Start-up in digitale educatie Bomberbot stelt zijn lespakket gratis beschikbaar aan stichting CodeforSu. Deze stichting zet zich met ondersteuning van het Ministerie van Onderwijs in voor de digitale ontwikkeling van kinderen in Suriname. In januari 2016 gaat de pilot met vierduizend leerlingen starten.
CodeforSu is een organisatie bestaande uit een team van vijf tot zes man. Onder leiding van de 22-jarige Fabian Jacott hebben vijfduizend leerlingen al leren programmeren. Jacott is uit nieuwsgierigheid zelf begonnen met programmeren. Hij was aan het surfen op het internet en vroeg zich af hoe websites nu eigenlijk in elkaar staken en is het programmeren gewoon zelf gaan aanleren.
Suriname loopt volgens Jacott qua digitale ontwikkeling minstens dertig jaar achter. Volgens de 22-jarige ondernemer zijn er drie factoren die daar debet aan zijn: infrastructuur, houding en begeleiding. Zowel vanuit het onderwijs als thuis worden computers als iets recreatiefs gezien en niet als iets wat serieus kan worden ingezet. Tablets en smartphones zijn vaak een communicatietool door het gebruik van Facebook en Whatsapp, maar niemand denkt er direct aan dat het ook anders kan worden ingezet. Om te voorkomen dat die achterstand verder oploopt is Jacott gestart met diverse pilots om het coderen en programmeren in Suriname op de kaart te zetten.
Jacott is gestart met het lesgeven in programmeren naar het zien van het project ‘the Hour of Code’. In het begin heeft hij zelf een aantal scholen benaderd om een pilot-les te draaien. Uiteindelijk is de bal gaan rollen en werd hij door steeds meer scholen gevraagd. CodeforSu werkt onder andere samen met het Natin Instituut, de enige mbo-opleiding in Suriname waar een ict-studie te volgen is.
Creativiteit boosten
De scholieren reageren enthousiast op de programmeerlessen. Tijdens ‘Girls in ICT Day’ waren er 130 meisjes uit het basisonderwijs die les kregen van Jacott en zijn team. ‘In het begin merkte je dat ze totaal niet gemotiveerd waren, ik vroeg hen waarom ze er geen zin in hadden. Een van de meisjes zei toen dat programmeren voor jongens was. Maar na 45 minuten les waren ze enthousiast en nu kijken ze uit naar de volgende sessie. Dat vind ik een van de mooiste verhalen. School doodt vaak de creativiteit van kinderen, terwijl dit eigenlijk ‘geboost’ moet worden. Met programmeren kunnen kinderen heel veel van hun creativiteit kwijt.’
Ook de leraren reageren enthousiast. Jacott: ‘De docenten willen ook graag zelf leren programmeren, daarom starten we nu een professional development workshop pilot voor docenten. Hierbij kunnen maximaal tweehonderd studenten meedoen aan een traject buiten de Surinaamse hoofdstad.
Terugkoppeling
Bij alle trajecten verzameld CodeforSu data om terug te koppelen naar het Surinaamse ministerie van Onderwijs. Volgens Jacott zijn er totaal geen digitale cijfers en statistieken beschikbaar. Door cijfers en data te verzamelen hoopt hij hieraan te kunnen bijdragen en inzichtelijk te maken wat deze trajecten opleveren.
Met Bomberbot start CodeforSu ook een programma voor ouders. Hiermee hopen ze de ouders meer te betrekken. Jacott geeft aan dat er over het algemeen amper contact is tussen ouders en scholen. Mede door data te verzamelen en de mogelijkheid om het uiteindelijke effect te kunnen tonen aan de ouders hoopt Jacott dat dit verder zal bijdragen aan de totale digitale ontwikkeling op scholen. Als proof of concept heeft Jacott zelf enige tijd een dertienjarige jongen begeleid in het programmeren. ‘Hij haalt niet alleen betere cijfers voor andere vakken,ook is hij sociaal heel erg gegroeid’, laat Jacott weten. ‘Na vier maanden merkte ik al verandering. Hij was dankzij de programmeer technieken ook in andere vakken zoals biologie, natuurkunde en wiskunde een stuk verbeterd.
Er lopen inmiddels meerdere initiatieven in Suriname om technische vaardigheden te stimuleren, maar er wordt nog te weinig samengewerkt. Ook worden districten buiten Paramaribo vaak buiten beschouwing gelaten. Jacott start mede daarom bewust het programmeren voor docenten-traject buiten Paramaribo.
ICT bloeit in Suriname
De ict-markt is momenteel langzaam aan het bloeien in Suriname, waardoor direct een tekort ontstaat naar programmeurs. Jacott: ‘We konden eigenlijk van te voren al inzien dat dit probleem zou ontstaan. Nu kijken we met andere organisaties naar hoe we het digitaal ecosysteem kunnen opzetten, mede door initiatieven en door statistieken te verzamelen.
Te weinig computers
Jacott heeft met zijn stichting inmiddels duizenden kinderen leren programmeren, vaak met geleende en gehuurde computers. Tijdens Hour of Code in december wil hij nog eens twintigduizend kinderen in vijf Bomberbot-lessen de basis van het programmeren bijbrengen en tweehonderd docenten opleiden. In januari 2016 zal de pilot met Bomberbot starten; vierduizend kinderen krijgen dan het volledige lespakket (zestien lessen) van Bomberbot aangeboden. Bomberbot legde dit in mei vast in het Codepact.
Joost Bazelmans van Bomberbot: ‘Met de samenwerking met CodeforSu kunnen we ervaren hoe de Bomberbot lesmethode en platform draait in een andere cultuur en in een omgeving waar de internet penetratie laag en hardware beperkt is. Deze inzichten passen we toe in de verdere ontwikkeling van ons product en onze organisatie. Dit in aanloop naar de uitrol van Bomberbot naar andere markten zoals Azië, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten.’