niets terug.
Ze zeggen niet voor niets “a fool with a tool is still a fool …”
Tja, ik denk dat Ron best een punt heeft.
Gereedschap waar je prettig mee werkt beinvloed de arbeitsvreugde in positieve zin.
De discussie over profesionaliteit is ook in the eye of the believer.
Is het structureel gebruik van Wizards, configtools en aanverwanten ipv zelf in allerlij bestandtjes te hooien profesioneel te noemen, of is het gewoon het ‘obfuscaten’ van gebrek aan vakkennis ?
Prachtige ervaring Ron, dank je voor het delen.