Rotterdam World Gateway (RWG) heeft de ambitie om een douaneloze haventerminal te realiseren. Daarom neemt RWG op de Maasvlakte 2 de service Afmelding NCTS Export Containers van Portbase in gebruik. Hiermee kunnen containerterminals de douanedocumenten voor uitgaande transitcontainers (NCTS) elektronisch afmelden bij de Douane. Deze digitalisering sluit aan bij eerdere ontwikkelingen om de douanedocumenten rondom exportcontainers digitaal af te handelen. Voor nu is 95 procent van de exportdocumenten gedigitaliseerd.
Rotterdam World Gateway (RWG) op Maasvlakte 2 is de eerste containerterminal die de nieuwe Afmelding NCTS Export Containers van Portland service daadwerkelijk in gebruik heeft. De service is van toepassing op meerdere partijen. Zo hoeven wegvervoerders niet meer een stop op de terminal te maken om documenten af te geven. Ook voor binnenvaart- en spoorcontainers zijn deze papieren op de terminal niet meer nodig. Voor exporteurs en expediteurs betekent deze digitaliseringsslag dat ze kunnen volstaan met het elektronisch voormelden van de documenten via de Portbase-service Melding Export Documentatie. Hierdoor wordt bij aankomst van de container op de terminal het document automatisch afgemeld.
RWG wil een douaneloze haventerminal realiseren. De service van Portbase is hierin een stap, aangezien het een efficiënte en betrouwbare afhandeling creëert. De service Afmelding NCTS Export Containers is onderdeel van de exportdienstverlening van Portbase. Containerterminals die de service willen gebruiken hebben van de Douane de vergunning Toegelaten Geadresseerde (TG) nodig.
Vanaf 2009 – 2011 heb ik als Customs Compliance Officer gewerkt voor de RWG terminal. Aangezien deze terminal volledig geautomatiseerd zou worden voor het laden en lossen van de containers heb ik een nieuw concept geschreven voor het volledig papierloos afhandelen van de douane documenten. Mede dat de huidige douane afhandeling van de bestaande terminals complex, arbeidsintensief en deels handmatig plaatsvind. Natuurlijk heb je daar ook andere partijen bij nodig zoals Portbase, deze organisatie is nu de spil in de huidige Rotterdamse haven. Bij de ontwikkeling van de nieuwe papierloze douane afhandeling hebben we de Douane en Portbase hierover geïnformeerd en samenwerking gezocht. Ik ben blij dat RWG, douane en Portbase voor dit concept heeft gekozen omdat de oude systematiek mijn inziens niet meer kan en niet meer beheersbaar is. De RWG terminal is en wordt volledig geautomatiseerd zowel operationeel als douane afhandeling. Het papieren tijdperk is voorbij. Natuurlijk zal het voor de bedrijven die de container aan en afleveren anders worden, maar na gewenning zal men straks zeggen “ja dat is toch een perfect systeem wat RWG heeft”