Werkprocessen in samenwerkende ict-teams zijn vaak nog hiërarchisch georganiseerd, gericht op efficiency en stabiliteit. Dat is een aanpak die niet meer past bij een wereld die zich in snel tempo ontwikkelt. Jan Vlietland zet in zijn promotieonderzoek uiteen hoe met een Agile-aanpak de flexibiliteit en betrouwbaarheid van een complexe it-dienstverlening kan worden verbeterd. Daarvoor heeft hij een Agile 5+1 raamwerk opgezet waardoor het mogelijk is om op grote schaal, binnen een netwerk van ict-dienstverleners, Agile te werken ('scaled Agile') .
Jan Vlietland, directeur/eigenaar van adviesbureau Search4Solutions, promoveerde in deeltijd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op zijn proefschrift ‘Improving the agility of IT service networks’. Hij wijst er op dat er rond de eeuwwisseling al nieuwe initiatieven zijn ontplooid om organisaties flexibeler te laten opereren. Deze initiatieven zijn geschaard onder de term ‘agile’ (lenig). Met het Agile werken zijn al successen behaald, maar die zijn steeds gebaseerd op kleinschalige toepassingen. Het op grote schaal Agile laten werken van organisaties is veel lastiger door de vele afhankelijkheden in het netwerk van it-diensten, constateert hij.
Grootschalig
In het kader van zijn promotie-onderzoek heeft hij de it-dienstverlening in samenwerkende teams onderzocht. Het blijkt dat de afhankelijkheden in deze netwerken voor een belangrijk deel zijn gebaseerd op de informatie die medewerkers delen. Deze informatie hebben de medewerkers nodig om de it-services in het netwerk te leveren, maar de zichtbaarheid ervan binnen en tussen de teams is lang niet altijd scherp.
Vlietland concludeert dat er veranderingen nodig zijn in hoe it-dienstverleners zaken met elkaar doen. Voor betere samenwerking zijn andere contractuele afspraken nodig, meer vertrouwen in elkaar en minder technische complexiteit. Pas dan is grootschalig Agile werken (‘scaled agile’) mogelijk.
Sneller
De onderzoeker stelt dat ‘moderne bedrijven, zoals Google en Facebook, hun techniek meteen goed hebben neergezet, maar dat veel oudere organisaties in de loop der jaren it-diensten en systemen op elkaar gestapeld. Dat heeft een enorme complexiteit opgeleverd.’ Vlietland ontwikkelde in het kader van zijn onderzoek methoden om it-dienstverleners beter te laten samenwerken, zodat ze hun diensten met meer flexibiliteit en betrouwbaarheid leveren. Hij laat aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de financiële sector zien hoe bijvoorbeeld software drie keer zo snel geproduceerd kan worden of hoe verstoringen vijftien keer sneller opgelost kunnen worden.
Agile 5+1
Zijn onderzoek is uitgemond in de opzet van een zogeheten Agile 5+1-raamwerk aan de hand van vier factoren: Wie, Wanneer, Wat en Waarmee. Dit raamwerk bevat twintig interventie-acties om de ‘agility’ (lenigheid) van it-servicenetwerken te verbeteren. Voorbeelden zijn het aanwijzen van ‘geautoriseerde rollen’ die besluiten in een netwerk van it-dienstverleners prioriteit kunnen geven en het automatiseren van coördinerende taken. Vlietland spreekt de wens uit dat zijn Agile 5+1-raamwerk empirisch wordt getoetst.