Je kunt geen it-blad openslaan of er staan wel artikelen in die zeer tot de verbeelding sprekende toepassingen van moderne technologie beschrijven. Sensor- en chiptechnologie, big data, mobility, robotisering; de sky lijkt de limit te zijn. Decennia oude businessmodellen maken plaats voor moderne digitale ondernemingen, vooral in de dienstensector en de retail. Tenminste, zo lijkt het.
Over de sector die dit alles het meest raakt, de zogenaamde maakindustrie, lezen we een stuk minder. De fabrieken en productiebedrijven worstelen met het zetten van de stap naar ‘Smart Manufacturing’. Maar daar liggen wél de grote kansen.
Laten we even de informatiearchitectuur van een gemiddelde fabriek bekijken. Meestal zijn fabrieksautomatisering en andere adminstratieve bedrijfsfuncties gescheiden werelden in termen van it-systemen. Niet direct de ideale situatie om sensortechnologie, analytics en mobility effectief in te gaan zetten en om een data-driven enterprise te worden.
Tour de force
Om van een klassiek productiebedrijf een Smart Manufacturer te maken moeten engineering it, productieautomatisering en administratie eerst tot één systeem gesmeed worden. Dat is op zich al een tour de force. Veel fabrieksautomatisering zal nog draaien op oude besturingssystemen en oude applicaties. Het vervangen van deze legacy door recente versies is in de meeste gevallen geen optie, omdat automatisering en machines geheel op elkaar zijn afgestemd. Het zou zelfs kunnen betekenen dat het machinepark geheel of gedeeltelijk moet worden vervangen. Dat vergt een enorme investering, meestal geen reële optie.
Virtualisatie van machine- en kantoorautomatisering is dat wél. Aan deze omgeving kan een intelligente datalaag worden toegevoegd, als transportmiddel en drager van de informatie over koppelvlakken. Een tweede, even belangrijke en wellicht uitdagender oplossing is dat procesmodellen die gebruikt worden bij engineering it, productieautomatisering en administratie inter-transferabel en interoperabel moeten worden gemaakt. Zo kan een onderneming maximaal gebruik maken van de voordelen van een digitale onderneming.
Smart manufacturing roadmap
Omdat in de nieuw gecreëerde omgeving alles met alles samenhangt, is het belangrijk om een Smart Manufacturing roadmap te definiëren naar een digitale onderneming.. Deze kan in fases worden ingevoerd, waarbij elke fase voordelen levert, maar uiteindelijk de totale oplossing ervoor zorgt dat de onderneming maximaal kan scoren op customer intimacy, innovatie en operational excellence.
Veel bedrijven vinden het echter lastig om een Smart Manufacturing roadmap vorm te geven. Het is dan ook begrijpelijk dat veel productiebedrijven aarzelen: ze willen wel, maar ze zien op tegen de omvangrijke en gecompliceerde operatie. Ze hebben nauwelijks budget voor zulke grote investeringen en het ontbreekt ze aan de kennis van nieuwe technologieën. Ze zijn bang voor het ontmantelen van een omgeving die ze heeft gebracht waar ze nu zijn. Aan de andere kant beseffen ze dat het negeren van het digitale tijdperk en gewoon doorgaan op de oude voet, ze in een kansloze positie drijft.
Niet meedoen is geen optie
De kosten van energie, grondstoffen, halffabricaten en arbeid zijn de laatste decennia alleen maar gestegen. De marges en de concurrentiepositie ten opzichte van landen-in-opkomst zijn onder druk komen te staan. In de jaren negentig is met snijden in de kosten begonnen en met de invoer van ‘lean’ productieprocessen. Dat gebeurt overigens nog steeds, maar de opbrengsten van dergelijke programma’s worden steeds kleiner; leaner dan lean is nauwelijks mogelijk.
Ook aan het realiseren van kostenbesparingen komt een einde. Ergo: nog langer snijden en ‘leanen’ leidt niet naar een gezonde toekomst. De enige juiste weg naar groei en bloei is drastische innovatie. En de voorhanden zijnde technologie biedt een scala aan verrassende mogelijkheden, die uitmonden in Smart Manufacturing. Want daar liggen de grote kansen. Niet meedoen is geen optie.
Timo Fine, directeur Wipro Benelux