De laatste jaren heeft CB (voorheen bekend als Centraal Boekhuis) zich steeds meer toegelegd op logistieke vernieuwingen en innovaties. Zo was de organisatie uit Culemborg een van de eerste bedrijven in Nederland die een volledige dienstverlening rond internet fulfilment verzorgde. Bovendien zijn ze een voorloper op het gebied van digitale distributie en worden print on demand toepassingen gekoppeld aan het logistieke proces. Nu komt CB met een analytics-dashboard voor haar mediaklanten en wil CB zich nog meer toespitsen op het leveren van logistieke services die onderscheidend zijn voor haar klanten in media, fashion en healthcare.
Wanneer je in Culemborg aankomt kun je niet om de logistieke dienstverlener heen. Het CB hoofdkantoor is vanaf het station al te vinden en met drie vestigingen is CB goed vertegenwoordigd in Culemborg.
Binnen het kantoor is duidelijk wat sinds 1871 de hoofdproductie is. Boeken. Een grote leestafel met diverse boeken en tijdschriften staat klaar voor bezoekers. Hoewel de ruimten verder in het kantoor redelijk standaard zijn, is het magazijn zelf een bewonderingswaardige omgeving voorzien van diverse innovatieve oplossingen.
CB is met de slogan ‘ahead in smart logistics’ voorloper op het gebied van distributie. Dat it daarin een bepalende rol speelt wordt onderstreept door een it-afdeling van ruim zestig medewerkers . Ronald Janssen, it-directeur bij CB, geeft aan dat er binnen de organisatie constant wordt gekeken naar de winnende propositie van morgen. ‘Het is een ‘on going’ proces om daarover na te denken en om de juiste mensen binnen de organisatie te hebben die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan briljante toepassingen.’ Daarbij kijkt CB ook naar de juiste partners.
Nieuwe productielijn
In een van de nieuwe magazijnen staat sinds vorig jaar een nieuwe productielijn voor e-commerce fulfilment. Voor dit nieuwe productieproces werkte de logistiek dienstverlener met een aantal Europese leveranciers samen aan onder andere de ontwikkeling van een speciaal voor en door CB ontworpen verpakkingsmachine. Deze machine snijdt een standaarddoos tot de gewenste hoogte van de inhoudt. Hierdoor kunnen boeken niet meer schuiven of stuiteren en wordt voorkomen dat ze tijdens transport beschadigen en dat er geen vulmateriaal meer nodig is. De planning en besturing van het productieproces heeft CB zelf ontwikkeld. De fysieke machines, de put&pick to light kasten en conveyorsystemen zijn door de partners ontwikkeld.
Eigen it-talent is belangrijk voor de organisatie om de regie te voeren op technologische ontwikkelingen en innovaties. Ruim de helft van de it-specialisten bij CB is softwareontwikkelaar. Janssen is zich bewust van een verschuiving in de markt. Voorheen ontwikkelde CB veel van de softwareoplossingen zelf. Nu kiest de logistiek dienstverlener vaker voor standaard oplossingen. Zo heeft CB onlangs een nieuw warehouse management systeem (wms) afgenomen van Consafe Logistics: Astro. Janssen geeft aan dat maatwerk alleen van toepassing is wanneer dit toegevoegde waarde oplevert. Zo is het order management systeem nog steeds van eigen hand. Dit geeft de organisatie het vermogen om specifiek, onderscheidend en flexibel te zijn richting haar klanten.
In de logistieke industrie was automatiseren vanuit operational excellence belangrijk, nu merkt Janssen dat personaliseren van diensten richting klant steeds belangrijker wordt. De nieuwe informatiedienst ‘Analytics’ is daar een passend voorbeeld van. Sinds januari 2015 hebben de mediaklanten van CB, zoals uitgeverijen, de mogelijkheid om hun insights via het analytics systeem van CB in te zien. Met behulp business intelligence-technologie, Exalytics engineered systems en de 12c in-memory database van Oracle biedt CB klanten een dashboard aan met business informatie over hun afzet-, omzet-, en marktontwikkeling. De wens is om in een volgend stadium deze additionele dienstverlening in abonnementsvorm ook aan te bieden aan klanten uit de fashion en healthcare markt.
De logistiek dienstverlener heeft een forse groeiambitie voor de komende jaren, terwijl tegelijkertijd de omvang van de totale boekenmarkt krimpt. Mede daarom is in 2012 besloten om ook binnen de fashion en healthcare markt de logistieke dienstverlening op te pakken. Die diversificatiestrategie is ook een belangrijke reden waarom CB koos voor het standaard wms Astro. Het vorige wms was volledig ontworpen voor de boekendistributie.
Selectie doorlopen
Met de healthcare en fashion tak heeft CB ineens te maken met bijvoorbeeld houdbaarheidsdata, FEFO uitslagstrategieën, maattabellen en verdeelpleinen en daardoor weer andere functie-eisen voor een wms. In 2012 heeft de ict-afdeling een selectie doorlopen van aanbieders, uiteindelijk is in 2013 de keuze gemaakt en is eind 2014 de implementatie volbracht voor het media magazijn. Momenteel is CB het systeem ook voor healthcare aan het doorvoeren. Hierbij benadrukt de it-directeur dat het voortraject van waarde is geweest. Het geldt voor verschillende bedrijven dat zij zich in een markt zitten die in hoog tempo veranderd.
Janssen gelooft sterk in ‘flexibility by design’. ‘Door een blauwdruk te maken en je architectuur vast te stellen kun je de basis goed neerzetten voordat je begint, daarna kun je op maximaal tempo implementeren, dat heeft ons erg geholpen’. Doordat zowel het wms als het zelfontwikkelde order management systeem toegepast gaan worden op alle drie de markten kan CB flexibel schakelen tussen de verschillende producten en zet de organisatie het fundament neer om verder te groeien.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 6, zomer 2015.