Aangezien telecom mijn vak is, let ik altijd en overal op het gebruik van telefoniefuncties. Mijn vriendin is allang niet meer verbaasd als ze mij over een receptiebalie heen ziet hangen, zodat ik kan zien welk type telefoon er staat. Zo ook vorige week in het hotel in München, waar ik verbleef. Elke keer als ik in een hotel verblijf, verbaas ik mij erover dat elke kamer nog een vast telefoontoestel heeft.
Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst met zo’n toestel op een hotelkamer heb gebeld. Dat is op zijn minst vijftien jaar geleden, als het al niet langer is.
Collega’s die ook regelmatig voor hun werk in een hotel overnachten, hebben dezelfde ervaring. Als je moet bellen, gebruik je je mobiele telefoon. Voor vragen loop je net zo makkelijk even bij de receptie langs en als wekker gebruik je natuurlijk gewoon je smartphone.
Waarom staat die telefoon er dan nog, vroeg ik mij af. Waarom hebben hotels de vaste telefoons al niet lang geleden afgeschaft? Dat heeft vooral te maken met het sterrensysteem. Wil je als hotel ten minste drie sterren op je naambord kunnen vermelden, dan is naast een verwarming in de badkamer en een naaisetje een vaste telefoon op de kamer een vereiste. De eis van de verwarming begrijp ik wel. Die van het naaisetje met moeite en een vaste telefoon absoluut niet.
Ik voorspel dan ook dat de vaste telefoon op de hotelkamer in de komende twee jaar in zijn huidige vorm zal verdwijnen. Niet alleen doordat de branche zal inzien dat er geen behoefte meer aan is – en er dus ook geen ster meer aan toegekend hoeft te worden -, maar vooral omdat hij geld kost. Je moet als hotel immers blijven investeren in toestellen en infrastructuur – zelfs als het systeem amper wordt gebruikt. Dat is water naar de zee dragen. Dat het vaste telefoontoestel overigens een sluitpost is, zie je in de meeste hotels direct terug. De toestellen op de kamers zijn in de regel Spartaans uitgevoerd en bieden alleen het hoognodige waar je dertig jaar geleden behoefte aan had.
Sterrensysteem is passé
Een andere aanjager is natuurlijk het sterrensysteem zelf. Persoonlijk beïnvloedt het aantal sterren van een hotel nooit mijn keuze bij een boeking. Daarentegen zijn review- en bookingsites als Tripadvisor, Zoover en Booking.com veel belangrijker in de keuze voor een hotel. Ik adviseer dan ook dat het sterrensysteem heel snel anders ingericht moet worden, of het zal snel verdwijnen. Wellicht is het een idee dat voor het toekennen van drie sterren 95 procent van de reviewers een positieve beoordeling moet geven aan een hotel.
Mijn advies aan de hotelbranche is dan ook om de sterallures van de telefoon zo snel mogelijk af te schaffen en bijvoorbeeld punten toe te kennen aan positieve beoordelingen en de kwaliteit van de internetverbinding (Wi-Fi) in een hotel. De meeste hotels hebben dat inmiddels goed op orde. De tijd dat je nog met je smartphone, laptop of tablet naar een centrale plek moest om een goed signaal te hebben, is nu wel voorbij.
Verder kun je als hotelhouder je klanten met een smart-tv prima mogelijkheden bieden om in- of extern te communiceren, en bijvoorbeeld de telefoonfunctie daarin integreren. En de tv kun je ook goed gebruiken om een onvermoede functie van de hoteltelefoon te ondersteunen: het afmelden van de schoonmaak. Volgens insiders wordt een hoteltelefoon eigenlijk alleen nog daarvoor gebruikt. Die functie kun je met een smart-tv of een app op de mobiele telefoon heel wat efficiënter ondersteunen. Ik verwacht ook steeds meer modellen waarbij de hotelier alleen betaalt als hij bepaalde functies gebruikt. Dan maakt hij alleen kosten als de kamer door een gast in gebruik is. Hiermee is het investeringsrisico nihil.
Mijn ervaring is dat, hoe meer sterren het hotel heeft, hoe meer je mag betalen voor je wifi. In goedkopere en simpele hotels is het vaak gratis zelfs.
En dan wordt die vaste telefoon toch ineens een aantrekkelijk alternatief voor skype …
“Waarom staat die telefoon er dan nog, vroeg ik mij af. Waarom hebben hotels de vaste telefoons al niet lang geleden afgeschaft?”
Hoe kun je als gast anders de receptie gemakkelijk bellen? Hoe kan de receptie de gast anders gemakkelijk bellen? Wat als er brand uitbreekt? (Vaak zit er een omroep/paging feature op.) Wat als er een medisch noodgeval is?
Ik heb ze in ieder geval regelmatig gebruikt, maar zoals je al aangeeft niet om extern te bellen.
De kosten van een vast toestel op de lange termijn zijn tevens nihil omdat ze in potentie erg lang mee kunnen. Zeker de laatste tijd met bijv. FreePBX en relatief goedkope VOIP toestellen kun je ook nieuwe installaties zeer voordelig implementeren.
Aangezien je positive waarderingen in internet kunt kopen is dat geen goed alternatief.
Ik zie eigenlijk geen probleem. De telefoons op de kamer hebben sneltoetsen. Ik hoef maar 1 cijfer in te toetsen om de receptie aan de lijn te krijgen. Met mijn mobiel moet ik een internationaal nummer gaan bellen. En omdat ik zo’n vaste telefoon voor de rest niet gebruik is de Spartaanse uitvoering juist prima.
Het koppelen van reviews aan wat dan ook, lijkt me riskant voor het behoud van de objectiviteit van die reviews.
Dus na 20 jaar telecomervaring voorspelt de auteur dat de vaste telefoon zijn langste tijd gehad heeft ?
Het koppelen van reviews aan het aantal sterren is natuurlijk wel heel erg makkelijk sterren verkrijgen. Ik gok zo dat 80% van de hotels straks 3 sterren of meer heeft. Je ziet het aan in de autobranche al… Vaak lees je slechte reviews, en ineens worden ze overspoeld moet lyrische reviews. Er staat nog niet “groet, de garagehouder zelf” onder, maar daar komt het wel op neer.
En wat is het probleem van de telefoon op de kamer. Je hebt er toch geen last van?